Gyda Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Et gammelt jungelord sier at rabarbraen bør spises før St. Hans. Det er da den er best. Så for alle som har rabarbra i hagen (LucySky - jeg så at du skrev om det lengre nede her): Løp og spis eller plukk og frys. (Til opplysning: Det er altså min mormor, mor og tante som vokste opp i jungelen og som kom med de vise ord.) 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Men det er da gammelt kjent! ) Rabbis skal plukkes før St. Hans ja. Egner seg ypperlig til frysing da. Hadde noen stilker som jeg kokte i microen i går med litt sukker over. Kjempegodt på is! Men denne gangen blandet jeg det med noe hjemmelaget (kokt) jordbærsyltetøy jeg hadde i kjøleskapet og det ble godt det! 0 Siter
Gyda Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Skrevet 24. juni 2006 Men det er da gammelt kjent! ) Rabbis skal plukkes før St. Hans ja. Egner seg ypperlig til frysing da. Hadde noen stilker som jeg kokte i microen i går med litt sukker over. Kjempegodt på is! Men denne gangen blandet jeg det med noe hjemmelaget (kokt) jordbærsyltetøy jeg hadde i kjøleskapet og det ble godt det! Hørtes fortreffelig ut! :-) Men jeg har sett utallige ganger folk gå og plukke disse stilkene faktiskt helt ut i august. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Hørtes fortreffelig ut! :-) Men jeg har sett utallige ganger folk gå og plukke disse stilkene faktiskt helt ut i august. Hvis du ribber planten helt til St. Hans kan du godt plukke enda en avling i august. Men de stilkene som kommer i mai-juni bør ikke stå så lenge. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Det visste jeg ikke! Jeg tror det er noen rabarbra gjemt i hagen et sted... 0 Siter
Sofline Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Det er greit å plukke senere også. Men så skal stilkene skrelles, fordi skallet har blitt så tykt. Har jeg hørt. Eller man kan jo ribbe planten og la den vokse ut på nytt, kanskje? 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Hvis du ribber planten helt til St. Hans kan du godt plukke enda en avling i august. Men de stilkene som kommer i mai-juni bør ikke stå så lenge. Gamle jungelordtak er det som regel hold i. Oksalsyre (ikke bra i store mengder for nyrene) er lavt på denne tida, i forhold til utover sommeren. Faren min (som var den som visste sånt i min familie) kuttet nesten all rabarbraen nå, og det som vokser opp etterpå, er unge planter, de også med lite oksalsyreinnhold. Vi lager grøt og suppe av første grøde, eller fryser ned. Andre omgangen har vi som regel mistet orken med, de blir fryst og lagd vin av seinere. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Gamle jungelordtak er det som regel hold i. Oksalsyre (ikke bra i store mengder for nyrene) er lavt på denne tida, i forhold til utover sommeren. Faren min (som var den som visste sånt i min familie) kuttet nesten all rabarbraen nå, og det som vokser opp etterpå, er unge planter, de også med lite oksalsyreinnhold. Vi lager grøt og suppe av første grøde, eller fryser ned. Andre omgangen har vi som regel mistet orken med, de blir fryst og lagd vin av seinere. Nja, skulle være oksalsyreinnholdet i rabarbrastilkene, da. 0 Siter
Gjest novum Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 http://matportalen.no/Saker/1087821269.2 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.