Gå til innhold

Jeg har uvelkomne gjester!

Anbefalte innlegg

Gjest litt skuffet
Skrevet

Beklager det var virkelig ikke ,meningen og skuffe deg!

Heldigvis er våre dager med ett bad og for lite soverom over, nå har vi to bad og fire soverom :o)

Men maur er skikkelig kjedelige gjester, det vet jeg alt om....

Lykke til med utryddingen

ikke fast nick
Skrevet

Jøje meg, nå ble jeg litt skremt her altså.

Tror ikke det er så ille her. Har hatt de før da vi bodde i nabohuset, og greidde og ta knekken på de da, så jeg satser på at jeg greier det her også.

Du kan regne med at det er de samme maurene som du hadde da du bodde i nabohuset. De har antakelig bare flyttet.

Om man har maur i huset skal man alltid ta kontakt med skadedyrfirma! Du vet ikke sikkert hvilken maurtype det er, og skulle det være stokkmaur, så er det bare autoriserte fagfolk som bør utrydde disse. Maurmidlene som er å få i butikken er ikke bra nok til å utrydde mauren. Da må det ekspertise til!

Siden du hadde maur da du bodde i nabohuset også, er det sannsynlig at de flytter seg rundt i nabolaget. Stokkmauren feks. kan forflytte seg inntil 200 m i døgnet. Andre maurtyper er sikkert ikke dårligere. Det viktigste er ikke å få tilintetgjort tua, men å få tatt livet av dronninga. det hjelper ikke å få tatt tua når dronninga kommer seg unna. Da bygger de seg bare ei ny tue et annet sted.

Ikke bruk penger på maurmidler selv. Bruk dem heller på skadedyrfirma! Det er også mulig at utgiftene kan dekkes inn via forsikringen. For å få bukt med maurplagene kan det hende at hele nabolaget bør behandles. Ta vare på noen eksemplarer av mauren, så du kan vise til skadedyrfolkene.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Her jeg bor nå har jeg bodd i 4 år. Har en sukkermaurkoloni under terrasse-hellene utenfor leiligheten (bor i underegt.). Hvert år er det noen som kommer inn på tokt - i fjor var det tom. en gjeng som flyttet inn i klaser ved sofabeinet (!) (mye sol fra vinduet), og under dobørste-holderen på badet (!) (varmekabler i gulv). Det ser ut som om de trenger varme hvis de skal flytte inn... ;)

Uansett - i år fikk jeg råd om å bruke en insektsspray - Permetrin extra (ca 170,-), denne har jeg sprayet rundt alle vinduer, verandadør og langs kantene av muren på huset. Det står på boksen at giften har et luktstoff som hindrer maur/andre kryp å komme tilbake. OG DET HAR VIRKET!!! Vi har ikke hatt EN maur inne siden jeg sprayet (et par mnd siden), og ellers er det så godt som edderkoppfritt også! Hurra!!

Bare et lite tips... :)

Gjest Shira12
Skrevet

Men maur er skikkelig kjedelige gjester, det vet jeg alt om....

Lykke til med utryddingen

Takk :o)

Gjest Shira12
Skrevet

Her jeg bor nå har jeg bodd i 4 år. Har en sukkermaurkoloni under terrasse-hellene utenfor leiligheten (bor i underegt.). Hvert år er det noen som kommer inn på tokt - i fjor var det tom. en gjeng som flyttet inn i klaser ved sofabeinet (!) (mye sol fra vinduet), og under dobørste-holderen på badet (!) (varmekabler i gulv). Det ser ut som om de trenger varme hvis de skal flytte inn... ;)

Uansett - i år fikk jeg råd om å bruke en insektsspray - Permetrin extra (ca 170,-), denne har jeg sprayet rundt alle vinduer, verandadør og langs kantene av muren på huset. Det står på boksen at giften har et luktstoff som hindrer maur/andre kryp å komme tilbake. OG DET HAR VIRKET!!! Vi har ikke hatt EN maur inne siden jeg sprayet (et par mnd siden), og ellers er det så godt som edderkoppfritt også! Hurra!!

Bare et lite tips... :)

Å tusen takk! Er kjempe takknemlig for alle tips som virker jeg!

Da skal jeg kjøpe det, for jeg tror jeg vet hvor de kommer inn. Og så går de og trasker langs fugene i gangen, varmekablene er av, men gulvet blir aldri skikkelig kaldt allikevel.

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg har en liten mistanke om hvor de da kanskje kan stamme fra, får ta med meg sambo når han kommer på maurjakt.

Det er i alle fall lurt å ta det på alvor først som sist, for de formerer seg jo noe helt vanvittig! Og når de blir for mange i tua, lager de seg ny tue.

Dette ifølge Pelias som har hatt utryddingskontrakt her.

Vi har forresten funnet fuktskade på badet nede, så nå er det håp om å få de fjernet en gang for alle.

Gjest Shira12
Skrevet

Du kan regne med at det er de samme maurene som du hadde da du bodde i nabohuset. De har antakelig bare flyttet.

Om man har maur i huset skal man alltid ta kontakt med skadedyrfirma! Du vet ikke sikkert hvilken maurtype det er, og skulle det være stokkmaur, så er det bare autoriserte fagfolk som bør utrydde disse. Maurmidlene som er å få i butikken er ikke bra nok til å utrydde mauren. Da må det ekspertise til!

Siden du hadde maur da du bodde i nabohuset også, er det sannsynlig at de flytter seg rundt i nabolaget. Stokkmauren feks. kan forflytte seg inntil 200 m i døgnet. Andre maurtyper er sikkert ikke dårligere. Det viktigste er ikke å få tilintetgjort tua, men å få tatt livet av dronninga. det hjelper ikke å få tatt tua når dronninga kommer seg unna. Da bygger de seg bare ei ny tue et annet sted.

Ikke bruk penger på maurmidler selv. Bruk dem heller på skadedyrfirma! Det er også mulig at utgiftene kan dekkes inn via forsikringen. For å få bukt med maurplagene kan det hende at hele nabolaget bør behandles. Ta vare på noen eksemplarer av mauren, så du kan vise til skadedyrfolkene.

Det er slike sukkermaur, og har visstnok eksistert her i alle år, men *host* det er jeg som først begynte og klage, bønder altså! ;-)

Vi har ikke nærme naboer, bor på gård.

Men i svarte da, hvorfor skal de flytte etter meg da, kan de ikke heller flytte inn til svigers *s*

Men takk for tips og råd :o)

Har forresten ikke sett en eneste maur idag, kanskje de ble redd meg da jeg hadde en aldri så liten utblåsning til de igår, he he.

Gjest Shira12
Skrevet

Det er i alle fall lurt å ta det på alvor først som sist, for de formerer seg jo noe helt vanvittig! Og når de blir for mange i tua, lager de seg ny tue.

Dette ifølge Pelias som har hatt utryddingskontrakt her.

Vi har forresten funnet fuktskade på badet nede, så nå er det håp om å få de fjernet en gang for alle.

Skal krysse fingrene for at dere blir kvitt de, og oss!

Jeg har all interesse av og få fjernet de! Men bestemoren til sambo som bor i nabohuset sier at slik har det jo alltid vært jo... Jeg må ikke stresse slik. He he, da ser man virkelig generasjonsforskjellene, og at kravene har endret seg med årene ;-)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Å tusen takk! Er kjempe takknemlig for alle tips som virker jeg!

Da skal jeg kjøpe det, for jeg tror jeg vet hvor de kommer inn. Og så går de og trasker langs fugene i gangen, varmekablene er av, men gulvet blir aldri skikkelig kaldt allikevel.

Æsj.. jeg hater kryp som ikke er velkomne... :(

På den sprayboksen følger det med et tynt rør du kan feste på og spraye gjennom - så du kan virkelig spraye helt ned til listen. Så slipper du kanskje at hunden din får i seg så mye. (Skjønt, h*n lukter seg vel frem til sprayen uansett.. hehe)

Gjest Shira12
Skrevet

Æsj.. jeg hater kryp som ikke er velkomne... :(

På den sprayboksen følger det med et tynt rør du kan feste på og spraye gjennom - så du kan virkelig spraye helt ned til listen. Så slipper du kanskje at hunden din får i seg så mye. (Skjønt, h*n lukter seg vel frem til sprayen uansett.. hehe)

Jeg får legge ut en godbit til bikkja en annen plass og avlede oppmerksomheten hennes kanskje :o)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jeg får legge ut en godbit til bikkja en annen plass og avlede oppmerksomheten hennes kanskje :o)

hehe.. hun lar seg nok gladelig avlede.. ;))

Gjest Shira12
Skrevet

hehe.. hun lar seg nok gladelig avlede.. ;))

Ja sånn sett er hun ikke vanskelig ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...