Tjolahopp Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Når er det vanlig å ha første time til lege i svangerskapet? Jeg er gravid i ca 6-7 uke nå. Pga dødsfall i nær familie har jeg ikke fått bestilt time hos legen ennå. Er dette noe som haster? Hva gjør man egentlig hos legen den første gangen i svangerskapet? Når er det vanlig med samtale med jordmor, ultralyd også videre? Legger til at dette er mitt første svangerskap - alt er nytt for meg :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Haster absolutt ikke. Uke 8-10-12 kanskje. Du bør ha en legetime for å få sendt henvisning til ultralyd, sånn at du rekker å få ultralyd-time omtrent i uke 17-19. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Som Åsemor sier, du har ikke hastverk. Men er det lang ventetid på å få time hos legen din, bør du kanskje bestille nå. H*n kan sikkert også si når h*n synes det er best du kommer. 0 Siter
simane Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Man får ikke tatt blodprøver før etter 12 fullgåtte uker så det er like greit å dra dit etter det, ellers blir det 2 legebesøk. Mange legekontorer vil ikke ta i mot gravide før etter 12 fullgåtte uker heller fordi da er faren for spontanabort redusert. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har født 3 barn. Stort sett har jeg ringt og bestilt legetime når jeg har vært 6-8 uker på vei. Har da fått time rundt uke 12. Du må ta med deg en urinprøve - helst morgenurin. Hva som skjer på første time varierer veldig fra lege til lege. Noen sjekker bryster og tar gu. De fleste spør om vekt, røyke- og drikkevaner, barnefaren, statsborgerskap osv. som blir fylt inn i "Helsekort for gravide". Dette kortet skal du ha med deg til alle kontroller og når du skal til føden. Der blir det registrert hvor mye magen din vokser (SF-målet - symfyse-fundus målet), hvordan det er med urinen din, hjerteslag hos babyen og diverse andre ting. Du kan velge å vekselsvis gå til lege og jordmor, bare lege eller bare jordmor. Eller du kan velge å ikke ha noen kontroller i det hele tatt. På første kontroll blir det også beregnet foreløpig termin. Det blir sendt henvisning til ultralyd (uke 17-19) og søknad om fødeplass. Lykke til, du har en spennende tid foran deg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.