Gå til innhold

katt...

Anbefalte innlegg

Gjest humlemor
Skrevet

vi skal skaffe kattunge, venninna mi har kattunger og hun sier at jeg kan ta den nå, den er snart 7 uker, fordi de er helt uavhengige av moren, moren er mest ute, veldig lite sammen med ungene, de er renslige og spiser kattemat. noen som har erfaringer med dette? er det greit å ta den nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Princess Peach
Skrevet

Du bør helst vente til den er 12 uker, for at den skal være ferdig preget av moren.

Jeg har selv fått kattunge da den var 8 uker, og det gikk helt fint, men fikk masse pes for det her på DOL.

De siste kattene jeg fikk, var henholdsvis 9 og 14 uker gamle. Den som var 9 uker var veldig tillitsfull, men hun som var 14 uker var utrolig sky.

Gjest togli
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det!

Selv om kattungene er renslige og ellers klarer seg selv er det fortsatt enkelte behov kattemor må dekke. Dette er ting som eierne sikkert ikke ser (eller ikke vil se for å bli kvitt kattungene kjapt..).

Vi fikk engang en kattunge som eierne sa var 12 uker gammel. Via bekjente fikk vi vite at de nok ikke var mer enn 9-10 uker gamle. Katten hadde mani med å sutte på oss/klærne våre helt fram til den selv ble mor. Det var også en ganske nervøs katt som etter et par år begynte å tisse innendørs (den ville markere revir når jeg ble gravid). Det endte med at vi desverre måtte avlive katten...

Nå har vi to kattesøstre som vi fikk når de var 14-15 uker gamle og de er helt klart av en mye mer harmonisk type.

Venninna di vil kanskje bli kvitt kattungen før ferien? ;-)

Gjest humlemor
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det!

Selv om kattungene er renslige og ellers klarer seg selv er det fortsatt enkelte behov kattemor må dekke. Dette er ting som eierne sikkert ikke ser (eller ikke vil se for å bli kvitt kattungene kjapt..).

Vi fikk engang en kattunge som eierne sa var 12 uker gammel. Via bekjente fikk vi vite at de nok ikke var mer enn 9-10 uker gamle. Katten hadde mani med å sutte på oss/klærne våre helt fram til den selv ble mor. Det var også en ganske nervøs katt som etter et par år begynte å tisse innendørs (den ville markere revir når jeg ble gravid). Det endte med at vi desverre måtte avlive katten...

Nå har vi to kattesøstre som vi fikk når de var 14-15 uker gamle og de er helt klart av en mye mer harmonisk type.

Venninna di vil kanskje bli kvitt kattungen før ferien? ;-)

nei men hun har fått en liten sønn og han er allergisk..... :(

Gjest togli
Skrevet

nei men hun har fått en liten sønn og han er allergisk..... :(

Ok, men da skjønner du nok hvorfor hun vil bli kvitt katten fort... Kan de beholde kattemamma da? Kanskje du kan overta begge? ;-)

Gjest humlemor
Skrevet

Ok, men da skjønner du nok hvorfor hun vil bli kvitt katten fort... Kan de beholde kattemamma da? Kanskje du kan overta begge? ;-)

de skal omplassere kattemammaen, og jeg vil bare ha en....

Skrevet

Det er mange som får kattungene når de er syv uker gamle, og som oftest går det bra. Problemadferd har ikke alltid noe med tidlig adskillelse fra moren å gjøre. Katten min fikk unger en gang, og en av dem var "sinnsyk". Den ble ikke adskilt tidlig.

Det er best å vente litt lenger, men det er vel bedre du får den nå enn at hun avliver.

Skrevet

Det går helt fint.

Du kommer til å få masse pepper her da....

Gjest togli
Skrevet

de skal omplassere kattemammaen, og jeg vil bare ha en....

Skjønner... Da er det ikke helt enkelt å vite hva du bør gjøre... Egentlig er det jo bedre at katten får et godt hjem framfor å avlive den, så...

Skrevet

vent til dlen er åtte uker. den kan virke uavhengig, men minst åtte uker ER et must.

Skrevet

vent til dlen er åtte uker. den kan virke uavhengig, men minst åtte uker ER et must.

men som jeg ser nå... jeg må nesten moderere meg, når det er så situasjonsbetinget. syv uker er ikke det verste. jeg tror det kan gå bra. jeg kjenner folk som har tatt over mindre kattunger, og det ordner seg jo som regel. selv om det ikke er anbefalt. syv uker burde gå. ei venninne av meg fikk en på to uker, fordi mora hatet ungen. det er jo også veldig situasjonsbasert. men noen må jo ta vare på dyret, og hvorfor ikke en som kan og som er glad i det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...