Gå til innhold

Lyset av eller på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått min del av pepper på dette forumet her etter Trultemors inlegg altså, men for svingende, JEG HAR RETT!!

Altså, så vi skal liksom ha på lyset i hele huset hele dagen fordi vi kansje skal inn på et rom senere? Jeg er ikke overbevist. Gjennomgangsrom burde selvsagt ha lys på hele tiden. Grunnen til at jeg maser på Trulte til å slå av de lysene er at hun shoppa inn 3 x 40 watts spotter der, som varmer svært, sluker strøm og lyser som 3 minisoler. På badet (adskilt toalett) ser jeg ingen grunn til å ha på 3x spotter kontinuerlig. Så er litt særstilt tilfelle her. Grunnen til at pc`ene står på er at jeg er nerd, og har kontinuerlig trafikk på de av forskjellig slag.

grumf. Uansett, nekter å tro at det er dyrere å kjøpe en pære nå og da enn å ha på lys kontinuerlig. Så er det også lov til å tenke litt utover pris, og tenke miljøvennlighet. Nordmens strømforbruk er jo hinsides, og vi shopper inn strøm fra diverse umse kraftverk utover grensene for å tilfredsstille strømsultne nordmenn. Osram sikker sikkert pris på litt ekstra penger også. Se på det som å spytte inn penger i norsk næringsliv.

Ahh. Det var digg.

MVH Trultemors kjæreste

Ikke i hele huset, men i gjennomgangsrom er da slitsomt å skulle slå av og på hele tiden.

Ikke ta pepperet personlig da. :-)

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hansi25

12

• flisa

9

• Sofline

8

• mrxx

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hehe, du henger med i svingene ser jeg ;-)

Men atte..hvis gubben hadde vært hjemme nå så skulle jeg bedt han sette seg foran PC'en og skrive til deg! Han er desverre på et ELEKTRIKER-oppdrag ;-)

*se mitt småsarkastiske svar på forrige inlegg takk*

:)

Skrevet

Har fått min del av pepper på dette forumet her etter Trultemors inlegg altså, men for svingende, JEG HAR RETT!!

Altså, så vi skal liksom ha på lyset i hele huset hele dagen fordi vi kansje skal inn på et rom senere? Jeg er ikke overbevist. Gjennomgangsrom burde selvsagt ha lys på hele tiden. Grunnen til at jeg maser på Trulte til å slå av de lysene er at hun shoppa inn 3 x 40 watts spotter der, som varmer svært, sluker strøm og lyser som 3 minisoler. På badet (adskilt toalett) ser jeg ingen grunn til å ha på 3x spotter kontinuerlig. Så er litt særstilt tilfelle her. Grunnen til at pc`ene står på er at jeg er nerd, og har kontinuerlig trafikk på de av forskjellig slag.

grumf. Uansett, nekter å tro at det er dyrere å kjøpe en pære nå og da enn å ha på lys kontinuerlig. Så er det også lov til å tenke litt utover pris, og tenke miljøvennlighet. Nordmens strømforbruk er jo hinsides, og vi shopper inn strøm fra diverse umse kraftverk utover grensene for å tilfredsstille strømsultne nordmenn. Osram sikker sikkert pris på litt ekstra penger også. Se på det som å spytte inn penger i norsk næringsliv.

Ahh. Det var digg.

MVH Trultemors kjæreste

http://www.enok.no/enokguiden/08_1.html

Enøk dere. Husker dere ikke enøk-kalenderen fra skolen med tips?

I Norge bruker en gjennomsnittshusholdning over dobbelt så mye energi til belysning som de gjør i våre naboland. En av grunnene er av vi ikke er flinke til å slå av lyset.

Det er et godt gammelt råd som ofte neglisjeres. Slå av lyset i rom du ikke bruker! En vanlig 60 W (Watt) lyspære bruker strøm for over 250 kroner i året om den står på hele tiden. Ikke brenner den så veldig lenge, heller. Å skifte lyspærer koster jo også noen kroner.

Nå vil mange hevde at et lys som står på, også avgir varme. Joda, en 60 W lyspære avgir like mye varme som en ovn på 60 W. Men vi får ikke alltid utnyttet denne varmen fra lyspæren like effektivt. Varmeeffekten er for eksempel helt bortkastet i utelys, lys i kjellere og uterom. Og om sommeren, selvfølgelig.

Det finnes også flere typer elektriske lyskilder enn de vanlige glødelampene. Sparepærer gir like mye lys som vanlige glødelamper, men bruker bare rundt 20 prosent av energien. De varer dessuten lenger.

Så slå av lyset der du ikke trenger å ha det på.

Gjest trultemor26
Skrevet

Ahh. Det var digg.

MVH Trultemors kjæreste

Jeg synes faktisk det er litt utrivelig når det skal være så mørkt hele tiden, og som noen skriver, slitsomt å måtte skru på lyset hver gang man skal inn på badet el.lignende. Så mye strøm KAN det da ikke være snakk om!

Og den lampa jeg kjøpte til gangen; du ba meg om å kjøpe lampe der! Så lev med den!

Dessuten så har jeg faktisk HELT RETT i det jeg mener om lyspærer og lysstoffrør, de går fortere når dem blir skrudd mye av og på. Ja, begynn å snakk om miljøet du, bare for å prøve å komme unna at jeg faktisk HAR RETT!!! Og du TOK FEIL!

Skrevet

Trodde det dreide seg om romantikk....

Hvis du fyrer elekterisk om vinteren, så er det veldig lite å hente på å slå av elektriske saker og ting. Nesten all (opptil 95%) av energi (strøm) blir til varme. Enkelt sagt kan du like godt fyre med glødelamper og f eks PC som en elektrisk ovn.

Fullstendig unødig lys og energibruk er liten vits likevel.

Om sommeren er det annerledes, da fyrer vi ikke elektrisk, og i rom med klimakontroll (kjøling) vil det bli mye mer forbruk.

F eks er det et problem om fryseren skal stå ute eller inne, den produserer mye varme om vinteren, men energien går "inn det ene øret og ut det andre".

I det hele tatt amnge faktorer og vurderinger. Kanskje bedre å bruke tida på tette vinduer og dører enn å løpe rundt å slukke lys? Å lukke dører inne i huset er det ofte mye å spare på, både kulde og varme kan styres slik fra rom til rom. Med noen venstiler kan du manipulere energien og fordele den bedre i mange hus.

vell.Ifølge Enøk så koster en 60 W lyspære 250 kroner i året. Enig i om at det ikke er en svimlende sum, men greit som prinsipp uansett. Blir jo litt penger da hvis man har mange.

Skrevet

Ikke i hele huset, men i gjennomgangsrom er da slitsomt å skulle slå av og på hele tiden.

Ikke ta pepperet personlig da. :-)

:)

Annonse

Skrevet

vell.Ifølge Enøk så koster en 60 W lyspære 250 kroner i året. Enig i om at det ikke er en svimlende sum, men greit som prinsipp uansett. Blir jo litt penger da hvis man har mange.

Om du har på en 60w varmeovn eller en 60w pære er ett fett, like mye varme, og like stor kostnad.

Men energi er også fysikk.

Å gå rundt å slukke pærer, for så å åpne vinduer og lufte ut den dyre energien er ikke logisk. Et åpent vindu i et varmt rom om vinteren slipper lett ut varme for noen 10-kroner på en time. Et badekar med varmt vann koster 5-7 kr. En liten sprekk på 3 mm i et vindu, dør eller vegg slipper ut 2-500 kr pr år til kråka.

Folk med huset fullt av huller går rundt og slukker lamper. Hiver 3000 kr ut av huller og sparer 200 kr på å slukke pærer.

Skrevet

Om du har på en 60w varmeovn eller en 60w pære er ett fett, like mye varme, og like stor kostnad.

Å gå rundt å slukke pærer, for så å åpne vinduer og lufte ut den dyre energien er ikke logisk. Et åpent vindu i et varmt rom om vinteren slipper lett ut varme for noen 10-kroner på en time. Et badekar med varmt vann koster 5-7 kr. En liten sprekk på 3 mm i et vindu, dør eller vegg slipper ut 2-500 kr pr år til kråka.

Folk med huset fullt av huller går rundt og slukker lamper. Hiver 3000 kr ut av huller og sparer 200 kr på å slukke pærer.

Nå er det vell strengt tatt ikke like mye varme. Mye blir jo gjort om til lysenergi også.

Bedre med lyssterke strømsvake pærer alla sparepærer.

Skrevet

Nå er det vell strengt tatt ikke like mye varme. Mye blir jo gjort om til lysenergi også.

Bedre med lyssterke strømsvake pærer alla sparepærer.

En vanlig glødepære gjør 95% om til varme, mens det fins lyskilder med mindre varme og mer lys. Nye lysdioder er råskinnet med bare 3% varme og resten lys. De regner med å komme under 1% varme.

Skrevet

En vanlig glødepære gjør 95% om til varme, mens det fins lyskilder med mindre varme og mer lys. Nye lysdioder er råskinnet med bare 3% varme og resten lys. De regner med å komme under 1% varme.

hmm. Ja, står faktisk svart på hvitt på den enøk siden jeg brukte som referanse istad.

Men nå er det sommer da, og blir jo bare mer lufting.

*Veranda døra står oppe*

Skrevet

Jeg har aldri klart å varme opp et rom med en lyspære. En ovn har da mye større overflate, og bruker ergo også mye mer strøm.

Skrevet

hmm. Ja, står faktisk svart på hvitt på den enøk siden jeg brukte som referanse istad.

Men nå er det sommer da, og blir jo bare mer lufting.

*Veranda døra står oppe*

Om sommern må du slukke lys og alt annet elektrisk du ikke bruker, det er lurt.

Skrevet

Enig med deg.

I tillegg må vi varme opp husene våre omtrent 10 av årets 12 måneder i Norge, og lyspærene bidrar til oppvarming når de står på, dermed sparer vi ikke strøm ved å skru dem av, for da må vi bare fyre mer isteden.

Annonse

Skrevet

Jeg har aldri klart å varme opp et rom med en lyspære. En ovn har da mye større overflate, og bruker ergo også mye mer strøm.

En 1200watt glødeovn gir ca like mye varme som 20 glødelyspærer? Det er bare å ha mange nok :-)

Gjest togli
Skrevet

Dette temaet engasjerte visst såppas at han registrerte seg på dol for å forsvare sitt syn! Hehe.. tror han skulle likt å ta en prat med din elektrikermann.

Hihi :-)

Gjest togli
Skrevet

Forresten så tviler jeg på at elektrikere har "strømforbruk i forhold til lyspærepriser" som fag på skolen.

Gi meg en Osram-ansatt takk.

Bare vent til gubben kommer hjem så skal du få juling ;-)

Skrevet

En 1200watt glødeovn gir ca like mye varme som 20 glødelyspærer? Det er bare å ha mange nok :-)

Obs, jeg tenkte ikke på at ovner er mer enn 60 W.

Men ingen har så mange pærer... :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes faktisk det er litt utrivelig når det skal være så mørkt hele tiden, og som noen skriver, slitsomt å måtte skru på lyset hver gang man skal inn på badet el.lignende. Så mye strøm KAN det da ikke være snakk om!

Og den lampa jeg kjøpte til gangen; du ba meg om å kjøpe lampe der! Så lev med den!

Dessuten så har jeg faktisk HELT RETT i det jeg mener om lyspærer og lysstoffrør, de går fortere når dem blir skrudd mye av og på. Ja, begynn å snakk om miljøet du, bare for å prøve å komme unna at jeg faktisk HAR RETT!!! Og du TOK FEIL!

Nei, nå må dere jaggu meg ikke begynne å kommunisere med dol som mellomstasjon. Skilsmisse neste ;-)

Skrevet

Bare vent til gubben kommer hjem så skal du få juling ;-)

hehe

Gjest trultemor26
Skrevet

Nei, nå må dere jaggu meg ikke begynne å kommunisere med dol som mellomstasjon. Skilsmisse neste ;-)

Hehe.. er nok ikke SÅ alvorlig ment. Dessuten pleier vi og sitte og krangle på mirc.. går litt roligere for seg da..

;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...