Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når er det vanlig å ha første time til lege i svangerskapet?

Jeg er gravid i ca 6-7 uke nå. Pga dødsfall i nær familie har jeg ikke fått bestilt time hos legen ennå.

Er dette noe som haster?

Hva gjør man egentlig hos legen den første gangen i svangerskapet?

Når er det vanlig med samtale med jordmor, ultralyd også videre?

Legger til at dette er mitt første svangerskap -

alt er nytt for meg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236079-n%C3%A5r-er-det-vanlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født 3 barn. Stort sett har jeg ringt og bestilt legetime når jeg har vært 6-8 uker på vei. Har da fått time rundt uke 12.

Du må ta med deg en urinprøve - helst morgenurin.

Hva som skjer på første time varierer veldig fra lege til lege. Noen sjekker bryster og tar gu. De fleste spør om vekt, røyke- og drikkevaner, barnefaren, statsborgerskap osv. som blir fylt inn i "Helsekort for gravide". Dette kortet skal du ha med deg til alle kontroller og når du skal til føden. Der blir det registrert hvor mye magen din vokser (SF-målet - symfyse-fundus målet), hvordan det er med urinen din, hjerteslag hos babyen og diverse andre ting.

Du kan velge å vekselsvis gå til lege og jordmor, bare lege eller bare jordmor. Eller du kan velge å ikke ha noen kontroller i det hele tatt.

På første kontroll blir det også beregnet foreløpig termin. Det blir sendt henvisning til ultralyd (uke 17-19) og søknad om fødeplass.

Lykke til, du har en spennende tid foran deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...