laguna1365380434 Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Det fungerer motsatt, og du straffer det israelske folk for noe myndighetene gjør. Synes du forresten palestina på noe område er bedre enn israel? I såfall er jeg nyskjerrig på hvor? "............................................." Kun fordi Israel er bedre satt i system og får uforbeholden støtte av storebror USA. Og fordi Israel ofte har maskingevær der palestinerne har stein. Og fordi jeg synes verden ikke hadde noe med å gi vekk et landeområde der det allerede bor mennesker. Men ved siden av det er jeg fullt klar over at garantert finnes massevis av hyggelige israelere som ikke kan noenting for konflikten, og som ønsker seg fred og sikkerhet. Og jeg er ikke det minste i tvil om at palestinske selvmordsbombere er rasshøl, og at det finnes masse, masse grums på palestinsk side. Jeg vet boikott ofte ikke rammer der den burde, og at uskyldige blir skadelidende. Allikevel, men har så få måter til å få gjort noen forskjell og jeg klarer ikke å la være å i det minste vise min avsky på den eneste måten jeg kan. Nemlig å ikke kjøpe varer produsert av regimer jeg ikke liker. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Kun fordi Israel er bedre satt i system og får uforbeholden støtte av storebror USA. Og fordi Israel ofte har maskingevær der palestinerne har stein. Og fordi jeg synes verden ikke hadde noe med å gi vekk et landeområde der det allerede bor mennesker. Men ved siden av det er jeg fullt klar over at garantert finnes massevis av hyggelige israelere som ikke kan noenting for konflikten, og som ønsker seg fred og sikkerhet. Og jeg er ikke det minste i tvil om at palestinske selvmordsbombere er rasshøl, og at det finnes masse, masse grums på palestinsk side. Jeg vet boikott ofte ikke rammer der den burde, og at uskyldige blir skadelidende. Allikevel, men har så få måter til å få gjort noen forskjell og jeg klarer ikke å la være å i det minste vise min avsky på den eneste måten jeg kan. Nemlig å ikke kjøpe varer produsert av regimer jeg ikke liker. "Og fordi jeg synes verden ikke hadde noe med å gi vekk et landeområde der det allerede bor mennesker." Det bodde både jøder og arabere der. Problemet er at araberne er så gjennomført antisemittiske at de ikke godtok at det ble en jødisk stat. (Hadde det vært mer rettferdig overfor jødene å danne en "palestinsk" stat?) Det de så gjorde, var å umiddelbart gå til krig, i essensen på et rent antisemittisk grunnlag. Er dette noe som gjør at "palestina" har noen som helst rett til å bruke en "urettferdig behandling" som argument? Selvfølgelig ikke. Hvis noen tar fra meg noe (som jeg mener jeg eier, og du mener du eier) og gir det til deg, og jeg dreper deg - kan jeg da si at det hele var din skyld, og at _jeg_ ble urettferdig behandlet? "Og jeg er ikke det minste i tvil om at palestinske selvmordsbombere er rasshøl, og at det finnes masse, masse grums på palestinsk side." Masse? Verdens største terrorist, Jassir Arafat, var en høyt elsket og aktet leder i årevis. Hamas har vært like høyt aktet og elsket av minst halvparten av alle palestinere, og nå er denne verdens største terroristorganisasjon valgt til regjering. Hvor klarer du å se at palestina har noen som helst rett til å påberope seg urett, og forlange at andre skal behandle _dem_ rettferdig? "Nemlig å ikke kjøpe varer produsert av regimer jeg ikke liker." Jammen, herrejemini - varene er ikke produsert av israel, men av israelere. Israel er forøvrig ikke noe regime. Hvis du skal snakke om regimer, tvers igjennom råtne og pur onde sådann, så begynn med palestina. Israel er nesten som et streit europeisk demokrati å regne i forhold. Det hele koker ned til at det finnes ikke ett eneste argument for å støtte palestina per dags dato, eller for å boikotte israel, som ikke kan motbevises direkte med ting som både kan dokumenteres og er helt åpenbare ut fra allminnelig moral og forestilling om godt/ondt. Og da er det kun to ting som stør igjen: 1.Antisemittisme, og 2.Fullstendig mistforståelse av virkeligheten. Jeg mistenker at langt på vei de fleste faller inn under kategori 2, men skillet mellom de to er ikke nødvendigvis så stort - på samme måte som med andre liknende ting innenfor folk/sak-hat. ".........................................." 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 "Og fordi jeg synes verden ikke hadde noe med å gi vekk et landeområde der det allerede bor mennesker." Det bodde både jøder og arabere der. Problemet er at araberne er så gjennomført antisemittiske at de ikke godtok at det ble en jødisk stat. (Hadde det vært mer rettferdig overfor jødene å danne en "palestinsk" stat?) Det de så gjorde, var å umiddelbart gå til krig, i essensen på et rent antisemittisk grunnlag. Er dette noe som gjør at "palestina" har noen som helst rett til å bruke en "urettferdig behandling" som argument? Selvfølgelig ikke. Hvis noen tar fra meg noe (som jeg mener jeg eier, og du mener du eier) og gir det til deg, og jeg dreper deg - kan jeg da si at det hele var din skyld, og at _jeg_ ble urettferdig behandlet? "Og jeg er ikke det minste i tvil om at palestinske selvmordsbombere er rasshøl, og at det finnes masse, masse grums på palestinsk side." Masse? Verdens største terrorist, Jassir Arafat, var en høyt elsket og aktet leder i årevis. Hamas har vært like høyt aktet og elsket av minst halvparten av alle palestinere, og nå er denne verdens største terroristorganisasjon valgt til regjering. Hvor klarer du å se at palestina har noen som helst rett til å påberope seg urett, og forlange at andre skal behandle _dem_ rettferdig? "Nemlig å ikke kjøpe varer produsert av regimer jeg ikke liker." Jammen, herrejemini - varene er ikke produsert av israel, men av israelere. Israel er forøvrig ikke noe regime. Hvis du skal snakke om regimer, tvers igjennom råtne og pur onde sådann, så begynn med palestina. Israel er nesten som et streit europeisk demokrati å regne i forhold. Det hele koker ned til at det finnes ikke ett eneste argument for å støtte palestina per dags dato, eller for å boikotte israel, som ikke kan motbevises direkte med ting som både kan dokumenteres og er helt åpenbare ut fra allminnelig moral og forestilling om godt/ondt. Og da er det kun to ting som stør igjen: 1.Antisemittisme, og 2.Fullstendig mistforståelse av virkeligheten. Jeg mistenker at langt på vei de fleste faller inn under kategori 2, men skillet mellom de to er ikke nødvendigvis så stort - på samme måte som med andre liknende ting innenfor folk/sak-hat. ".........................................." Men sa jeg noe sted at jeg støttet Palestina, og terroristene ders sine fremgangsmåter? Nei, jeg gjorde ikke det. Men jeg sympatiserer om mulig enda mindre med Israel. Og forbeholder meg retten til å prøve å unngå å kjøpe produkter av noe jeg aer på som en kjip stat, selvom jeg VET at alle som bor i statn ikke nødvendigvis støtter dens politikk. Mennesker som påberoper seg å være guds eget folk alene, og i den forbindelse ser på det som en selvfølge å etnifisere og egetgjøre et helt landeområde som allerede er bebodd kan du få billig av meg. Jeg synes forøvrig de oppfører seg som rasshøl hele gjengen, og det blir garantert tredje verdenskrig om noen part får det som de vil. Det eneste som hadde funka var vel om USA trakk hue ut av rævva, men det er jo selvsagt søte drømmer uansett, og særlig med Bush. Selvfølgelig er dette utefor min kontroll uansett hva jeg velger å gjøre, men jeg føler i allefall personlig tilfredshet med å kunne velge bort varer utifra sympatier. Jeg vet det ikke funker, men jeg tror neggu ikke det rammer noen så jævlig hardt heller om jeg personlig avstår fra jaffa-appelsiner. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Men sa jeg noe sted at jeg støttet Palestina, og terroristene ders sine fremgangsmåter? Nei, jeg gjorde ikke det. Men jeg sympatiserer om mulig enda mindre med Israel. Og forbeholder meg retten til å prøve å unngå å kjøpe produkter av noe jeg aer på som en kjip stat, selvom jeg VET at alle som bor i statn ikke nødvendigvis støtter dens politikk. Mennesker som påberoper seg å være guds eget folk alene, og i den forbindelse ser på det som en selvfølge å etnifisere og egetgjøre et helt landeområde som allerede er bebodd kan du få billig av meg. Jeg synes forøvrig de oppfører seg som rasshøl hele gjengen, og det blir garantert tredje verdenskrig om noen part får det som de vil. Det eneste som hadde funka var vel om USA trakk hue ut av rævva, men det er jo selvsagt søte drømmer uansett, og særlig med Bush. Selvfølgelig er dette utefor min kontroll uansett hva jeg velger å gjøre, men jeg føler i allefall personlig tilfredshet med å kunne velge bort varer utifra sympatier. Jeg vet det ikke funker, men jeg tror neggu ikke det rammer noen så jævlig hardt heller om jeg personlig avstår fra jaffa-appelsiner. "Men sa jeg noe sted at jeg støttet Palestina, og terroristene ders sine fremgangsmåter? Nei, jeg gjorde ikke det." Å boikotte israelske varer er et rimelig lite tvetydig politisk standpunkt, da. Det skal godt gjøres å vri det til å _ikke_ være en støtte til palestina. "Men jeg sympatiserer om mulig enda mindre med Israel." Det er nettopp det. Hvordan går det an å sympatisere mindre med et land som, helt uavhengig av hvor smart det var av resten å verden å opprette det, stort sett ikke har gjort noe annet enn å forsvare seg og å reagere på terror og krigserklæringer i 60 år? Hva i all verden gjør israel til større drittsekker enn palestina? Og ikke kom med tullet at de er mer organisert etc. - for hver millimeter israel er en mer oranisert stat enn palestina, så sprenger palestinerne tre spedbarn i luften. Ergo totalt irrelevant i sammenlikningsøyemed. Det har overhodet ingenting med en frigjøringskamp å gjøre, og å sammenlikne det med det er å fornærme enhver rettmessig frihetskjemper som noensinne har levd. Hvor mange sivile har israel sprengt i filler, på gaza og i diverse terrorhandlinger rundt om i hele verden? "Og forbeholder meg retten til å prøve å unngå å kjøpe produkter av noe jeg aer på som en kjip stat, selvom jeg VET at alle som bor i statn ikke nødvendigvis støtter dens politikk." Du er selvføglelig i utmerket stand til å se at dette er nøyaktig det samme som følgende: Du og naboene dine selger grønnsaker og andre varer på gründerløkka - noe direkte og noe eksporterer dere til andre bydeler og landsdeler. Så blir noen sure på bydel Grünerløkka, p.g.a at stortinget erklærte at Sagene tilhørte grünerløkka og ikke Tåsen. Så slutter folk å kjøpe dine og dine naboers varer, helt uavhengig av hvorvidt _dere_ er enige i bydel Grünerløkka og Stortingets avgjørelse i saken. Det er ikke mulig å rettferdiggjøre det, uansett hvor mye rett hver enkelt selvfølgelig har til å la være å kjøpe varer av hvilken som helst grunn. Og det blir også så dumt av man bør unngå å snakke høyt om at man gjør det, med mindre man faktisk synes det er greit at folk synes en fremstår som en komunist, ekstremist, fascist etc. Politisk sett, selvfølgelig. Hvis du åpent boikotter israelske varer, så må du også ta et åpent - og nødvendigvis _helt_ ensidig - standpunkt i saken. "Mennesker som påberoper seg å være guds eget folk alene, og i den forbindelse ser på det som en selvfølge å etnifisere og egetgjøre et helt landeområde som allerede er bebodd kan du få billig av meg." - som allerede er bebodd, blant annet av dem selv. Hvor har du dette fra, laguna? At den jevne israeler i 2006 mener dette? Har du vært der? Kjenner du noen israelere? Dømmer du folk i dag ut i fra røverhistorier i en samling skrifter fra flere tusen år tilbake? Hva med norge, som undertrykte og "kastet ut" samer over mesteparten av landet? Anklager du den jevne nordmann i 2006 for å se på samer som undermennesker? I all verden, laguna. Er det noe annerledes enn araberlandene? Er det på noen som helst måte noe annerledes enn muslimene? Den eneste forskjellen der må vel være at israel stort sett ikke lenger er befolket av ekstreme jøder som mener det du sier der, mens araberlandene faktisk ennå fortsatt har enorme mengder folk med akkurat disse holdningene. Her anklager du den ene for å gjøre noe den andre er nærmest alene om å gjøre. Arabere (muslimer) er rasistene i denne sammenhengen. "Jeg synes forøvrig de oppfører seg som rasshøl hele gjengen," Det er sant - utvilsomt. ".............................................." 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 "Men sa jeg noe sted at jeg støttet Palestina, og terroristene ders sine fremgangsmåter? Nei, jeg gjorde ikke det." Å boikotte israelske varer er et rimelig lite tvetydig politisk standpunkt, da. Det skal godt gjøres å vri det til å _ikke_ være en støtte til palestina. "Men jeg sympatiserer om mulig enda mindre med Israel." Det er nettopp det. Hvordan går det an å sympatisere mindre med et land som, helt uavhengig av hvor smart det var av resten å verden å opprette det, stort sett ikke har gjort noe annet enn å forsvare seg og å reagere på terror og krigserklæringer i 60 år? Hva i all verden gjør israel til større drittsekker enn palestina? Og ikke kom med tullet at de er mer organisert etc. - for hver millimeter israel er en mer oranisert stat enn palestina, så sprenger palestinerne tre spedbarn i luften. Ergo totalt irrelevant i sammenlikningsøyemed. Det har overhodet ingenting med en frigjøringskamp å gjøre, og å sammenlikne det med det er å fornærme enhver rettmessig frihetskjemper som noensinne har levd. Hvor mange sivile har israel sprengt i filler, på gaza og i diverse terrorhandlinger rundt om i hele verden? "Og forbeholder meg retten til å prøve å unngå å kjøpe produkter av noe jeg aer på som en kjip stat, selvom jeg VET at alle som bor i statn ikke nødvendigvis støtter dens politikk." Du er selvføglelig i utmerket stand til å se at dette er nøyaktig det samme som følgende: Du og naboene dine selger grønnsaker og andre varer på gründerløkka - noe direkte og noe eksporterer dere til andre bydeler og landsdeler. Så blir noen sure på bydel Grünerløkka, p.g.a at stortinget erklærte at Sagene tilhørte grünerløkka og ikke Tåsen. Så slutter folk å kjøpe dine og dine naboers varer, helt uavhengig av hvorvidt _dere_ er enige i bydel Grünerløkka og Stortingets avgjørelse i saken. Det er ikke mulig å rettferdiggjøre det, uansett hvor mye rett hver enkelt selvfølgelig har til å la være å kjøpe varer av hvilken som helst grunn. Og det blir også så dumt av man bør unngå å snakke høyt om at man gjør det, med mindre man faktisk synes det er greit at folk synes en fremstår som en komunist, ekstremist, fascist etc. Politisk sett, selvfølgelig. Hvis du åpent boikotter israelske varer, så må du også ta et åpent - og nødvendigvis _helt_ ensidig - standpunkt i saken. "Mennesker som påberoper seg å være guds eget folk alene, og i den forbindelse ser på det som en selvfølge å etnifisere og egetgjøre et helt landeområde som allerede er bebodd kan du få billig av meg." - som allerede er bebodd, blant annet av dem selv. Hvor har du dette fra, laguna? At den jevne israeler i 2006 mener dette? Har du vært der? Kjenner du noen israelere? Dømmer du folk i dag ut i fra røverhistorier i en samling skrifter fra flere tusen år tilbake? Hva med norge, som undertrykte og "kastet ut" samer over mesteparten av landet? Anklager du den jevne nordmann i 2006 for å se på samer som undermennesker? I all verden, laguna. Er det noe annerledes enn araberlandene? Er det på noen som helst måte noe annerledes enn muslimene? Den eneste forskjellen der må vel være at israel stort sett ikke lenger er befolket av ekstreme jøder som mener det du sier der, mens araberlandene faktisk ennå fortsatt har enorme mengder folk med akkurat disse holdningene. Her anklager du den ene for å gjøre noe den andre er nærmest alene om å gjøre. Arabere (muslimer) er rasistene i denne sammenhengen. "Jeg synes forøvrig de oppfører seg som rasshøl hele gjengen," Det er sant - utvilsomt. ".............................................." Du leser mye ut av innlegget mitt nå, prozak. Jeg mener faktisk intet annet enn det jeg skriver, enten du vil eller ikke. Hvor jeg har ting fra? TV, nyheter, debattinnlegg opg bøker. Som de fleste andre som gjør seg opp en mening. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du leser mye ut av innlegget mitt nå, prozak. Jeg mener faktisk intet annet enn det jeg skriver, enten du vil eller ikke. Hvor jeg har ting fra? TV, nyheter, debattinnlegg opg bøker. Som de fleste andre som gjør seg opp en mening. "Hvor jeg har ting fra? TV, nyheter, debattinnlegg opg bøker. Som de fleste andre som gjør seg opp en mening." Fra TV, nyheter, bøker og debattinnlegg har du det at israelere i dag har de samme vrangforestillingene som gjengen med de gale lederne fra det gamle testamentet - for tusenvis av år siden? Det var det du sa - bokstavelig talt anklaget du israel og jøder for å i dag, i 2006, ser på seg selv som guds utvalgte og vil ha andre langt vekk fra området. Det var det jeg svarte på, med at det etter absolutt alle eksisterende fornuftige definisjoner er stikk motsatt, altså at araberne vil ha jødene vekk. Hvis du vet litt om israel, så vet du f.eks også at ortodokse jøder (som er de eneste som kan sammenliknes med gamle-testamente-jøder) absolutt ikke er særlig populære blant israelere flest. "Du leser mye ut av innlegget mitt nå, prozak. Jeg mener faktisk intet annet enn det jeg skriver, enten du vil eller ikke." Og nei - hvis du forholder deg saklig, og leser akkurat det jeg skriver, så ser du at jeg ikke "leser" noe annet ut av det du skriver enn nøyaktig det du skriver. Jeg anklager deg ikke for noe, men kommenterer og viser deg svart på hvitt hvorfor ikke et eneste av argumentene dine om israel som den store stygge ulven i forhold til palestina holder mål. "enten du vil eller ikke" Den er for usaklig, laguna. Når har jeg noensinne anklaget deg for holdninger og meninger du ikke har innrømmet selv? Det er på samme måte her - jeg kommenterer _helt eksakt_ det du sier, tilbakeviser påstandene, uten at jeg på noen måte ilegger deg meninger utover det du selv skriver. "........................................" 0 Siter
Gjest Big little Brother Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du leser mye ut av innlegget mitt nå, prozak. Jeg mener faktisk intet annet enn det jeg skriver, enten du vil eller ikke. Hvor jeg har ting fra? TV, nyheter, debattinnlegg opg bøker. Som de fleste andre som gjør seg opp en mening. Bra Laguna. Flott at du tar til motmæle mot all ensidighet her på DOL. Men mitt råd er å ikke innvikle seg inn i debatt med hvensomhelst her på DOL. Av trådlisten ser du hvem jeg mener. Hvis du bare følger med litt, ser du at noen nicker kun skriver skitt om alt som er ikke-vestlig. Nå finnes det en nettside som daglig legger ut rasistiske innlegg, så fristelsen til å bli populær her på DOL via å sakse fra denne nettsiden , er mulig fristende. Selvfølgelig vet alle oppgående at det var sprøtt av FN å bare gi bort land det bodde noen i. (men storpolitisk var det smart å lage kile i den arabiske verden) Men tanken var at de bare skulle administere det, ikke drive etnisk utrensking. Videre var det selvsagt ikke meningen de skulle okkupere mer land. FN krever at de trekker seg tilbake til grenser fra 1967- noe Israel blåser i. (jfr andre land som blåser i FN-vedtak) USA og Israel er i lik situasjon; begge land er innvandrerland. I landet bor mange ulike nasjonaliteter som skal smeltes sammen, men som strides. Israel har en stor imigrasjon, mange ulike kulturer og trenger en ytre fiende for å samles, og de trenger mer lebensraum. Som USA. Nei, ja, fortsett å se kritisk på staten Israel, du. Ingen krever at du skal elske den andre siden av den grunn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.