Gå til innhold

Oversetter

Anbefalte innlegg

Gjest oversetter
Skrevet

Hvordan får man jobb som oversetter? Jeg snakker og skriver et annet språk i tillegg til norsk flytende, og kunne godt tenke meg å tjene noen ekstra kroner på å oversette.

Har alle som jobber med det formell oversetterutdannelse? (Det er jo ingen oversetterutdannelse i rumensk eller urdu, f.eks.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har nok ikke translatør-eksamen, men det kreves for jobber innen staten o.l. Og hvis det er et ganske vanlig språk du kan, så gir jo skikkelige papirer deg en "edge".

Gjest LucySky
Skrevet

Gå til Norsk Oversetterforening på nettet.

Skrevet

Vær klar over at du tjener dårlig og jobber under konstant press.

Gjest mindre dokumenter og sånt
Skrevet

Nei, slett ikke alle har utdannelse som oversettere. Man må nok ha det for å få de største jobbene. Men om du kan greie deg med å oversette mindre dokumenter, så som brev og sånt, og kan tenke deg å jobbe for private og ikke bare store firmaer, så tror jeg nok du kan ha en sjanse.

Jeg har en som hjelper meg med oversettelse til et annet språk, og han har ikke noen spesiell utdannelse i det språket utover at han er spesielt interessert i det. Han oversetter reisehåndbøker og mindre dokumenter som brev og tekst til websider for en rimelig penge, og har dette som sitt levebrød.

sarah bernard
Skrevet

Du tilbyr din tjeneste, i forskjellige fora.

Skriv hvilken kompetanse du har og hvilke oppdrag du søker. Fordi du mangler utdanning, kan det være greit å ha et oversatt arbeid å vise til. Etterhvert samler du på referanser, som du viser til også.

Gjest oversetter
Skrevet

Vær klar over at du tjener dårlig og jobber under konstant press.

Det er bare ment som en bijobb en gang i mellom for å spe litt på studielånet.

Gjest oversetter
Skrevet

Alle har nok ikke translatør-eksamen, men det kreves for jobber innen staten o.l. Og hvis det er et ganske vanlig språk du kan, så gir jo skikkelige papirer deg en "edge".

Det er ikke et vanlig språk jeg kan.

Skrevet

Det er ikke et vanlig språk jeg kan.

Da kommer du nok et stykke med noen gode arbeidsprøver etc, men jeg vet ikke hvordan de gjør det i staten når det ikke finnes offisiell eksamen for et gitt språk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...