Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes og prematur baby

Anbefalte innlegg

Hei dere ! Jeg har skrevet før, men maser igjen, dessverre. Jeg har klart å pådra meg svangerskaps-diabetes.Ikke at det er så veldig uvanlig - men man vet jo at s.k.diabetesbarn kan bli uvanlig store, men absolutt likevel ha problemer etter fødsel. Nå er blodsukkeret mitt ustabilt, det er nettopp oppdaget, og man har vel ikke funnet rett behandling og doser ennå,- og jeg har da en del tid igjen før jeg skal ta keisersnitt- er nå 18+1 uker, og er satt opp til keisersnitt 8 uker før planlagt termin, ca 10 juli. Det er allerede notert at gutten er stor for "alderen" - men keisersnittet gjøres pga fare for ny ruptur av placenta. Babyen blir altså litt prematur. Vil han ha større sjanser for å ha problemer, selvom mitt blodsukker kommer under kontroll snart ? Eller hvor engstelig bør jeg være ? Beklager at det ble litt langt,- er takknemlig for svar.

Med hilsen fra

Tillybitts

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23635-svangerskapsdiabetes-og-prematur-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er absolutt gunstig at svangerskapsdiabetesen din ble oppdaget så tidlig. Alt ligger nå til rette for at man skal finne den rette balansen i behandlingen av din svangerskapsrelaterte sykdom på. Man må regne med at blodsukkeret ditt er stabilt innen du forløses. Det er da ikke så stor sjangse for at barnet lider noen nød. At du blir forløst 8 uker før termin, er selvfølgelig i tidligste laget, men absolutt ikke på noe kritisk tidspunkt. Sansynligvis er barnets lunger begynt å bli modne og alle indre organer er ferdige. Det viktigste som barnet går glipp av, er fetemånedene. Den vil være slank og sansynligvis trenge en periode på spebarnsavdeling før dere får den med hjem. Det er også viktig å få stabilisert blodsukkeret til barnet, som ofte vil være preget av din diabetes. Jeg synes absolutt at du bør få en samtale med spesialsykepleier fra spebarnsavdeling. Det er vanlig å få et slikt tilbud i god tid før forløsning, så man er mest mulig forberedt på hva man har i vente. Informasjon er absolutt stikkordet for deg i din situasjon. Du trenger masse informasjon for å vite hvordan du best mulig skal tilpasse deg situasjonen med svangerskapsdiabetes, men også i forhold til alt som har med barnet å gjøre. Du har rett i at du får et prematurt barn, men et barn som blir forløst 32 uker på vei, er mye bedre stilt enn de som kommer til verden enda tidligere. Det er klart alt dette virker litt skremmende, men når situasjonen først har blitt som den har blitt, må du tenke på det som er positivt. Det gjelder bl.a. det faktum at du høyst sansynlig vil bli frisk igjen etter fødsel. Det er heller ingen grunn til å anta at barnet vil være sykt p.g.a. din diabetes, så lenge du starter med behandling så tidlig. Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...