Gå til innhold

Hvordan koker man kaffe..?

Anbefalte innlegg

Gjest kaffien
Skrevet

Jeg drikker ikke kaffe, sambo drikker bare pulverkaffe, også får man da dette tilsynelatende enkle oppdrag å ta med en kanne kaffe til en avslutning....

Jeg aaaner ikke hvordan man koker kaffe!

Vi har ikke kaffetrakter eller kaffekjele.

Jeg har vært og kjøpt kokmalt kaffe som det står man skal bruke 70 gram kaffe pr liter kaldt vann, men når skal man ha kaffen oppi? Når vannet koker? skal det fortsette å koke etter at kaffen er helt oppi? Hvor lenge skal det stå før det er ferdig? Det må vel siles før man heller det på termos?

Kjære vene, at det skulle være så vanskelig da...

Skrevet

Kok opp vannet, trekk til side og ha i kaffen. Sett det på plata til det koker opp igjen, det skjer med en gang! Ta den til side og la den stå i 5 minutter til gruten har sunket til bunns. Hell på termos.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er ganske enkelt. Kok opp vann og bruk 1 pose kaffe på 1 liter.

La det småkoke i 15 minutter.

Skrevet

Jeg mener å huske at min mor kokte opp vannet. Hadde i kaffen og lot det trekke til alt kaffepulveret var falt til bunnen. Så silte hun av og kaffen var klar.

mil1365380270
Skrevet

Samme prinsipp som presskanne. Kok opp vannet, trekk kjelen fra platen. Så har du i kaffen. La den stå til alle kornene detter til bunns når du banker kjelen i plata. Hvis du tar i kaffen mens vannet koker, fosser alt ut av tuten. Lurt å helle gjennom en sil, det kommer alltid noen korn, selv om man heller forsiktig.

Gjest ...kaffedame...
Skrevet

Det finnes kanskje flere måter men her er en:

Når vannet koker, trekker du kjelen/kasserollen av plata, så har du kaffe oppi.

Skru plata ned på 1 og sett kjelen så vidt inn på plata. Skal ikke koke nå. La kaffen stå og trekke noen minutter.

Så kan du "klare" kaffen ved å ta en kopp, tømme kaffe oppi, slå det tilbake og gjenta dette en tre-fire ganger og så vente noen minutter før du slår det over på kanna. Er kaffen da "klarnet" skikkelig, skal du ikke trenge å bruke kaffesil.

Skrevet

Det er ganske enkelt. Kok opp vann og bruk 1 pose kaffe på 1 liter.

La det småkoke i 15 minutter.

1 pose på halv kg på 1 liter?...Da nå hun grave ut kaffen med skje etter på:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

1 pose på halv kg på 1 liter?...Da nå hun grave ut kaffen med skje etter på:-)

Hysj. :)

Skrevet

Samme prinsipp som presskanne. Kok opp vannet, trekk kjelen fra platen. Så har du i kaffen. La den stå til alle kornene detter til bunns når du banker kjelen i plata. Hvis du tar i kaffen mens vannet koker, fosser alt ut av tuten. Lurt å helle gjennom en sil, det kommer alltid noen korn, selv om man heller forsiktig.

Men noe av sjarmen med kaffe kokt på gammelmåten er jo at man SKAL ha litt grut til slutt! ;-) Hvirdan skal man ellers kunne spå hva fremtiden bringer? *S*

mil1365380270
Skrevet

Men noe av sjarmen med kaffe kokt på gammelmåten er jo at man SKAL ha litt grut til slutt! ;-) Hvirdan skal man ellers kunne spå hva fremtiden bringer? *S*

De som spytter kaffekorn til slutt, er de som ikke er vant til kokekaffe ;-)

Er du en frelst grut-spådd? ;-)

Skrevet

De som spytter kaffekorn til slutt, er de som ikke er vant til kokekaffe ;-)

Er du en frelst grut-spådd? ;-)

Neida, he he, jeg drikker så og si aldri kokekaffe! ;-)

Men man hører jo om spådom i kaffegrut og teblader, så da blir det dårlig med spådommer når jeg både bruker traktekaffe og posete! ;-)

Får kanskje kjøpe meg noen tarotkort....

Skrevet

Uffda!

Bare du nå ikke blir spurt om å ta med vafler....

mil1365380270
Skrevet

Neida, he he, jeg drikker så og si aldri kokekaffe! ;-)

Men man hører jo om spådom i kaffegrut og teblader, så da blir det dårlig med spådommer når jeg både bruker traktekaffe og posete! ;-)

Får kanskje kjøpe meg noen tarotkort....

Du kan jo sende inn spørsmål til TV Norge eller hvilken kanal det er. Programmet med hun spådamen som sitter og svarer på hvor mange barn du får, når du gifter deg o.s.v. Koster sikkert ikke så mye, og det er jo greit å få svar på sånt man lurer på ;-)

Skrevet

Jeg så en bok hos bokhandleren som het noe ala "Hvordan koker man vann?". Der lærer man sikkert å koke kaffe også:-)

Skrevet

Du kan jo sende inn spørsmål til TV Norge eller hvilken kanal det er. Programmet med hun spådamen som sitter og svarer på hvor mange barn du får, når du gifter deg o.s.v. Koster sikkert ikke så mye, og det er jo greit å få svar på sånt man lurer på ;-)

*he he* det har jeg ikke sett! Virker veldig seriøst, da! ;-)

Skrevet

Fytti helvete, tenk å sitte der og spå på den måten. Er det mulig å dumme seg ut så til de grader frivillig?

mil1365380270
Skrevet

Fytti helvete, tenk å sitte der og spå på den måten. Er det mulig å dumme seg ut så til de grader frivillig?

He-he, ja! Regner med hun tror hun har evnene selv. Liten vits å sitte og drite seg ut sånn og ikke bli rik på det en gang. Ja, ja, for alt jeg vet kan hun jo tjene mye på å ha konsultasjoner og telefontjeneste. Men det kan da ikke være så mange jævlig dumme mennesker her i Norge at man kan tjene mye?!

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg så en bok hos bokhandleren som het noe ala "Hvordan koker man vann?". Der lærer man sikkert å koke kaffe også:-)

Nei, den kokeboka er skikkelig avansert!

Tenkte å kjøpe den til en fullsendig bortkommen - rent huslig, altså - kamerat til jul, men boka lever definitivt ikke opp til tittelen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...