Gå til innhold

Min talerstol

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

Dette var da et fantastisk inlegg:) Og jeg forstår deg fullt og helt! :)

tusen takk!! kan du utdype litt hva du mener med at du forstår meg... det tror jeg ville kunne vært godt for meg.. bare hvis du orker altså... tusen takk for innlegget ditt!!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kitina

5

• Prozak

3

• flisa

2

• org

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det hele er et spørsmål om hvilket menneskesyn et samfunn ønsker å ha.

Et individ-basert syn, eller et kollektiv-basert syn.

Og det sier seg selv at det må finnes et generellt syn. Hvordan skal et samfunn kunne se hvert enkelt individ til enhver tid? All fornuft sier at dette selvfølgelig ikke lar seg gjøre, uansett hvor mye man ønsker at det gjorde det. Man må i så stor grad det lar seg gjøre, fokusere på individer. Men noen ganger blir individet skjøvet til siden for generalisering - det er kjipt når det skjer, men 100% uunngåelig innimellom. Det handler om en riktig balanse mellom realisme og idealisme.

".........................................."

Gjest a survivor
Skrevet

Og det sier seg selv at det må finnes et generellt syn. Hvordan skal et samfunn kunne se hvert enkelt individ til enhver tid? All fornuft sier at dette selvfølgelig ikke lar seg gjøre, uansett hvor mye man ønsker at det gjorde det. Man må i så stor grad det lar seg gjøre, fokusere på individer. Men noen ganger blir individet skjøvet til siden for generalisering - det er kjipt når det skjer, men 100% uunngåelig innimellom. Det handler om en riktig balanse mellom realisme og idealisme.

".........................................."

Man kan jo iallefall starte med å la landets lov reflektere et individ-basert menneskesyn.

Dagens psykisk helsevernlov gjør ikke det.

Gjest a survivor
Skrevet

Man kan jo iallefall starte med å la landets lov reflektere et individ-basert menneskesyn.

Dagens psykisk helsevernlov gjør ikke det.

Eller iallefall gjør ikke utøvelsen av loven det.

Det er det korrekte å si.

Og utøvelsen av dagens lov vil aldri kunne gjøre det. Grunnet psykiatri-fagets, og livets generelle, manglende evne til å forutse fremtiden, selv neste time.

Gjest a survivor
Skrevet

Eller iallefall gjør ikke utøvelsen av loven det.

Det er det korrekte å si.

Og utøvelsen av dagens lov vil aldri kunne gjøre det. Grunnet psykiatri-fagets, og livets generelle, manglende evne til å forutse fremtiden, selv neste time.

Ja, og det er andre ankepunkter mot utøvelsen av loven som er mye mer viktige enn tidsaspektet.

Gjest sandex
Skrevet

tusen takk!! kan du utdype litt hva du mener med at du forstår meg... det tror jeg ville kunne vært godt for meg.. bare hvis du orker altså... tusen takk for innlegget ditt!!

Hmmm :)

Lykke til videre, iallefall!

Gjest Signert
Skrevet

Den boken som gir meg mest er faktisk "Prosessen" av Franz Kafka. Det Josef K. opplever i den boken, er en ganske god beskrivelse av norsk psykiatri.

jeg har heldigvis aldri vært nødt til å ha noe med psykiatrien å gjøre, men jeg er helt enig i at Prosessen er en god bok:) Jeg sitter og leser velferdsrett for tiden, og jeg må si at jeg reagerer på hvor lett det må være for en lege å misbruke regelverket.

Gjest a survivor
Skrevet

Hmmm :)

Lykke til videre, iallefall!

Takk.

Gjest a survivor
Skrevet

jeg har heldigvis aldri vært nødt til å ha noe med psykiatrien å gjøre, men jeg er helt enig i at Prosessen er en god bok:) Jeg sitter og leser velferdsrett for tiden, og jeg må si at jeg reagerer på hvor lett det må være for en lege å misbruke regelverket.

Ifølge mine opplysninger finnes det to personer i Norge som er både psykiater og jurist. Det er slik folk vi trenger mer av i dette landet.

For saken er den, at jus og psykiatri passer svært dårlig sammen.

Lykke til videre i studiene! Og spre gjerne de gode spørsmålene omkring dette temaet rundt i miljøet.

Tusen takk.

Gjest a survivor
Skrevet

Ifølge mine opplysninger finnes det kun to personer i Norge som er både psykiater og jurist. Det er slik folk vi trenger mer av i dette landet.

For saken er den, at jus og psykiatri passer svært dårlig sammen.

Lykke til videre i studiene! Og spre gjerne de gode spørsmålene omkring dette temaet rundt i miljøet.

Tusen takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...