Gå til innhold

Helgebesøk

Anbefalte innlegg

Gjest Det andre hjem...
Skrevet

Er det vanlig at barn som er på helgebesøk hos den ene av forelderen har bestemmelsesrett over eget rom?

Vi har to jenter på 16- og 17 år som ikke bor hjemme, men er her på helgebesøk to ganger i måneden. De har egne rom, men vi kunne trenge rommene deres til gjesterom, tørkerom for klær, elkstra tv-rom osv.,når de ikke er her.

Det vil selvfølgelig bli ryddet opp til de kommer, og de vil ha skap hvor de kan oppbevare sine private saker.

Hva praktiseres av andre i samme situasjon, og hva menes om dette? Vi vil nødig at de skal føle seg uvelkommen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg hadde vært i jentenes situasjon så hadde jeg sterkt mislikt at rommet mitt ble brukt til andre ting når jeg ikke var der. At andre kunne snuse i mine saker og sånt.

sarah bernard
Skrevet

Ville beholdt det som jentenes egne rom frem til de hadde flyttet ut fra sitt faste hjem, eller fra 18/20 år.

Hadde rommet blitt brukt til andre ting ville jeg følt at jeg kom på besøk, mer enn at jeg kom hjem til far/mor.

Gjest Persille
Skrevet

Gjesterom;

Da ringer du og spør om dere kan få lov til å la X sove der når h*n kommer på besøk.

Tv-rom;

Nei, det er ikke greit.

Tørkerom;

Kan være greit til nød - menbør ikke gjøres likevel.

Min personlige mening er at du/dere skal la rommene være i fred, det er deres private sted.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Tok da en skikkelig opprydding der og tok med meg eller kastet ting jeg ikke ville andre skulle kunne snoke i.

Rommet mitt ser ut som det alltid har gjort, men det blir ofte brukt til gjesterom eller til ting som skal lagres midlertidlig. Og jeg synes det er helt okei. Hvorfor skal gjestene behøve å sove på sofaen i stua når det står en dobbelseng til disposisjon på rommet mitt?

Men jeg bor 150 mil unna foreldrene mine og er hjemme 3-4 ganger i året. Hadde kanskje følt det annerledes om jeg var hjemme annenhver helg.

Skrevet

Gjesterom;

Da ringer du og spør om dere kan få lov til å la X sove der når h*n kommer på besøk.

Tv-rom;

Nei, det er ikke greit.

Tørkerom;

Kan være greit til nød - menbør ikke gjøres likevel.

Min personlige mening er at du/dere skal la rommene være i fred, det er deres private sted.

Enig med persille: Dere kan spørre dem om det er greit at dere tørker klær der av og til, og ringe og spørre før dere tar rommet i bruk som gjesterom (si ifra helgen før når de er hjemme, slik at de kan rydde bort sine egne saker selv). Så tar dere mer og mer over etter hvert. Mitt rom ble automatisk gjesterom da jeg flyttet ut, men det var da jeg FLYTTET.

Skrevet

Ser at du har fått svar at det nesten er helt uaktuelt å bruke disse rommene. Men jeg er nok ikke helt enig.

Dersom vi skal ha overnattingsbesøk så må vi bruke et av barnerommene. Vi har ikke fler rom/gjesterom.

Det har vi gjort når vi trenger det. Overnattingsbesøk vet vi gjerne ikke om før like før det skjer, så da er det ikke lett å spørre først.

Å bruke det til tørkerom merker jo ikke ungene alikevel, så det kan jo ikke spille noen rolle.

Skrevet

Det kommer da an på hvor stor plass man har. Jeg ser ikke noe galt i at dere bruker rommene deres til f.eks. ekstra oppbevaring så lenge jentene ikke må skreve over pappesker neste gang de kommer.

Gjest Debra irl
Skrevet

Å tørke klær der syns jeg er helt ok.

Og å la noen bruke det som gjesterom etter at man har informert/ spurt ungene må jo være greit. Kan jo kjøpe låsbart skap el.lign hvis jentene har hemmelige/ sensitive greier der.

Å bruke det daglig som tv-stue el.lign syns jeg ikke er ok.

Mrs. Wallace
Skrevet

Å tørke klær der syns jeg er helt ok.

Og å la noen bruke det som gjesterom etter at man har informert/ spurt ungene må jo være greit. Kan jo kjøpe låsbart skap el.lign hvis jentene har hemmelige/ sensitive greier der.

Å bruke det daglig som tv-stue el.lign syns jeg ikke er ok.

Jeg er helt enig.

Jeg lånte selv bort rommet mitt til gjester da jeg var ungdom, uten at det var noe problem. Men det er selvsagt greit å være informert, og ha muligheten til å legge bort/låse ned ekstra private ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...