Gå til innhold

Rengjøring av skinnsko?

Anbefalte innlegg

Meg1365380063
Skrevet

Jeg har noen ecco skinnsko, som har blitt grå. De ble solgt svarte... De har vel blitt sakte gråere og gråere på de to månedene jeg har hatt dem, men nå etter en ukes byferie og endeløs trasking er de reelt grå. Hvordan rengjøre? Jeg vasket med en våtserviett i løpet av ferien, og da ble de noe svartere. Men dagen etter, etter endt sightseeing, var de like grå igjen. Hva kan jeg gjøre for å få de helt svarte igjen? Og kan jeg gjøre noe for at de skal opprettholde fargen? Problemet var ikke så stort her hjemme, så jeg tror misfargingen kommer av ekstremt mye støv på ferien. Men kan de bli svarte igjen?

Meg1365380063
Skrevet

Kanskje du kan prøve svart skokrem??

Men rengjør skokrem? Jeg trodde de bare la farge, slik at møkka fremdeles er under der. Også tenker jeg som når man maler skitne hus, at da vil skokremen etterhvert løsne, og gjøre skoene skjoldete og stygge.

Skrevet

Men rengjør skokrem? Jeg trodde de bare la farge, slik at møkka fremdeles er under der. Også tenker jeg som når man maler skitne hus, at da vil skokremen etterhvert løsne, og gjøre skoene skjoldete og stygge.

Børst dem med en skobørste først, og smør med skokrem. Skokremen trekker inn i skinnet, så det flasser ikke av.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg har et par Ecco-sandaler. Jeg var akkurat i skobutikken for å høre hvordan jeg best kunne rengjøre dem, og fikk beskjed om å legge dem i varmt vann med zalo i.

Meg1365380063
Skrevet

Børst dem med en skobørste først, og smør med skokrem. Skokremen trekker inn i skinnet, så det flasser ikke av.

Ah, takk for forklaring! Hehe, den eviggamle beis versus maling-diskusjonen falt ned i hodet mitt nå...

Meg1365380063
Skrevet

Jeg har et par Ecco-sandaler. Jeg var akkurat i skobutikken for å høre hvordan jeg best kunne rengjøre dem, og fikk beskjed om å legge dem i varmt vann med zalo i.

Takk for tips! Da gjør jeg det, også skal jeg se om jeg finner noe skokrem også, så blir det kanskje dobbelt bra. Vil gjerne bruke 700 kroners sko en stund... Det mener i hvert fall lommeboka!

Gjest gomle
Skrevet

Bruker du en sånn "fetter", så blir de sorte igjen. Forutsatt at det ikke er semsket skinn da? Sånn fett får du kjøpt i skobutikker, det er en svamp med, og du bare gnir det på. Blir blankt og fint, og skinnet tåler mer.

Gjest signatura
Skrevet

Tuller du eller? Du tar bare en godt oppvridd klut og tørker lett over. Ikke verre enn det. Litt skinnpleie som beskyttelse er ikke dumt hvis det blir ofte vaskin.

Meg1365380063
Skrevet

Tuller du eller? Du tar bare en godt oppvridd klut og tørker lett over. Ikke verre enn det. Litt skinnpleie som beskyttelse er ikke dumt hvis det blir ofte vaskin.

Nei, jeg tuller ikke. Som jeg prøver å beskrive i innlegget, så vasket jeg de med våtserviett under ferien. De fikk aldri ordentlig tilbake fargen sin, og var neste dag like møkkete igjen etter vandring i gatene. Derfor lurte jeg på hva jeg kunne gjøre for å få de enda renere enda lengre. Beklager min uvitenhet om sko.

Gjest signatura
Skrevet

Nei, jeg tuller ikke. Som jeg prøver å beskrive i innlegget, så vasket jeg de med våtserviett under ferien. De fikk aldri ordentlig tilbake fargen sin, og var neste dag like møkkete igjen etter vandring i gatene. Derfor lurte jeg på hva jeg kunne gjøre for å få de enda renere enda lengre. Beklager min uvitenhet om sko.

Går du i støvete gater så blir jo sko møkkete da, samme hvor mange ganger og hvor godt de er rengjort på forhånd. Ikke noe å gjøre noe med det. Tror fortsatt du tuller jeg.

Skrevet

Vask dem i vaskemaskinen. Det pleier å hjelpe. Jeg har vasket både eccosko og andre skinnsko.

Meg1365380063
Skrevet

Går du i støvete gater så blir jo sko møkkete da, samme hvor mange ganger og hvor godt de er rengjort på forhånd. Ikke noe å gjøre noe med det. Tror fortsatt du tuller jeg.

Jeg har null problem med å forstå at vasking på forhånd ikke fungerer preventivt - selv om skoene var rene og vasket på forhånd, så vil de bli skitne i støvete gater. Men spørsmålet mitt er jo hva jeg kan gjøre nå, etter at de er blitt skitne. Jeg har hørt så mye om at skinnsko skal behandles sensitivt, så jeg ville ikke gjøre noe uten å rådføre meg med noen i frykt for å ødelegge dyre sko. På samme måte som ikke alle klær har godt av en runde i vaskemaskina, kunne det tenkes at sko også rengjøres og bevares på ulike måter. Nå er jeg også ferdig med den støvete ferien, slik at skoene ikke vil bli utsatt for dette. Har tenkt å sitte på et kontor og jobbe de neste to månedene, og vil gjerne se presentabel ut på føttene når jeg får kunder og andre innom kontoret. Altså rene, ensfargede sko som ikke er krympet eller skjoldet i skinnet fordi jeg vasket de feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...