Gå til innhold

Hvilke bær finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av Gyda har jeg nå lest litt på http://www.frukt.no

Her kommer noen oppklaringer:

Bringebær og bjørnebær er steinfrukter

Appelsin er botanisk et bær

Selv om det ikke har noe med bær å gjøre:

Melon og rabarbra er grønnsaker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JO - mange, - én i hver klump

Aha, men dem spiser vi jo. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvorfor har ingen nevnt banan? Rent biologisk sett er banan et bær.

Skrevet

Jordbær er visst strengt tatt ikke et bær, men en nøttefrukt. Mens banan egentlig er et bær. Morsomt :-)

Gjest a survivor
Skrevet

Hyllebær og morbær

1 Han kom inn i Jeriko og dro gjennom byen. 2 Der var det en mann som het Sakkeus. Han var overtoller og svært rik. 3 Han ville gjerne se hvem Jesus var, men han kunne ikke komme til for folkemengden, for han var liten av vekst. 4 Da løp han i forveien og klatret opp i et morbærtre, for å få se ham på et sted hvor han måtte komme forbi. 5 Og da Jesus kom dit, så han opp og sa til ham: «Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag må jeg ta inn hos deg.» 6 Han skyndte seg da ned og tok imot ham med glede. 7 Men alle som så det, murret og sa: «Han har tatt inn hos en syndig mann!» 8 Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.» 9 Da sa Jesus: «I dag er frelse kommet til dette hus, for også han er en Abrahams sønn. 10 For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»

Luk 19,1-10

Gjest a survivor
Skrevet

Blokkebær, silkebær.

Hva er dette?

Gjest a survivor
Skrevet

Hvorfor har ingen nevnt banan? Rent biologisk sett er banan et bær.

Banan er vel frukt vel?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Banan er vel frukt vel?

Nope, det er bær.

Gjest a survivor
Skrevet

Nope, det er bær.

Ja, forstår det nå. For frøene er ikke i noen kjerne, men i fruktkjøttet.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, forstår det nå. For frøene er ikke i noen kjerne, men i fruktkjøttet.

:-)

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest a survivor
Skrevet

Her er blokkebær (de ligner på blåbær og vokser gjerne på de samme stedene, men har mindre smak):

http://www.kristvi.net/flora/B/blokkebaer.htm

Silkebær blir også kallet skrubbebær. Det er røde bær, litt lysere enn tytebær, og med minre smak. Her er en plante i blomst:

http://www.hornindal.kommune.no/sok.asp?FraRamme=True&Soketekst=skrubbeb%c3%a6r&MId1=1&MId2=106&MId3=129&

Takk for fine bærbilder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...