Gå til innhold

Lyset av eller på?

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor26
Skrevet

Nei, jeg snakker ikke om under hyrdestunden.

Men sambo og jeg har en stor diskusjon gående. Han mener at man skal skru av lyset etter seg når man går ut av et rom (hjemme) for å spare strøm. Jeg er veldig enig når det gjelder soverom og kott og den slags, men synes det er tullete og unødvendig på kjøkken og bad og gang, altså rom man bruker mange ganger i løpet av en dag. Jeg mener også at lyspærer og lysstoffrør går fortere hvis dem blir skrudd hyppig av og på (barnelærdom fra min far), dette sier han er baaare tull!

Så, hvem har rett? (si jeg!)

Sparer man egentlig så voldsomt på å gnukke (være gnien) sånn med strømmen?

3 datamaskiner og TV kan stå på hele døgnet rundt da, selv når vi ikke er hjemme (ikke TV'en dah).

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hansi25

12

• flisa

9

• Sofline

8

• mrxx

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg lar bevisst lyset stå på inne på doen og på badet. Det er små rom, og lyspærene avgir akkurat passe med varme til at jeg ikke trenger å ha på noen ovn der inne. Jeg tror jeg sparer strøm på den måten. Jeg slår ikke av lysstoffrøret inne på kjøkkenet heller, det står på døgnet rundt.

Men på soverommene kan lyset gjerne slås av når man forlater rommet.

Skrevet

Jeg trodde såklart det var sex-spørsmål dette her da. ;-)

hehe

Men det du spør om: jeg lar lyset være på. Tenker mest som deg jeg.

Gjest trultemor26
Skrevet

Jeg trodde såklart det var sex-spørsmål dette her da. ;-)

hehe

Men det du spør om: jeg lar lyset være på. Tenker mest som deg jeg.

Ett poeng til meg! ;)

Gjest signatura
Skrevet

Stue, kjøkken og gang hvor vi ferdes hele tiden har lys på når vi er våkne. Rettere sagt når det er mørkt mens vi er våkne. hehe...

Ellers slår vi av i rom vi ikke oppholder oss i. Blir vel nesten bare soverom forresten.

PÅ badet har vi lysstoffrør, og det har jeg lest går fortere hvis det går av og på hele tiden. Tror skjæringspunktet var at det måtte være to timer av. Er vi hjemme flyr en av oss

inn der stadig vekk. Vi har det kombinert med vaskerom også.

Så du får be mann din spare på de riktige stedene!

Gjest trultemor26
Skrevet

Stue, kjøkken og gang hvor vi ferdes hele tiden har lys på når vi er våkne. Rettere sagt når det er mørkt mens vi er våkne. hehe...

Ellers slår vi av i rom vi ikke oppholder oss i. Blir vel nesten bare soverom forresten.

PÅ badet har vi lysstoffrør, og det har jeg lest går fortere hvis det går av og på hele tiden. Tror skjæringspunktet var at det måtte være to timer av. Er vi hjemme flyr en av oss

inn der stadig vekk. Vi har det kombinert med vaskerom også.

Så du får be mann din spare på de riktige stedene!

Så jeg har altså rett ang lysstoffrør! Takk takk!

Annonse

Skrevet

Lyset på badet står på hele dagen. Resten av oppholdsrommene etter behov. Lysstoffrør går fortere om en skrur de av og på, enn om de står på hele tiden. I tillegg er det dyrere å kjøpe slike lys enn ei lyspære

Skrevet

Vi har alltid lyset på på stua, kjøkkenet, gangen og badet på dagtid. Soverom, bod, gjesterom o.l. skrur vi det bare på ved behov.

Kjæresten min skrur alltid av lyset på badet når han har vært der, men tror han bare gjør det av vane. Jeg har ikke orket å si noe. Skrur det bare på igjen ;)

Gjest togli
Skrevet

Min elektrikermann sier at det er svært lite å spare på å slå av lyspærer. Jo oftere man slår de av/på, jo oftere må man skifte pæra. Da går det nesten opp i opp. En annen ting er at lyset også avgir varme, rimeligere varme enn det en panleovn e.l. kan gi.

Hos oss står lyset på hele dagen (når vi er hjemme) på kjøkkenet, badet (ikke takspotene), i stua, i gangen og i trappeoppgangen. Lysene på soverommene slår vi av når vi går ut av rommet.

Skrevet

Kjæresten min har hatt strømmåler på TVen og påstår den bruker nesten ingenting. Men jeg har lest at en vanlig husstand kan spare 800 kr i året på å ikke la PCer osv. stå på stand-by.

Vi slår av lyset på badet osv. når vi ikke er der, for å spare strøm (som er rådyr i Danmark), men hadde vi hatt gang ville jeg ikke gjort det der, ikke i gjennomgangsrom nei!

Gjest trultemor26
Skrevet

Min elektrikermann sier at det er svært lite å spare på å slå av lyspærer. Jo oftere man slår de av/på, jo oftere må man skifte pæra. Da går det nesten opp i opp. En annen ting er at lyset også avgir varme, rimeligere varme enn det en panleovn e.l. kan gi.

Hos oss står lyset på hele dagen (når vi er hjemme) på kjøkkenet, badet (ikke takspotene), i stua, i gangen og i trappeoppgangen. Lysene på soverommene slår vi av når vi går ut av rommet.

"Min elektrikermann sier at det er svært lite å spare på å slå av lyspærer. Jo oftere man slår de av/på, jo oftere må man skifte pæra."

Woho!!! Dette er jo helt knall! *skrive opp i forsvarstalen min*

Gjest togli
Skrevet

"Min elektrikermann sier at det er svært lite å spare på å slå av lyspærer. Jo oftere man slår de av/på, jo oftere må man skifte pæra."

Woho!!! Dette er jo helt knall! *skrive opp i forsvarstalen min*

Håper han blir overbevist ;-)

Skrevet

Det er han ikke!!!

Annonse

Gjest trultemor26
Skrevet

Det er han ikke!!!

Hehe..

Ja, og der har vi han..

Skrevet

Trodde det dreide seg om romantikk....

Hvis du fyrer elekterisk om vinteren, så er det veldig lite å hente på å slå av elektriske saker og ting. Nesten all (opptil 95%) av energi (strøm) blir til varme. Enkelt sagt kan du like godt fyre med glødelamper og f eks PC som en elektrisk ovn.

Fullstendig unødig lys og energibruk er liten vits likevel.

Om sommeren er det annerledes, da fyrer vi ikke elektrisk, og i rom med klimakontroll (kjøling) vil det bli mye mer forbruk.

F eks er det et problem om fryseren skal stå ute eller inne, den produserer mye varme om vinteren, men energien går "inn det ene øret og ut det andre".

I det hele tatt amnge faktorer og vurderinger. Kanskje bedre å bruke tida på tette vinduer og dører enn å løpe rundt å slukke lys? Å lukke dører inne i huset er det ofte mye å spare på, både kulde og varme kan styres slik fra rom til rom. Med noen venstiler kan du manipulere energien og fordele den bedre i mange hus.

Skrevet

Har fått min del av pepper på dette forumet her etter Trultemors inlegg altså, men for svingende, JEG HAR RETT!!

Altså, så vi skal liksom ha på lyset i hele huset hele dagen fordi vi kansje skal inn på et rom senere? Jeg er ikke overbevist. Gjennomgangsrom burde selvsagt ha lys på hele tiden. Grunnen til at jeg maser på Trulte til å slå av de lysene er at hun shoppa inn 3 x 40 watts spotter der, som varmer svært, sluker strøm og lyser som 3 minisoler. På badet (adskilt toalett) ser jeg ingen grunn til å ha på 3x spotter kontinuerlig. Så er litt særstilt tilfelle her. Grunnen til at pc`ene står på er at jeg er nerd, og har kontinuerlig trafikk på de av forskjellig slag.

grumf. Uansett, nekter å tro at det er dyrere å kjøpe en pære nå og da enn å ha på lys kontinuerlig. Så er det også lov til å tenke litt utover pris, og tenke miljøvennlighet. Nordmens strømforbruk er jo hinsides, og vi shopper inn strøm fra diverse umse kraftverk utover grensene for å tilfredsstille strømsultne nordmenn. Osram sikker sikkert pris på litt ekstra penger også. Se på det som å spytte inn penger i norsk næringsliv.

Ahh. Det var digg.

MVH Trultemors kjæreste

Gjest togli
Skrevet

Det er han ikke!!!

Hehe, du henger med i svingene ser jeg ;-)

Men atte..hvis gubben hadde vært hjemme nå så skulle jeg bedt han sette seg foran PC'en og skrive til deg! Han er desverre på et ELEKTRIKER-oppdrag ;-)

Skrevet

Trodde det dreide seg om romantikk....

Hvis du fyrer elekterisk om vinteren, så er det veldig lite å hente på å slå av elektriske saker og ting. Nesten all (opptil 95%) av energi (strøm) blir til varme. Enkelt sagt kan du like godt fyre med glødelamper og f eks PC som en elektrisk ovn.

Fullstendig unødig lys og energibruk er liten vits likevel.

Om sommeren er det annerledes, da fyrer vi ikke elektrisk, og i rom med klimakontroll (kjøling) vil det bli mye mer forbruk.

F eks er det et problem om fryseren skal stå ute eller inne, den produserer mye varme om vinteren, men energien går "inn det ene øret og ut det andre".

I det hele tatt amnge faktorer og vurderinger. Kanskje bedre å bruke tida på tette vinduer og dører enn å løpe rundt å slukke lys? Å lukke dører inne i huset er det ofte mye å spare på, både kulde og varme kan styres slik fra rom til rom. Med noen venstiler kan du manipulere energien og fordele den bedre i mange hus.

Jeg tror ikke det er sunt å ha lys døgnet rundt. Lyset påvirker epifysen i hjernen, som igjen påvirker våre hormoner. Vi ser f.eks at puberteten og overgangsalder kommer raskere enn før.. kan detvære fordi vi sitter under lampelys helt til vi legger oss. VI blir lengre.. Får fortere grått hår.. Alt dette er under påvirkning av epifysen som blir påvirket av lyset. Demp lyset om kveldene der du er. Men for all del..ikke tiss i mørket..

Gjest trultemor26
Skrevet

Hehe, du henger med i svingene ser jeg ;-)

Men atte..hvis gubben hadde vært hjemme nå så skulle jeg bedt han sette seg foran PC'en og skrive til deg! Han er desverre på et ELEKTRIKER-oppdrag ;-)

Dette temaet engasjerte visst såppas at han registrerte seg på dol for å forsvare sitt syn! Hehe.. tror han skulle likt å ta en prat med din elektrikermann.

Skrevet

Forresten så tviler jeg på at elektrikere har "strømforbruk i forhold til lyspærepriser" som fag på skolen.

Gi meg en Osram-ansatt takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...