Gå til innhold

Hvorfor gjør jeg bare det jeg har lyst å gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest lystig
Skrevet

Hvorfor gjør jeg bare det jeg har lyst til å gjøre, og utsetter det jeg bør gjøre, eller noen ganger aldri kommer så langt at jeg får gjort det jeg bør gjøre?

For jeg har jo lyst å få gjort ting! Det er veldig frustrerende!

Skulle jo nesten tro at jeg likte å lage vanskeligheter for meg selv.. og folk ser på meg som meget lat og lite ansvarsfull..

Har hatt det sånn alltid, og det har etterhvert utviklet seg til depresjon og angst..

Gjest motisaz
Skrevet

sånn er jeg og..skulle ha gjor ditt og datt..men klarer ikke å få gjot det..og hvis jeg skal gjøre noe jeg vil istedet..så klarer jeg ikke det heller fordi jeg tenker på alt jeg burde gjort..så blir jeg bare sittende der og glo i veggen...handlingslammet...

Gjest lystig
Skrevet

sånn er jeg og..skulle ha gjor ditt og datt..men klarer ikke å få gjot det..og hvis jeg skal gjøre noe jeg vil istedet..så klarer jeg ikke det heller fordi jeg tenker på alt jeg burde gjort..så blir jeg bare sittende der og glo i veggen...handlingslammet...

Har du noen tanker om hvorfor det er sånn?

Alt som skjer er jo at man gjør det vanskeligere for seg selv!

Gjest motisaz
Skrevet

Har du noen tanker om hvorfor det er sånn?

Alt som skjer er jo at man gjør det vanskeligere for seg selv!

nei..jeg aner ikke hvorfor det er sånn ):

men hvis jeg feks en dag får gjort masse..vaske huset..etc..da er det egentlig ikke så ille når jeg kommer igang..og kjempe deilig etterpå..så skulle tro jeg ville lære til neste gang

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En viktig faktor i det som heter egostyrke (voksenhet, modenhet), er evnen til å ta på seg en ulempe nå for å oppnå en fordel senere. Utsette behovstilfredsstillelse der hvor det er hensiktsmessig.

Hvorfor denne evnen er lite utviklet hos deg, kan jeg ikke svare på.

Dette er et av de punkter hvor "å ta seg sammen" har en mening.

Gjest lystig
Skrevet

En viktig faktor i det som heter egostyrke (voksenhet, modenhet), er evnen til å ta på seg en ulempe nå for å oppnå en fordel senere. Utsette behovstilfredsstillelse der hvor det er hensiktsmessig.

Generelt, hva er det som gjør at man har mangelfullt utviklet ego og gir etter for id'et?

Gjest lystig
Skrevet

Takk for svar!

Tror jeg endelig er iferd med å skjønne hvorfor jeg er som jeg er.

Men..

"å ta seg sammen" sier du.. Du får det til å virke som om det skulle vere så enkelt!

Jeg har aldri gjort annet enn hva jeg har lyst til..

Det er vel derfor jeg har utviklet depresjon og angst også..

Da blir det litt vanskelig å vite hvor man skal begynne for å snu trenden liksom.. og om jeg på egenhånd klarer å ta fatt på denne jobben.. for jeg har jo ikke lyst (selv om superegoet forteller meg at jeg skal).

Har du noen forslag til hvordan jeg skal gå fram?

Har lest artikler og bøker om emnet, og det er interessant å lese om det, men å sette ting ut i handling.. glem det..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar!

Men..

"å ta seg sammen" sier du.. Du får det til å virke som om det skulle vere så enkelt!

Da blir det litt vanskelig å vite hvor man skal begynne for å snu trenden liksom.. og om jeg på egenhånd klarer å ta fatt på denne jobben.. for jeg har jo ikke lyst (selv om superegoet forteller meg at jeg skal).

Har lest artikler og bøker om emnet, og det er interessant å lese om det, men å sette ting ut i handling.. glem det..

Du har to oppfølgingsspørsmål: hvorfor og hvordan.

Hvorfor: mye av personligheten vår er genetisk bestemt. Det kan vi ikke gjøre noe med. Resten bestemmes av miljøet som igjen i hovedsak betyr foreldrene. Disse er dog påvirket av det samfunnet vi lever i.

Om du leser på foreldreforum, vil du daglig finne skrekkeksempler på foreldre (stort sett mødre) som er redde for at barna skal frustreres. De skal underholdes, aktiveres, ikke kjede seg osv.

I tillegg er vårt samfunn oversvømt med det kvalmende "hva har jeg krav på?" jfr. mange av innleggene på trygdeforum hvor folk spør om detaljer for å tyne ut noen ekstra kroner eller noen ekstra permisjonsdager.

Husk Kennedys ord: "Spør ikke hva landet ditt kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for landet ditt".

Barn må lære at en skal yte før en nyter. At en skal så før en kan høste. En skal ikke bare dele godene, men også byrdene.

Du får starte i det små. Trene og bli bedre etterhvert.

Skrevet

Du har to oppfølgingsspørsmål: hvorfor og hvordan.

Hvorfor: mye av personligheten vår er genetisk bestemt. Det kan vi ikke gjøre noe med. Resten bestemmes av miljøet som igjen i hovedsak betyr foreldrene. Disse er dog påvirket av det samfunnet vi lever i.

Om du leser på foreldreforum, vil du daglig finne skrekkeksempler på foreldre (stort sett mødre) som er redde for at barna skal frustreres. De skal underholdes, aktiveres, ikke kjede seg osv.

I tillegg er vårt samfunn oversvømt med det kvalmende "hva har jeg krav på?" jfr. mange av innleggene på trygdeforum hvor folk spør om detaljer for å tyne ut noen ekstra kroner eller noen ekstra permisjonsdager.

Husk Kennedys ord: "Spør ikke hva landet ditt kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for landet ditt".

Barn må lære at en skal yte før en nyter. At en skal så før en kan høste. En skal ikke bare dele godene, men også byrdene.

Du får starte i det små. Trene og bli bedre etterhvert.

Could not agree more!!

Skrevet

Takk for svar!

Men..

Eller:

Hvorfor gjør jeg bare det jeg selv vil og ikke det jeg er pålagt ?

Ikke la deg lure til å se svart hvitt på lyst og plikt. Hva som er lyst og hva som er plikt er også et definisjonsspørsmål. Mye av det som fremstilles som tunge plikter kan være motivert utifra lyst. Eksempelvis ved at en person kan like å gjøre arbeid som kan defineres som viktig, strevsomt eller vanskelig fordi det egentlig er enkelt, samtidig som det gir sosiale rettigheter eller høy status.

Motsatt kan en person bli pålagt vanskelige/kjedelige arbeidsoppgaver

uten å få noen sosial belønning fordi det egentlig burde være enkelt og fordi denne personen er så lat at han eller hun må tvinges til å arbeide. Dette er ikke bra for egoet eller arbeidslysten.

Altså kan en lyststyrt/dominerende person ende opp med å være pliktmoralsk overlegen enn underdanig/føyelig person pga uheldige sosiale faktorer.

Gjest lystig
Skrevet

Eller:

Hvorfor gjør jeg bare det jeg selv vil og ikke det jeg er pålagt ?

Ikke la deg lure til å se svart hvitt på lyst og plikt. Hva som er lyst og hva som er plikt er også et definisjonsspørsmål. Mye av det som fremstilles som tunge plikter kan være motivert utifra lyst. Eksempelvis ved at en person kan like å gjøre arbeid som kan defineres som viktig, strevsomt eller vanskelig fordi det egentlig er enkelt, samtidig som det gir sosiale rettigheter eller høy status.

Motsatt kan en person bli pålagt vanskelige/kjedelige arbeidsoppgaver

uten å få noen sosial belønning fordi det egentlig burde være enkelt og fordi denne personen er så lat at han eller hun må tvinges til å arbeide. Dette er ikke bra for egoet eller arbeidslysten.

Altså kan en lyststyrt/dominerende person ende opp med å være pliktmoralsk overlegen enn underdanig/føyelig person pga uheldige sosiale faktorer.

Ok.

Sett at jeg har en oppgave jeg skal utføre, og har tidsfrist på en måned.. og å fullføre oppgaven gir mye høyere sosial status, og jeg har ekstremt lyst til å fullføre.. jobber jeg som en gal, klarer jeg å bli ferdig med oppgaven..

Men jeg begynner aldri..

Er det på noen måte mulig å komme igang "her og nå" ?

Skrevet

Ok.

Sett at jeg har en oppgave jeg skal utføre, og har tidsfrist på en måned.. og å fullføre oppgaven gir mye høyere sosial status, og jeg har ekstremt lyst til å fullføre.. jobber jeg som en gal, klarer jeg å bli ferdig med oppgaven..

Men jeg begynner aldri..

Er det på noen måte mulig å komme igang "her og nå" ?

Ja det finst det, men det beste er å sette igang uten noen tidkrevende ritual som skal tvinge deg til å starte med noe du ikke har lyst til. For da blir det ikke så vanskelig å huske på alt du må gjøre for å komme i gang og du får bedre tid :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...