fuji1365380447 Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Helt hjerneteppe her. Hva heter den grønnsaken som ser ut som en menneksehånd -. grønn-hvit med "fingre" ut på toppen. Gjerne litt grønt "hår" ytterst. Smaker lett anis-aktig? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Fennikkel kanskje? Har aldri smakt det, men lurer på om det kan være det du mener. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Skrevet 23. juni 2006 Fennikel? Ja!!!! Takk, jeg holt på å bli sprø. Skulle skrive ned en oppsksrift for en venninne, og så kunne jeg ikke huske navnet på fennikkel! *puster lettet ut* 0 Siter
morsan Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Jeg skulle også svare fennikel, slik som Mom33! ;-) Men i tillegg vil jeg bare komme med et ørlite tips om at det heter "jernteppe", selv om det er i hjernen man liksom får dette jernteppet! ;-) 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Skrevet 23. juni 2006 Fennikkel kanskje? Har aldri smakt det, men lurer på om det kan være det du mener. jepp! Du burde smake den, den er kjempegod og frisk! Spesielt god til fisk. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Skrevet 23. juni 2006 Jeg skulle også svare fennikel, slik som Mom33! ;-) Men i tillegg vil jeg bare komme med et ørlite tips om at det heter "jernteppe", selv om det er i hjernen man liksom får dette jernteppet! ;-) LOL!!? Er det sant??? Heter det jernteppe?? Jeg har alltid sett for meg et slags forheng eller sceneteppe som glir ned foran hjernen, slik at jeg ikke husker noe. Hva gjør jernteppet da? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 jepp! Du burde smake den, den er kjempegod og frisk! Spesielt god til fisk. Det skal jeg jammen gjøre! Vi hadde forresten noe veldig godt til middag i går: Laksefiletstykker ble lagt i langpanne som var smurt med olivenolje. Kuttet opp små NYPOTETER i båter og la rundt laksen. Krydret godt med masse forskjellig krydder. Stekte i ovnen på ca 200 grader i nesten en time. Serveres med salat og rømme! Mmmmmmmm! Hadde sikkert vært godt med fennikel til det? 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Det skal jeg jammen gjøre! Vi hadde forresten noe veldig godt til middag i går: Laksefiletstykker ble lagt i langpanne som var smurt med olivenolje. Kuttet opp små NYPOTETER i båter og la rundt laksen. Krydret godt med masse forskjellig krydder. Stekte i ovnen på ca 200 grader i nesten en time. Serveres med salat og rømme! Mmmmmmmm! Hadde sikkert vært godt med fennikel til det? Fennikel er alltid godt til fisk, en liten bit bare. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Skrevet 23. juni 2006 Det skal jeg jammen gjøre! Vi hadde forresten noe veldig godt til middag i går: Laksefiletstykker ble lagt i langpanne som var smurt med olivenolje. Kuttet opp små NYPOTETER i båter og la rundt laksen. Krydret godt med masse forskjellig krydder. Stekte i ovnen på ca 200 grader i nesten en time. Serveres med salat og rømme! Mmmmmmmm! Hadde sikkert vært godt med fennikel til det? Helt sikkert! For det likner ganske mye på den middagen vi hadde i går. Jeg lagde foliebakt laks, som var kjempegod. Det var litt squash, fennikkel, koriander og persille. Laksen på toppen med litt sitron, salt, pepper og Ketjap Manis saus. Vi hadde kokte nypoteter og rømme til. Nam nam! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Helt sikkert! For det likner ganske mye på den middagen vi hadde i går. Jeg lagde foliebakt laks, som var kjempegod. Det var litt squash, fennikkel, koriander og persille. Laksen på toppen med litt sitron, salt, pepper og Ketjap Manis saus. Vi hadde kokte nypoteter og rømme til. Nam nam! Åh, det hørtes helt nydelig ut! Takk for tipset! *noterer* 0 Siter
keinstein Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 LOL!!? Er det sant??? Heter det jernteppe?? Jeg har alltid sett for meg et slags forheng eller sceneteppe som glir ned foran hjernen, slik at jeg ikke husker noe. Hva gjør jernteppet da? Jernteppet er en stålplate som henger i taket over en teaterscene, og senkes ned i tilfelle brann, for at røyken og brannen ikke skal spre seg til salen. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 LOL!!? Er det sant??? Heter det jernteppe?? Jeg har alltid sett for meg et slags forheng eller sceneteppe som glir ned foran hjernen, slik at jeg ikke husker noe. Hva gjør jernteppet da? "Jernteppet" kommer fra teaterscenen. Det var et brannsikkert teppe som kunne (kan ennå, tror jeg) senkes rett ned om det begynte å brenne, for å skille scene og sal og hindre flammespredning. 0 Siter
morsan Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 LOL!!? Er det sant??? Heter det jernteppe?? Jeg har alltid sett for meg et slags forheng eller sceneteppe som glir ned foran hjernen, slik at jeg ikke husker noe. Hva gjør jernteppet da? vet ikke hvorfor uttrykket har blitt slik. Kanskje det bare er slik at det sceneteppet som stenger for hukommelsen din er laget av jern? ;-) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=jernteppe&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Skrevet 23. juni 2006 vet ikke hvorfor uttrykket har blitt slik. Kanskje det bare er slik at det sceneteppet som stenger for hukommelsen din er laget av jern? ;-) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=jernteppe&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j Takk for det! Da lærte jeg noe nytt i dag også gitt! Fantastisk med dol. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Ja!!!! Takk, jeg holt på å bli sprø. Skulle skrive ned en oppsksrift for en venninne, og så kunne jeg ikke huske navnet på fennikkel! *puster lettet ut* Så hyggelig å kunne hjelpe noen fra å bli sprø! Ifølge min mann GJØR jeg de fleste sprø, men... ;-) 0 Siter
laban Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 LOL!!? Er det sant??? Heter det jernteppe?? Jeg har alltid sett for meg et slags forheng eller sceneteppe som glir ned foran hjernen, slik at jeg ikke husker noe. Hva gjør jernteppet da? Fnis - det er bare noen dager siden datteren min spurte meg om det samme - om det het hjerneteppe eller jernteppe. Hun lurte på om det (øst / vest) politiske jernteppe-uttrykket var jernteppe og hukommelsestapet hjern(e)teppe. Om noen år leser du kanskje bøkene om Pulverheksa, da får begrepet nytt innhold... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Helt sikkert! For det likner ganske mye på den middagen vi hadde i går. Jeg lagde foliebakt laks, som var kjempegod. Det var litt squash, fennikkel, koriander og persille. Laksen på toppen med litt sitron, salt, pepper og Ketjap Manis saus. Vi hadde kokte nypoteter og rømme til. Nam nam! Høres nydelig ut! jeg lager noe liknende, men da har jeg bare purre og sitron inni folien sammen med fisken + salt og pepper. Den sausen du snakket om, hva er det for slags saus? Hvor kjøper du den? 0 Siter
morsan Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Så hyggelig å kunne hjelpe noen fra å bli sprø! Ifølge min mann GJØR jeg de fleste sprø, men... ;-) Han kan umulig ha snøring!! ;-) 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 23. juni 2006 Forfatter Skrevet 23. juni 2006 Høres nydelig ut! jeg lager noe liknende, men da har jeg bare purre og sitron inni folien sammen med fisken + salt og pepper. Den sausen du snakket om, hva er det for slags saus? Hvor kjøper du den? Det er en slags søt tyktflytende soja-saus. Liten flaske med svart saus. Tror at du kan få kjøpt den i de fleste velassorteret matbutikker. Vi bruker den veldig mye. Ketjap Manis er navnet.Merket er Spicy World Santa Maria. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.