Gå til innhold

Spørsmål om OTP

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har ikke hatt tid til å sette meg så veldig inn i dette, og kommer til å bruke forsikringsleverandøren min - fordi det er det enkleste.

Men; er det sånn at de to prosentene kommer i tillegg til den lønnen de allerede har? Eller skal jeg trekke det fra lønnen deres?

Venter på tilbud fra forsikringen, og gidder ikke stå i kø en gang til :)

Videoannonse
Annonse
Gjest ikke trekkes fra lønn nei
Skrevet

Det skal ikke trekkes fra lønnen, nei.

Gjest Persille
Skrevet

Det skal ikke trekkes fra lønnen, nei.

Jo, det skal det - har fått svar på det nå.

Det skal trekkes fra bruttolønn faktisk.

Gjest ikke trekkes fra lønn nei
Skrevet

Jo, det skal det - har fått svar på det nå.

Det skal trekkes fra bruttolønn faktisk.

Det skal regnes ut fra bruttolønn, men skal ikke trekkes derfra.

Arbeidstaker skal ikke få en lavere bruttolønn pga otp.

Gjest Persille
Skrevet

Det skal regnes ut fra bruttolønn, men skal ikke trekkes derfra.

Arbeidstaker skal ikke få en lavere bruttolønn pga otp.

Jo, det får de.

Hvis du mener det er feil setter jeg pris på en lovhenvisning til det. 2% lønnsøkning er mer enn de fleste små firmaer kan tåle sånn helt uten videre, og man kan ikke bli pålagt det.

På min lønnsslipp der jeg er ansatt, trekkes pensjonssparingen fra bruttobeløpet. Det gjøres det også i offentlig sektor.

Men de instansene jeg har fått svar fra nå - de sier det skal trekkes av bruttolønn.

Skrevet

Det skal ikke trekkes fra brutto lønn på lønnsslippen. Men jeg vet at mange firmaer (deriblant der jeg jobber) har gitt OTP som en del av lønnsøkningen i år. Dvs. ca. 2% lønnsøkning + OTP. I år er OTP-plikten fra 1.7., og det gjelder beløp over 1G. Så for en som tjener 300.000,- vil pliktig OTP utgjøre 0,8% i år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...