Gå til innhold

Flinke skolejenter får bilde og omtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

5 jenter på 15-16 år fikk nesten bare seksere og var skolens beste. De fikk bilde i avisen og hederlig omtale, koselig og lett triumferende.

Men så tenkte jeg: "hva kommer nå?"

Jo: litt senere klaget en lærer på at ikke lærerne fikk ros også. Og jammen kom det ikke en som ville at gutter og minoritetselever også skulle roses. Noen kunne føle seg mindreverdige! En foreslo at skolen og elevene skulle få ros uten å nevne navn!

Spørsmål: var det noen gutter eller minoritetselever som var like gode? Nei det var det ikke. Hvorfor skulle de få omtale?

Hva er det som provoserer når 5 jenter gjør det bra og får to helsider med store bilder og omtaler i avisen?

Misunnelse? Hvem er de og hvordan tenker disse menneskene som ikke tåler det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk det blir helt feil med slike omtaler.

Joda, de har sikkert vært flinke, men det får de også "betalt" for i ettertid, ved å kunne velge og vrake i utdannelser.

Jeg var selv flink på skolen og gikk ut med et temmelig høyt snitt. Men jeg gjorde nesten ikke en døyt for å oppnå det. Jeg har alltid hatt lett for å huske ting og har aldri slitt for å oppnå gode resultater.

Så hva med dem som leser og leser, pugger og pugger, men aldri klarer å oppnå mer enn et middels snitt?

I mine øyne er det DE som er flinke, og ikke de som nesten får ting gratis. Nå sier jeg ikke at disse jentene ikke har måttet jobbe for de gode resultatene, men det er garantert de som har jobbet like mye og mer, og som i denne sammenhengen blir glemt.

Skrevet

"Spørsmål: var det noen gutter eller minoritetselever som var like gode? Nei det var det ikke. Hvorfor skulle de få omtale?"

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1363930.ece

På den skolen.

Poenget var å framheve at noen ikke tåler å se andres suksess.

At enkeltlærere roses blir tatt så ile opp at avisen måtte "demenetere" rosen, dvs senere rose både skolen og halve lærer-Norge for å gjøre godt igjen at en lærer var flinkere enn andre. Det er noget patetisk.

Skrevet

Joda, de har sikkert vært flinke, men det får de også "betalt" for i ettertid, ved å kunne velge og vrake i utdannelser.

Jeg var selv flink på skolen og gikk ut med et temmelig høyt snitt. Men jeg gjorde nesten ikke en døyt for å oppnå det. Jeg har alltid hatt lett for å huske ting og har aldri slitt for å oppnå gode resultater.

Så hva med dem som leser og leser, pugger og pugger, men aldri klarer å oppnå mer enn et middels snitt?

I mine øyne er det DE som er flinke, og ikke de som nesten får ting gratis. Nå sier jeg ikke at disse jentene ikke har måttet jobbe for de gode resultatene, men det er garantert de som har jobbet like mye og mer, og som i denne sammenhengen blir glemt.

Verden er urettferdig, og alle får ikke lønn for strevet.

Noen utdanner seg til og med i fag de ikke får jobb i.

Skolen er ikke bare plaget av dårlige lærere og ineffektiv læring, men også elendig motivasjon blant elevene. Hva skal til for å motivere?

Skrevet

Han må også ha noen snille lærere. Enkelte lærere gir ikke seksere uansett hvor flink man er.

Jeg hadde 97% riktig på en ganske omfattende prøve, og fikk bare 1,3 hvor 1 er best. Feilen som tok 3% av var et spørmål som beviselig kunne forstås på to måter (Halvparten forsto det på ene måten og resten på den andre) Jeg klaget, men fikk ikke bedre enn 1,3. Jeg måtte i tillegg betale 200 kr for å klage, som jeg ikke fikk igjen.

Skrevet

Jeg hadde 97% riktig på en ganske omfattende prøve, og fikk bare 1,3 hvor 1 er best. Feilen som tok 3% av var et spørmål som beviselig kunne forstås på to måter (Halvparten forsto det på ene måten og resten på den andre) Jeg klaget, men fikk ikke bedre enn 1,3. Jeg måtte i tillegg betale 200 kr for å klage, som jeg ikke fikk igjen.

Sånn er det som oftest... Veldig irriterende!

Skrevet

Sånn er det som oftest... Veldig irriterende!

Hadde jeg bare fått vite at det var to svar, så kunne jeg lett svart riktig på begge måter, og fått 100%.

Skrevet

Skolen virker også ufrivillig som et utsilingssystem. Det er neppe sikkert at de som f eks blir leger, psykologer og veterinærer virkelig er egnet til jobben.

Mange leger er uhyggelig skarpe, men menneskelig sett uhyggelig lite tillitvekkende, svært usympatiske og arrogante.

Skrevet

Merkelig innlegg, var du tilstede på lærerværelset da de klagde eller? Ingen lærere kan kreve at avisa skal omtale noe som helst, hvem var det de klagde til? Du burde tid og stedsfeste eksemplene dine, dette blir MEGET hypotetisk, kilder? Noen lærere har vel teite meninger, er det en bombe eller noe å diskutere? Mener du dette er et samfunnsproblem? Er forøvrig enig at det generelt er altfor mye jantelov ute og går i Norge, men på skolene blant lærerne pleier det generelt å være svært godtatt å være skoleflink.

Skrevet

På den skolen.

Poenget var å framheve at noen ikke tåler å se andres suksess.

At enkeltlærere roses blir tatt så ile opp at avisen måtte "demenetere" rosen, dvs senere rose både skolen og halve lærer-Norge for å gjøre godt igjen at en lærer var flinkere enn andre. Det er noget patetisk.

Ja, det burde man også gjøre i en missekonkurranse - gå ut og fortelle at dommerne og publikum var AKKURAT like vakre :)

Skrevet

Ja, det burde man også gjøre i en missekonkurranse - gå ut og fortelle at dommerne og publikum var AKKURAT like vakre :)

Tenk på det fryktelige ordet "konkurranseutsetting" dvs en oppgave gis til den som kan gjøre den best og billigst.

Godt norsk er heller dårlig og dyrt. Vi kaller det "rettferdighet" og forstår ikke hvorfor ting ikke fungerer.

Skrevet

Når en gutt eller med minoritetsbakgrunn gjør seg fortjent til det, får han også heder og omtale for det.

http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060619/LOKALNYTT/106190017/1005/CUPQUIZ

Blir jo bare teit om noen skal syte fordi de ikke har gjort det like bra....

Programmet "Migrapolis" fremstiller nesten bare merkelige og mislykkede. Det virker som NRK vil hjelpe de svake og mislykkede ved å vise dem på TV?

Heller burde vises vellykkede og framgangsrike integrerte som forbilder.

Skrevet

Merkelig innlegg, var du tilstede på lærerværelset da de klagde eller? Ingen lærere kan kreve at avisa skal omtale noe som helst, hvem var det de klagde til? Du burde tid og stedsfeste eksemplene dine, dette blir MEGET hypotetisk, kilder? Noen lærere har vel teite meninger, er det en bombe eller noe å diskutere? Mener du dette er et samfunnsproblem? Er forøvrig enig at det generelt er altfor mye jantelov ute og går i Norge, men på skolene blant lærerne pleier det generelt å være svært godtatt å være skoleflink.

Leserbrev. Jeg leter etter artikkelen.

Vi kaller ikke skolene våre for "elevskoler", men "enhetsskolen", hvor alle skal bli en enhet. Respekten for enkelteleven er fjernet og erstattet av en "rammeløsning" som nesten ingen passer inn i.

De burde få velge å gå på skoler som prioriterer ulike fag og yrker mye tidligere. Vil du bli astrofysiker i 7. klasse, så la dem det. Eller bilmekaninker. I dag sliter vi dem ut på andre fag som de ikke liker, ikke vil lære eller saboterer for seg selv og andre.

Skrevet

Vi fikk alltid innprentet at det var nesten umulig å få S (har for det meste hatt bokstavkasrakterer) på eksamen. Selv den minste slurvefeil eller litt stygg håndskrift kunne ødelegget S'en. En medelev ble derfor gledelig overrasket da han fikk S i matte, til tross for at det ene svare var 0,04 feil (han hadde ganget med 0,33 istedenfor 1/3 eller noe sånt). P.S.: Mitt svar var helt rett...

Vi fikk aldri S i muntlig verken på realskole eller gymnas.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...