Gjest Råvær Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Er det noe offentlig sted jeg kan si ifra om åssen begravelse jeg vil ha? (utenfor familie) Mulig og bare bli lagt på et fjell et sted? Eller må vi alle ned i jorda når vi ikke er kremert? Vil virkelig ikke ha no sånn "minnestund og sammlig etter jeg dør..! Men hadde det blitt respektert? Åssen vil dere ha det når dere dør? 0 Siter
org Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Det er det samme for meg hvordan mine nærmeste ordner min begravelse. Jeg er donor, og hvis mine organer kan hjelpe noen, hadde det vært koselig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du vil bare bli lagt på et fjell et sted? Stakkars de som er på en uskyldig fjelltur og plutselig støter på restene av deg da... Ellers vet jeg ikke svar på spørsmålet ditt. 0 Siter
muriel Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Skriv et livstestamente, der du beskriver hva du ønsker skal skje og hvordan etter din død. Dette er riktignok ikke juridisk bindende,men de fleste vil nok følge avdødes ønsker så langt det er mulig. Få gjerne noen til å oppbevare en kopi, i tillegg til den du har selv. Du kan også undertegne dette i nærvær av et vitne eller to, som så skriver under (nederst) på at du var ved dine fulle fem da du undertegnet dette. (Vitnene trenger ikke å vite innholdet, bare hva det er og at du står inne for det som står der.) Hvis du ikke ønsker kremasjon, har du nok ikke annet valg enn å bli gravlagt på en gravlund. Hvis du ønsker å kremeres, kan du søke om å få aksen etter deg spredt på det stedet du ønsker. Dette MÅ du gjøre mens du selv er rimelig oppegående, slektningene dine kan IKKE gjøre dette uten din tillatelse. Er ikke helt sikker på hvor og hvordan man søker om dette, men hvis du spør et bargravelsesbyrå, kan de sikkert hjelpe deg. 0 Siter
muriel Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Skriv et livstestamente, der du beskriver hva du ønsker skal skje og hvordan etter din død. Dette er riktignok ikke juridisk bindende,men de fleste vil nok følge avdødes ønsker så langt det er mulig. Få gjerne noen til å oppbevare en kopi, i tillegg til den du har selv. Du kan også undertegne dette i nærvær av et vitne eller to, som så skriver under (nederst) på at du var ved dine fulle fem da du undertegnet dette. (Vitnene trenger ikke å vite innholdet, bare hva det er og at du står inne for det som står der.) Hvis du ikke ønsker kremasjon, har du nok ikke annet valg enn å bli gravlagt på en gravlund. Hvis du ønsker å kremeres, kan du søke om å få aksen etter deg spredt på det stedet du ønsker. Dette MÅ du gjøre mens du selv er rimelig oppegående, slektningene dine kan IKKE gjøre dette uten din tillatelse. Er ikke helt sikker på hvor og hvordan man søker om dette, men hvis du spør et bargravelsesbyrå, kan de sikkert hjelpe deg. *få ASKEN etter deg spredt - skulle det være! 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Det er ikke mulig å bare bli lagt på et fjell et sted. Alle skal ned i jorda i Norge, også selv om man blir kremert. Hva som skjer med meg når jeg dør, overlater jeg til mine etterlatte å bestemme. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Skriv et livstestamente, der du beskriver hva du ønsker skal skje og hvordan etter din død. Dette er riktignok ikke juridisk bindende,men de fleste vil nok følge avdødes ønsker så langt det er mulig. Få gjerne noen til å oppbevare en kopi, i tillegg til den du har selv. Du kan også undertegne dette i nærvær av et vitne eller to, som så skriver under (nederst) på at du var ved dine fulle fem da du undertegnet dette. (Vitnene trenger ikke å vite innholdet, bare hva det er og at du står inne for det som står der.) Hvis du ikke ønsker kremasjon, har du nok ikke annet valg enn å bli gravlagt på en gravlund. Hvis du ønsker å kremeres, kan du søke om å få aksen etter deg spredt på det stedet du ønsker. Dette MÅ du gjøre mens du selv er rimelig oppegående, slektningene dine kan IKKE gjøre dette uten din tillatelse. Er ikke helt sikker på hvor og hvordan man søker om dette, men hvis du spør et bargravelsesbyrå, kan de sikkert hjelpe deg. Jeg er rimelig sikker på at man i Norge ikke kan bli spredd et sted... 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Når jeg dør synes jeg hensynet til de etterlatte er viktigere enn hensynet til meg. Derfor synes jeg de kan gjøre med meg som de vil. Du kan nok ikke bare legges igjen i fjellet, du må enten begraves på kirkegården eller kremeres. Hvis du kremeres kan asken din spres på fjellet. 0 Siter
Gjest det kan man faktisk Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jeg er rimelig sikker på at man i Norge ikke kan bli spredd et sted... Jo det kan man faktisk. Man kan søke, men det er regler for hvor du kan bli spredd. Onkelen til min mann ønsket å bli spredd på fjellet og det ble han, utenfor allfarvei, som det sto i papirene til søknaden. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jeg er rimelig sikker på at man i Norge ikke kan bli spredd et sted... Jo, det kan man. Men man har ikke krav på det. Det er strenge regler for hvordan det skal skje og hvor det kan gjøres. Avdøde må ha skrevet et livstestament (er det ikke det det heter tro) og pårørende må søke om det på grunnlag av dette. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jo, det kan man. Men man har ikke krav på det. Det er strenge regler for hvordan det skal skje og hvor det kan gjøres. Avdøde må ha skrevet et livstestament (er det ikke det det heter tro) og pårørende må søke om det på grunnlag av dette. ok, jeg trodde bare det var i USA+++ man fikk lov jeg.. 0 Siter
muriel Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jeg er rimelig sikker på at man i Norge ikke kan bli spredd et sted... http://www.karmoykirken.no/lov4d.htm http://www.fylkesmannen.no/fmt_fagomrade.asp?tgid=783&gid=965&amid=1000950&g784=x&g783=x&g835=x& http://www.ung.no/art/?id=1096 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 http://www.karmoykirken.no/lov4d.htm http://www.fylkesmannen.no/fmt_fagomrade.asp?tgid=783&gid=965&amid=1000950&g784=x&g783=x&g835=x& http://www.ung.no/art/?id=1096 Jeg tror deg... :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.