Gå til innhold

Hva slags gulv har dere?

Anbefalte innlegg

Gjest lillerosinen
Skrevet

Vi skal legge nytt gulv i hele leiligheten og diskuterer mye att og fram hva slags gulv vi skal ha.. Valgene det står i er laminat eller parkett, og hva slags treslag vi ønsker.

Laminat er kaldt, men holder seg fint lenger. Parkett får lettere hakk men er bedre å gå på og varmere. Pris er omtrent den samme..

Vi er usikker på hvilket treslag vi skal ha også.. Walnøtt er veldig fint, men blir det ikke litt mørkt og tungt?

Hva har dere? Og er dere fornøyde? Anbefalinger..? Tips som kan gjøre valget lettere å ta mottas med stor takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har visnok lutet orparkett. Fin farge synes jeg, ikke jeg som har valgt den da, den var her da jeg flyttet inn.

Skrevet

Vi har vegg-til-vegg-teppe, og det anbefales i hvert fall ikke. På kjøkkenet har vi laminat, og jeg synes ikke det er særlig pent. Jeg ville valgt parkett, men aller helst ønsker jeg meg et ordentlig tregulv.

Om dere skal velge mørkt eller lyst gulv avhenger av farger ellers i leiligheten. Er det mye hvitt, er det fint med mørkt tre, synes jeg. Ellers er det vel penest med lyst gulv.

Gjest glaice
Skrevet

Kjenner noen som har helt nytt hus, de har lagt mørk parkett i hele stua + kjøkkenet, og de angrer, syns det ble for mørkt!

Vi har parkett over alt, eik, er fornøyd, men blir fort riper og hakk, vi har mange barn her daglig...

Skulle jeg bygd meg hus nå, ville jeg valgt noe annet på kjøkkenet ihvertfall!

Skrevet

Har parkett av ask. Lyst og fint, men blir veldig fort riper. Hadde vi hatt barn, tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde sett ut her.

Skrevet

Laminat, sørlandsbjørk. Vi er veldig fornøyd med det, men så er det ikke noen billiglaminat heller. Den er ikke så kald, og den bråker ikke. Veldig lett å rengjøre, og på tross av to viltre gutter er det ikke blitt en ripe!

Snorkfrøken
Skrevet

Stusselige greier her, har bare godt gammeldags jordgolv...

;o)

Knis. Vi har gammel parkett som vi slipte og lakket før vi flyttet inn. Ble ganske bra.

Gjest Debra irl
Skrevet

jeg angrer som to hunder på at ikke jeg kjempet mer for noe laminat-ish. Gubbingsen VILLE ha parkett, og sånn ble det. Etter to år ser det ikke ut her. (Har to små barn)

*angrermeggrønn*

Skrevet

Jeg ville valgt eikeparkett. Uten tvil. Når den ev. blir slitt kan den slipes og lakkes om igjen (det har vi gjort).

Når det gjelder huset vårt, så har vi mange forskjellige typer golv. Det er vel en type for hvert rom, nesten. Grunnen er at ting ble oppusset til ulike tidspunkt.

Vi har eikelaminat, furulaminar, eikeparkett, furuparkett, furuplank, fliselaminat og fliser.

(Men jeg snakker om et hus med mange rom, og laminat har vi i gangene og på barnerommet, parkett på stua og på soverommet, fliser i kjelleren og på badet, og furuplank på loftet. Puh - man kan lure på hvordan dette tar seg ut, men det er faktisk ganske OK.)

Synes

Skrevet

Vet ikke. :o) Ettersom jeg ikke har lagt golvet selv så er jeg ikke sikker på om det er ordentlig parkett eller bare laminatparkett. Fin og lys er den i alle fall. På stue, kjøkken og to av soverommene. Det tredje soverommet har et jævlig golvbelegg (det skal pusses opp neste sommer kanskje), gangen har nydelige terakottafargede fliser og doet har lyst belegg. Badet har hvitmalt murgolv og er så ujevnt at det ser ut som det er midt i teleløysinga...

Skrevet

Vi har beiset og lakkert furugulv på stue og kjøkken, og på minstens soverom. Det ser ut som det er en banrehage her... riper og hakk all mass, men det er veldig fint, synes jeg! (gulvet, altså, Ikke hakkene...)

På loftet har vi laminat, veldig lys, men jeg er ikke sikker på tresorten. Det er veldig lett å holde rent, og det blir ikke riper, - men det bråker!

Ikke lett, dette med valg av gulv, nei.

fargeklatten
Skrevet

Ville ha valgt lyse gulv fremfor mørke gulv. Mørke gulv er trendy nå, men forsvinner fort igjen og blir utrolig støvete å se til når sola skinner inn på gulvet.

Selv har jeg vinylbelegg i meget god kvalitet som ser ut som bøk og ingen ser at det er vinyl. Alle må ned å ta på gulvet fordi de tror at det er ekte parkett.

Etter 14 år med mange barn og hund kan du enda ikke se at det er utslitt!! Bare et par hakker etter skarpe kniver som har falt ned.

Gjest Lisan12
Skrevet

Eikelaminat over hele huset. Fin farge og tåler alt !

Skrevet

I kjelleretasjen har vi nytt belegg. Helt greit, god kvalitet. I 1. etasjen har vi klikk-laminat på barnerom og gammelt, stygt belegg på resten (burde natuligvis vært byttet, men det får holde noen år til.). I 2. etasjen har vi lakkerte tregulv.

Skrevet

Jeg ville ikke valgt laminat. Det er hardt og kaldt og det bråker fælt når man går på det med (inne)sko! :-(

Jeg ville valgt en lys og hard tresort, som f eks eik. Et fint gulv har dere i mange år, og det kan slipes og lakkes om, og derfor ville jeg valgt et "evergreen"-gulv fremfor noe som er mote akkurat nå.

Skrevet

Jeg ville ikke valgt laminat. Det er hardt og kaldt og det bråker fælt når man går på det med (inne)sko! :-(

Jeg ville valgt en lys og hard tresort, som f eks eik. Et fint gulv har dere i mange år, og det kan slipes og lakkes om, og derfor ville jeg valgt et "evergreen"-gulv fremfor noe som er mote akkurat nå.

Er eik lyst? Alle eikekjøkken jeg har sett har vært veldig mørke. Bøk og bjørk er lyst.

Skrevet

Er eik lyst? Alle eikekjøkken jeg har sett har vært veldig mørke. Bøk og bjørk er lyst.

Tja, en vurderingssak. det regnes ikke som et utpreget lyst treverk, men adskillig lysere en valnøtt som hun skrev om her.

Og så finnes det flere ulike sorteringer, etter hvor "jevnt" det er i fargen. Velger man en eikeparkett i en jevnere sortering fremstår den som mye lysere enn en som er veldig spraglete.

Og så er det litt foskjll på hvordan ulikt treverk "tar seg ut" avhengig av om det er på gulv eller på f eks kjøkkeninnredning.

Gjest Allock
Skrevet

Laminat, sørlandsbjørk. Vi er veldig fornøyd med det, men så er det ikke noen billiglaminat heller. Den er ikke så kald, og den bråker ikke. Veldig lett å rengjøre, og på tross av to viltre gutter er det ikke blitt en ripe!

Det har vi også :), Allock universal.

Hadde de hatt skipsgulv den gangen vi la nytt gulv hadde vi valgt det.

Gjest Shira12
Skrevet

Vi har parkett, ask. Ett som er så tykt at det kan slippes iallefall 2 ganger.

Ett lyst og fint gulv, gjør mye for at rommene virkere store lyse og fine. Men dette er jo smak og behag da, om man liker lyst eller mørkt.

Vi har mange lyse beigefarger, grått og hvitt ellers i huset.

Det kommer lett hakk, det gjør det, men de er veldig gode og gå på. Og vi har tatt knotter på det meste av stoler og slikt, små runde tepper under reclinerstolene, slik slipper man unna mange hakk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...