Gå til innhold

Katter og masse røyting....

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Nå har endelig katta mi blitt seg selv igjen etter diesel-overdosen (var visst diesel, ikke bensin) :-) (for dere som husker mine bekymringer ;-))

Så til det neste kattespørsmålet: Kattene våre (ett år gamle) røyter noe enormt! Kan det være at de ikke får i seg nok vitaminer e.l., eller skal de røyte så mye? Jeg kan ikke huske at den forrige katta vår var så ille..

Kattene spiser stort sett bare tørrfor kjøpt i dyrebutikken. Innimellom vanker det bittelitt leverpostei og kanskje en flaske kattemelk (ca. en flaske i uka pr. katt)

Jeg har hørt at dette tørrforet skal være nok, men begynner jo å lure litt i og med at de røyter så fryktelig :-/

Gjest prøv det kanskje
Skrevet

Min bror byttet mat, kjøpte maten hos dyrlegen, dermed var de kvitt røytingen på kattene, og SÅ fin pels som de fikk :)

Gjest togli
Skrevet

Min bror byttet mat, kjøpte maten hos dyrlegen, dermed var de kvitt røytingen på kattene, og SÅ fin pels som de fikk :)

Kan man bare troppe opp hos hvilken som helst dyrelege og få kjøpt kattemat?

Skrevet

Det er helt normalt at katter røyter mye i perioder. Så lenge du kjøper foret i dyrebutiken eller hos vetrinær skal det være godt nok. Det de selger i dagligvarebutikker er ikke bra.

Skrevet

Foret de selger hos veterinæren er stort sett det samme man får kjøpt i dyrebutikken. Men ja du kan bare troppe opp og kjøpe for, de har vanligvis butikk i resepsjonen..

Gjest Thinklobb
Skrevet

Stemmer dette altså?

Er det tørrfor dere snakker om her, og er det mye dyrere enn butikkfor?

Hva med hunder og røyting da, gjelder samme regelen der?

Gjest prøv det kanskje
Skrevet

Stemmer dette altså?

Ja fòret har garantert MYE å si.

Daglivarebutikkfòr er det dårligste fòr du kan kjøpe.

Noen skriver her at dyrlege og dyrebutikk selger det samme fòret, kanskje det stemmer noen steder, men ikke her vi bor. Det èr forskjell også der.

Gjest prøv det kanskje
Skrevet

Noen skriver her at dyrlege og dyrebutikk selger det samme fòret, kanskje det stemmer noen steder, men ikke her vi bor. Det èr forskjell også der.

Glemte å skrive at dette gjelder for hunder også :)

Skrevet

Stemmer dette altså?

Kvaliteten på fôret har nok mye å si. Og det forundrer meg ikke om det du får kjøpt i dyrebutikkene er bedre for kjæledyret enn det du kjøper i daglighandelen.

Noen jeg kjenner ga schæferen sin revefôr, og hunden fikk den nydeligste pelsen... :)

Gjest Thinklobb
Skrevet

Hva er da best av for fra dyrlege og dyrebutikk?

Skrevet

Hva er da best av for fra dyrlege og dyrebutikk?

Jeg bruker Hill's som de selger både hos veterinæren og i dyrebutikken, og syns det er best men Eukanuba er også bra.

Gjest Thinklobb
Skrevet

Kvaliteten på fôret har nok mye å si. Og det forundrer meg ikke om det du får kjøpt i dyrebutikkene er bedre for kjæledyret enn det du kjøper i daglighandelen.

Noen jeg kjenner ga schæferen sin revefôr, og hunden fikk den nydeligste pelsen... :)

Får jeg kjøpt rævvfor hos dyrlegen?

Skrevet

Prøv et merke som heter Hill's, det er kjempebra.

Den med kylling er favoritten til min katt!

Eller Eukanuba og Iams, alle de tre selges både i dyrebutikken og hos veterinæren her jeg bor iallefall.

ikke fast nick
Skrevet

Husk at det også er sommer og varmt ute, og da røyter katter gjerne ekstra mye. Det er en form for svetting. Selv min korthårede hannkatt som nesten ikke røyter til vanlig, blir det store dotter fra når jeg grer han nå for tiden.

Det vil gjøre det bedre for kattene om du kan gre dem hver dag, og gjerne flere ganger om dagen.

Dessuten er det forskjell på kattene også, noen røyter mer enn andre. Min forrige katt røytet mye mer enn den jeg har nå.

Skrevet

Ja. Har kattene dine noen spesielle problemer ellers, kan du også få veiledning i hvilket fòr som passer spesielt til dem.

Skrevet

Får jeg kjøpt rævvfor hos dyrlegen?

Nei, hos revefarmeren ;)

Skrevet

Om våren pleide mine katter å hive av seg pelskåpa og bytte den ut med sommerkjole. Noen katter røyter jevnt hele året, andre mest på denne årstiden.

Jeg pleide å børste kattene ute for å få litt fortgang i det.

Skrevet

Dyrlege eller dyrebutikk selger bra kattemat - men vær obs på at de kan gå ut på datoen! Tørrfor harskner - og kan dermed gi bla hudplager hos dyrene. Så vær nøye med å sjekke datoen når du handler! Oppbevar gjerne tørrforet svalt og tørt, ikke i romtemperatur.

Du får forresten vel så bra kattetørrfor på felleskjøpet - og det er betydelig billigere enn andre steder. (MatMons)

Lurer på om jeg skal bytte til tørrfor sjøl - røyter noe innmari nå på sommeren - ligger lange lyse hår overalt - hoho.

Gjest togli
Skrevet

Dyrlege eller dyrebutikk selger bra kattemat - men vær obs på at de kan gå ut på datoen! Tørrfor harskner - og kan dermed gi bla hudplager hos dyrene. Så vær nøye med å sjekke datoen når du handler! Oppbevar gjerne tørrforet svalt og tørt, ikke i romtemperatur.

Du får forresten vel så bra kattetørrfor på felleskjøpet - og det er betydelig billigere enn andre steder. (MatMons)

Lurer på om jeg skal bytte til tørrfor sjøl - røyter noe innmari nå på sommeren - ligger lange lyse hår overalt - hoho.

Felleskjøpet har jeg tenkt på, ja. Visste ikke at det var rimeligere der. Vi har oppbevart tørrforet i et skap på vaskerommet (rett ved vaskemaskin og tørketrommel..). Må uansett kjøpe nytt for imorgen og da skal jeg sette det på kjølerommet istedet!

Gjest togli
Skrevet

Om våren pleide mine katter å hive av seg pelskåpa og bytte den ut med sommerkjole. Noen katter røyter jevnt hele året, andre mest på denne årstiden.

Jeg pleide å børste kattene ute for å få litt fortgang i det.

Jeg børster og børster og børster, men det tar aldri slutt *sukk*

Det er nå de røyter verst, ja. Mulig det bare er årstida som har skylda!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...