Gå til innhold

Lyset av eller på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lys på i oppholdsrom og gang. På badet slår vi av pga alle spottene i taket og lysrøret. Alle slår automatisk av lyset der.

Jeg liker å ha mye lys rundt meg, særlig når jeg gjør husarbeid.

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hansi25

12

• flisa

9

• Sofline

8

• mrxx

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når jeg er hjemme står lyset i gangen, på do og på badet alltid på. Det er ingen vinduer på rommene og jeg liker å ha det lyst der selv om jeg ikke er inne på rommet.

På stua og kjøkkenet er det lys etter behov, dvs. som regel mor-og-barn lampa på stua og lyspæra over kjøkkenbordet. På soverommet kun når jeg leser før jeg sovner.

Hva er en mor-og-barn-lampe?

Skrevet

Jeg har på ALT lys jeg bare kan -ellers blir jeg deppa -rett og slett.

Skrevet

Jeg tror ikke det er sunt å ha lys døgnet rundt. Lyset påvirker epifysen i hjernen, som igjen påvirker våre hormoner. Vi ser f.eks at puberteten og overgangsalder kommer raskere enn før.. kan detvære fordi vi sitter under lampelys helt til vi legger oss. VI blir lengre.. Får fortere grått hår.. Alt dette er under påvirkning av epifysen som blir påvirket av lyset. Demp lyset om kveldene der du er. Men for all del..ikke tiss i mørket..

Da blir man fort gammel i trøndelag - om sommeren! :)

Annonse

Skrevet

Takk. Hvorfor heter det en mor-og-barn-lampe?

Sikkert fordi det er en liten og en stor lampe på den.

Skrevet

Sikkert fordi det er en liten og en stor lampe på den.

Det var det jeg tenkte.

Skrevet

Hihi.. mor og barn lampa? Hvem var det som holdt på å le seg fillete over at jeg kalte lampa mi for det?-))

*Fnis*

Skrevet

Hva er en mor-og-barn-lampe?

Sånn stålampe med uplight og så en spot på stammen vet du.

Skrevet

Jeg har på ALT lys jeg bare kan -ellers blir jeg deppa -rett og slett.

Det gjør jeg og....godt å høre at det ikke bare er meg!

Det første jeg gjør om morningen er å slå på alt....

Annonse

Skrevet

de er grusomt stygge - alle jeg kjenner har sånne - jeg vil ikke ha - akkurat som alle furumøblene som kom - urk.

Enig med deg her og jeg, sånn lampe ville jeg aldri hatt...:o)

Skrevet

Jeg er enig med deg, men aner ikke hva som er rett.

Her står alt på fra jeg står opp til jeg går og legger meg.

Men om natten slår jeg av alt, har angst for at det skal ta fyr i noe om natten, kun lyset på do i gangen får stå på sånn at ungene finner veien hvis de må tisse.

Skrevet

På NTNU (tildigere NTH) ble det gjort forsøk på om lyspærene ble raskere ødelagt om man slo de på og av. De fant ingen typisk sammenheng med det.

Men dette var før "spottene" kom, så jeg vet ikke om dette gjelder det også.

Men den kostnaden er ikke den største om man bruker vanlige lyspærer.

Hvis rommet blir oppvarmet ved hjelp av elektrisitet, så spares det ikke noe om lysene slås av. Ei vanlig lyspære avgir 95% varme og kun 5 % går til lys. Lysstoffrør går det mindre til varme og mer til lys.

Dette betyr at dere ikke sparer en dritt om lyset står på i fyringssesongen, med forbehold om el. oppvarming.

Skrevet

Har fått min del av pepper på dette forumet her etter Trultemors inlegg altså, men for svingende, JEG HAR RETT!!

Altså, så vi skal liksom ha på lyset i hele huset hele dagen fordi vi kansje skal inn på et rom senere? Jeg er ikke overbevist. Gjennomgangsrom burde selvsagt ha lys på hele tiden. Grunnen til at jeg maser på Trulte til å slå av de lysene er at hun shoppa inn 3 x 40 watts spotter der, som varmer svært, sluker strøm og lyser som 3 minisoler. På badet (adskilt toalett) ser jeg ingen grunn til å ha på 3x spotter kontinuerlig. Så er litt særstilt tilfelle her. Grunnen til at pc`ene står på er at jeg er nerd, og har kontinuerlig trafikk på de av forskjellig slag.

grumf. Uansett, nekter å tro at det er dyrere å kjøpe en pære nå og da enn å ha på lys kontinuerlig. Så er det også lov til å tenke litt utover pris, og tenke miljøvennlighet. Nordmens strømforbruk er jo hinsides, og vi shopper inn strøm fra diverse umse kraftverk utover grensene for å tilfredsstille strømsultne nordmenn. Osram sikker sikkert pris på litt ekstra penger også. Se på det som å spytte inn penger i norsk næringsliv.

Ahh. Det var digg.

MVH Trultemors kjæreste

Fyrer dere med strøm så spares det ikke noe ved å slå av lys. Dere sparer kun i sommermånedene hvor rommene ikke varmes opp.

Skrevet

Min elektrikermann sier at det er svært lite å spare på å slå av lyspærer. Jo oftere man slår de av/på, jo oftere må man skifte pæra. Da går det nesten opp i opp. En annen ting er at lyset også avgir varme, rimeligere varme enn det en panleovn e.l. kan gi.

Hos oss står lyset på hele dagen (når vi er hjemme) på kjøkkenet, badet (ikke takspotene), i stua, i gangen og i trappeoppgangen. Lysene på soverommene slår vi av når vi går ut av rommet.

Jeg håper ikke han sa at lyspærer avgir billigere varme enn panelovn... Elektriker eller ikke, strømmen koster det samme uansett om den går til en lampe eller en ovn :-)

Skrevet

Dessuten har vi sparepærer i hele huset!

Fyrer dere med strøm så sparer dere ikke noe ved å ha sparepærer innendørs. Det er i kun de månedene i året dere ikke varmer opp rommene det er litt å spare. Men så er sparepærene såpass mye dyrere enn vanlige pærer, så det vil nok gjøre at dere ikke sparer noe i sommermånedene heller.

Vinninga går nok opp i spinninga:-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg håper ikke han sa at lyspærer avgir billigere varme enn panelovn... Elektriker eller ikke, strømmen koster det samme uansett om den går til en lampe eller en ovn :-)

Sant nok, men da slipper man iallefall å slå av alle lys og leve i mørket ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...