Gå til innhold

Rett til fri i begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest sansara
Skrevet

Noen som vet om rettighetene i forbindelse med dette? Rett til fri med lønn når besteforeldre går bort? Iallefall begravelsesdagen? Vi bor litt unna og må reise litt for å komme dit. Jeg trodde kanskje jeg kunne bruke egenmelding på det, men det fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne.

Er det noen som kan loven?

Videoannonse
Annonse
Gjest står det her
Skrevet

" * Dødsfall

Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, søsken, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn). Det gis oftest permisjon en dag ved dødsfall og en dag ved begravelse. Det gis også permisjon ved begravelse av arbeidskollega."

http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-ferie99.html#Heading43

Gjest Persille
Skrevet

" * Dødsfall

Permisjon ved dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, søsken, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre eller barnebarn). Det gis oftest permisjon en dag ved dødsfall og en dag ved begravelse. Det gis også permisjon ved begravelse av arbeidskollega."

http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosjyrer/sag-ferie99.html#Heading43

Merk; det gjelder de med tariffavtaler.

Gjest Persille
Skrevet

Rett og rett.

Jeg finner ikke noe om det i arbeidsmiljøloven, men jeg tolker det jeg har lest dithen at du kan få fri til akkurat hva du vil - dersom det passer for arbeidsgiver.

Begravelse, tannlege, lege mm får du fri til uavhengig om det passer for arbeidsgiver eller ikke. Sier seg egentlig selv.

Men; jeg tror ikke du får fri MED lønn. Det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver antagelig...

Skrevet

Rett og rett.

Jeg finner ikke noe om det i arbeidsmiljøloven, men jeg tolker det jeg har lest dithen at du kan få fri til akkurat hva du vil - dersom det passer for arbeidsgiver.

Begravelse, tannlege, lege mm får du fri til uavhengig om det passer for arbeidsgiver eller ikke. Sier seg egentlig selv.

Men; jeg tror ikke du får fri MED lønn. Det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver antagelig...

Jeg synes det må være en skikkelig kjip arbeidsgiver hvis h*n ikke gir fri til begravelse.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg synes det må være en skikkelig kjip arbeidsgiver hvis h*n ikke gir fri til begravelse.

Enig.

Men som jeg sier, jeg tror alle gjør det - uansett hvem som skal begraves. Men jeg tror ikke alle gir fri med lønn...

Skrevet

Enig.

Men som jeg sier, jeg tror alle gjør det - uansett hvem som skal begraves. Men jeg tror ikke alle gir fri med lønn...

Fri med lønn er selvsagt en annen sak. Sikkert ikke alle arbeidsgivere som har råd til det.

Gjest Persille
Skrevet

Fri med lønn er selvsagt en annen sak. Sikkert ikke alle arbeidsgivere som har råd til det.

Og det er der det ligger, tviler på at arbeidsgivere sier nei til det kun for å være kjipe.

Jeg for min del hadde en lang periode ikke hatt råd - da gikk vi omtrent i minus, i andre perioder kunne jeg hatt råd, men ville kanskje valgt å gjøre det for å ikke gjøre forskjell f.eks. Heldigvis har jeg sluppet at noen av mine ansatte har mistet nærmeste familie (heldigvis for dem også selvfølgelig) :)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg kan ike loven, men da jeg mista min mormor, fikk jeg 8 dager velferdspermisjon med lønn.

Gjest heldige du
Skrevet

Jeg kan ike loven, men da jeg mista min mormor, fikk jeg 8 dager velferdspermisjon med lønn.

Da har du en veldig snill arbeidsgiver, det er ikke vanlig å få 8 dager. Max to dager, ved dødsfall og begravelse.

mariaflyfly
Skrevet

Da har du en veldig snill arbeidsgiver, det er ikke vanlig å få 8 dager. Max to dager, ved dødsfall og begravelse.

Det kan ha noe med at jeg allerede hadde mistet min mor, og at mormor var den i familien som stod meg nærmest, ikke veit jeg. Men jeg har en veldig ok arbeidsgiver. :)

Skrevet

Du har ikke rett på fri verken med eller uten lønn (dersom du ikke er organisert og har dette i avtalen. Men jeg klippet ut litt ang. arbeidsrett:

Arbeidsrett

Verken Arbeidsmiljøloven (2005) eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke lovmessig krav på slike permisjoner, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler.

I følge fellesbestemmelsene i Hovedtariffavtalen i staten 2004-2006 kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon i inntil 10 arbeidsdager (12 dager med 6 dagers uke) eller inntil 20 arbeidsdager (24 dager med 6 dagers uke) med halv lønn i løpet av kalenderåret når viktige velferdsgrunner foreligger.

I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi.

Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller:

dødsfall, begravelse

husbygging

flytting

giftemål

legebesøk

tannlegebesøk

besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor

tilvenning i barnehage

egne barns skolestart

egne barns konfirmasjon.

Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" er praksis svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn, alt avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til. I ovennevnte Avtale om korte velferdspermisjoner er det forutsatt at slike permisjoner, inntil 1 dags varighet, betales med ordinær lønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...