lipstick Skrevet 31. mars 2001 Del Skrevet 31. mars 2001 Hei, jeg er 32 år og har 2 barn. Jeg har prøvd både kobberspiral og hormonspiral og funnet ut at det ikke er noe for meg/oss. Jeg kan ikke gå på vanlige p-piller for min far har fått diagnosen homozygot Leiden-mutasjon og jeg har fått påvist heterozygot faktor 5 Leiden-mutasjon (57%). Hva betyr egentlig det??? Kan jeg bruke minipillen? I såfall hvilke forskjellige merker finnes det og hva er bivirkningene på de forskjellige? Må den tas på NØYAKTIG (på minuttet?) det samme tidspunkt hver dag? Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23605-minipille/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. mars 2001 Del Skrevet 31. mars 2001 Personer som har Leiden faktor har økt risiko for blodpropp. Din far har tilstanden i dobbel grad, du i enkel grad. Det er større risko for blodpropp hos de som har dobbelt opp med anlegg. Du kan bruke minipillen (Microgynon, Exlutona, Conludag), de kan gi litt uregelmessige blødninger og er ikke så sikre som p-piller (94 mot 99% sikkerhet). De skal taes innefor tre timer. Du kan også bruke p-sprøyte, kobber-spiral samt hormonspiral. P-sprøyten eller Depo-Provera inneholder hormonet gestagen som også inngår i p-pillen. Gestagen forebygger graviditet på tre forskjellige måte. Det endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere. Slimhinnen i livmoren blir så tynn at et evt befruktet egg ikke kan festes. Eggløsning hemmes, altså som for p-pille Disse tre virkninger og det at man ikke kan glemme som ved p-pille gjør p-sprøyten meget sikker, nesten 100 %. Midlet er billig i bruk, ca 80 kr for 3 måneders bruk. P-pillen inneholder også et sterkt østrogen som er det som kan øke risiko for blodpropp og noen andre bivirkninger. Depo-Provera kan stort sett brukes av alle, det er liten risiko forbundet med dette hormonpreparatet. Det settes en sprøyte hver 3.måned, og man starter innen de første 5 dager av menstruasjonssyklus. Man kan starten på et annet tidspunkt, hvis man er sikker på at det ikke foreligger graviditet. Det har ikke betydning om kvinnen ammer. Blødningsuregelmessigheter i starten er vanlig. Etter et år har de fleste ikke menstruasjoner i det hele tatt, og det kan på mange måter være en fordel for kroppen. Noen kan få humørendringer. Største problem er at det kan gå lang tid, opp til et år for menstruasjonen og fruktbarheten å komme tilbake etter at man slutter. Det egner seg derfor ikke til kort tids bruk. Gjennomsnittstid fra siste sprøyte til graviditet er 9 måneder. 80% blir gravide innen et år etter de slutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23605-minipille/#findComment-99659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke microgynon Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 Personer som har Leiden faktor har økt risiko for blodpropp. Din far har tilstanden i dobbel grad, du i enkel grad. Det er større risko for blodpropp hos de som har dobbelt opp med anlegg. Du kan bruke minipillen (Microgynon, Exlutona, Conludag), de kan gi litt uregelmessige blødninger og er ikke så sikre som p-piller (94 mot 99% sikkerhet). De skal taes innefor tre timer. Du kan også bruke p-sprøyte, kobber-spiral samt hormonspiral. P-sprøyten eller Depo-Provera inneholder hormonet gestagen som også inngår i p-pillen. Gestagen forebygger graviditet på tre forskjellige måte. Det endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere. Slimhinnen i livmoren blir så tynn at et evt befruktet egg ikke kan festes. Eggløsning hemmes, altså som for p-pille Disse tre virkninger og det at man ikke kan glemme som ved p-pille gjør p-sprøyten meget sikker, nesten 100 %. Midlet er billig i bruk, ca 80 kr for 3 måneders bruk. P-pillen inneholder også et sterkt østrogen som er det som kan øke risiko for blodpropp og noen andre bivirkninger. Depo-Provera kan stort sett brukes av alle, det er liten risiko forbundet med dette hormonpreparatet. Det settes en sprøyte hver 3.måned, og man starter innen de første 5 dager av menstruasjonssyklus. Man kan starten på et annet tidspunkt, hvis man er sikker på at det ikke foreligger graviditet. Det har ikke betydning om kvinnen ammer. Blødningsuregelmessigheter i starten er vanlig. Etter et år har de fleste ikke menstruasjoner i det hele tatt, og det kan på mange måter være en fordel for kroppen. Noen kan få humørendringer. Største problem er at det kan gå lang tid, opp til et år for menstruasjonen og fruktbarheten å komme tilbake etter at man slutter. Det egner seg derfor ikke til kort tids bruk. Gjennomsnittstid fra siste sprøyte til graviditet er 9 måneder. 80% blir gravide innen et år etter de slutter. Microgynon er p-pille - ikke minipille!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23605-minipille/#findComment-99838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Microgynon er p-pille - ikke minipille!!!! Beklager, det skulle selvsagt være Microluton. Takk til den som kommenterte ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23605-minipille/#findComment-100020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vannlilje Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Gjelder det bare får de med heterozygot Leiden-mutasjon? eller kan de me homozygot Leiden-mutasjon også bruke mini-piller og p-sprøyte? Er en jente som ønsker prvansjonsmiddel, men jeg vet ikke hvilen type jeg har av de to ovenfor, og vet derfor ikke hva jeg har muligheten til å bruke. Noen som kan hjelpe meg? *er foresten en jente på 17 år (viss det har noe med saken og gjøre) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23605-minipille/#findComment-1962034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.