Helena79 Skrevet 25. juni 2006 Skrevet 25. juni 2006 Hei. Jeg, min mann og min datter på halvannet år vurderer å reise til Tanzania (Dar es Salaam) og Zanzibar for å besøke en vennefamilie som bor der. Jeg har lest litt i div. brosjyrer om malaria, og vil bare forhøre meg om risiko forbundet med å ta med et såpass lite barn til dette området. Jeg ser at det verserer en del advarsler mot spesielle typer malaria på småbarn, men det er vanskelig å få tak på om disse typene finnes i det området vi tenker å reise. I tillegg har vi begynt å tenke på å forsøke å få et barn til. Jeg skjønner at det ikke er så lurt å ta forebyggende malariamedisin underveis i svangerskapet. Men jeg ser at det enkelte steder opereres med en type karantene på graviditet i 3 mnd etter man har forlatt malariaområdet. Er dette riktig? Gjelder det alle typer medisin? Jeg mener det jeg har fått tidligere er malarone, som jeg ikke har hatt noen bivirkninger mot. Hvordan vil det være å bli gravid kort tid etter jeg har brukt malarone? 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hei, Det er ikke lett å gi en entydig og klar anbefaling, men noen sannheter finnes. For det første er det malaria i Sydøstafrika forårsaket både av Plasmodium falciparum (mest) men også P. vivax. Disse krever noe forskjellig profylakse. Malarone, som du har brukt er i første rekke effekti mot P falciparum. Den kan brukes hos barn, det finnes Malarone junior tabletter. Klorokin er også mye brukt, også for barn. Det er også en allment godtatt sannhet at småbbarn kan få alvorlig sykdom om de blir smittet med malaria. Når det gjelder malariaprofylakse og graviditet, er det delvis usikkerhet for noen av midlene, men noen blir direkte frarådet. Jeg har ikke funnet noen steder om 3 mndrs karantene som du nevner. Jeg tror at malariamidlene forsvinner fra organismen relativt langsomt, noe som tilsier en vis tid, men jeg tror det måles heller i uker enn i måneder. Hvis du vil lese mer om det anbefaler jeg at du ser etter i Folkehelseinstituttets hjemmesieder, det er en ganske omfattende informasjon om malaria, smitte, behandling, barn graviditet, osv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.