Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jeg har nettopp snakket med kjæresten som sier han skal møte en dag tidligere på jobb neste gang, fordi en spesiell kunde har fått lov til å møte en dag tidligere. Jeg trodde selvsagt så han fikk komme hjem en dag tidligere, men den gang ei. Han får ikke ekstra lønn for det. Det er bare snakk om at han KANSKJE kan få en ekstra fridag til høsten. Men: det er jo nå sommeren er her! 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Det spørs hva slags ansettelseskontrakt han har. Noen arbeidstagere har jo f.eks overtid innbakt i fastlønna. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Skrevet 26. juni 2006 Det spørs hva slags ansettelseskontrakt han har. Noen arbeidstagere har jo f.eks overtid innbakt i fastlønna. Det har han ikke. Han har kontrakt på at han skal jobbe i 14 dager for så ha 14 dager fri. Jobb utenfor det skal han ha ekstra lønn for (noe han har fått de få gangene det har skjedd tidligere). 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Det har han ikke. Han har kontrakt på at han skal jobbe i 14 dager for så ha 14 dager fri. Jobb utenfor det skal han ha ekstra lønn for (noe han har fått de få gangene det har skjedd tidligere). Da virker det jo som om han enten bør kunne kreve betalt etter gjeldende takster for overtid, eller kreve å få avspasere. Er han fagorganisert, kan han spørre sin nærmeste tillitsvalgte eller ringe fagforeningskontoret. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Skrevet 26. juni 2006 Da virker det jo som om han enten bør kunne kreve betalt etter gjeldende takster for overtid, eller kreve å få avspasere. Er han fagorganisert, kan han spørre sin nærmeste tillitsvalgte eller ringe fagforeningskontoret. Jeg regner med han vil prøve å løse dette med arbeidsgiver først. Desverre tror jeg han er litt for snill til å ville ringe fagforreningen ved uovernstemmelser. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jeg regner med han vil prøve å løse dette med arbeidsgiver først. Desverre tror jeg han er litt for snill til å ville ringe fagforreningen ved uovernstemmelser. Han trenger jo ikke direkte involvere fagforeningen, bare ringe og spørre om råd/veiledning ang. rettighetene sine sånn at han vet hva han har krav på. Hvis han er medlem betaler han jo en kontingent hvert år som koster endel kroner. Han trenger derfor ikke kvie seg for å ringe og spørre dem om råd, noe skal han jo ha igjen for pengene. Arbeidsgiver får ikke vite noe om at han har snakket med dem. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Skrevet 26. juni 2006 Han trenger jo ikke direkte involvere fagforeningen, bare ringe og spørre om råd/veiledning ang. rettighetene sine sånn at han vet hva han har krav på. Hvis han er medlem betaler han jo en kontingent hvert år som koster endel kroner. Han trenger derfor ikke kvie seg for å ringe og spørre dem om råd, noe skal han jo ha igjen for pengene. Arbeidsgiver får ikke vite noe om at han har snakket med dem. Han liker å ordne opp i ting selv... :-) 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Han liker å ordne opp i ting selv... :-) Typisk mannfolk ;o) Hvordan stiller han seg til å stoppe og spørre etter veien når dere er på biltur? ;o) 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Skrevet 26. juni 2006 Typisk mannfolk ;o) Hvordan stiller han seg til å stoppe og spørre etter veien når dere er på biltur? ;o) Nå hvar vi ikke bil, men spørre om veien er sjelden aktuelt når vi er på ferie f.eks. :-) Så vidt jeg husker har han krøpet til korset en gang da vi stod i en gresk fjellandsby og skulle rekke dagens sannsynligvis siste buss og ikke fant bussholdeplassen. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Nå hvar vi ikke bil, men spørre om veien er sjelden aktuelt når vi er på ferie f.eks. :-) Så vidt jeg husker har han krøpet til korset en gang da vi stod i en gresk fjellandsby og skulle rekke dagens sannsynligvis siste buss og ikke fant bussholdeplassen. *S* Håper han kommer til enighet med sjefen da. Mannen din har nok rettighetene på sin side her, så det burde ikke bli noe problem. ) 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Skrevet 26. juni 2006 *S* Håper han kommer til enighet med sjefen da. Mannen din har nok rettighetene på sin side her, så det burde ikke bli noe problem. ) Han er bare så altfor snill desverre... :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Skrevet 26. juni 2006 Overtid skal betales med penger/lønn. Men har man egentlig plikt til å jobbe overtid? 0 Siter
keinstein Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Men har man egentlig plikt til å jobbe overtid? Som regel, ja. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Han er bare så altfor snill desverre... :-) Man skal ikke være snill med tilbakestående arbeidsgivere. Hvor finner folk alle disse hjernedøde arbeidsgiverne? Mange skulle jo faen meg ha vært skutt på stedet, for å være dummere enn det som burde være tillatt for en med personalansvar. "..........................................." 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Skrevet 26. juni 2006 Man skal ikke være snill med tilbakestående arbeidsgivere. Hvor finner folk alle disse hjernedøde arbeidsgiverne? Mange skulle jo faen meg ha vært skutt på stedet, for å være dummere enn det som burde være tillatt for en med personalansvar. "..........................................." Enig med deg der, har vært borte i flere sånne selv. 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Men har man egentlig plikt til å jobbe overtid? Overtid skal alltid betales med penger i flg loven, men du kan selvsagt selv avtale andre frivillige faste eller midlertidige ordninger om f eks avspasering. Blir det uenighet, er det loven som gjelder uansett, du skal da ha penger og arbeidsgiver kan gi deg penger i stedet for f eks avspasering. Overtida skal først være innenfor lovlige rammer og så individuelle avtaler med fagforeningen du er medlem av. Overtid skal varsles innen 24 timer, hvis ikke, gjelder spesielle regler for mat og fri. OBS: ny lov fra 2005! Den har ikke alle fått med seg, spesielt ikke arb. givere. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-6 0 Siter
Sofline Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Overtid skal alltid betales med penger i flg loven, men du kan selvsagt selv avtale andre frivillige faste eller midlertidige ordninger om f eks avspasering. Blir det uenighet, er det loven som gjelder uansett, du skal da ha penger og arbeidsgiver kan gi deg penger i stedet for f eks avspasering. Overtida skal først være innenfor lovlige rammer og så individuelle avtaler med fagforeningen du er medlem av. Overtid skal varsles innen 24 timer, hvis ikke, gjelder spesielle regler for mat og fri. OBS: ny lov fra 2005! Den har ikke alle fått med seg, spesielt ikke arb. givere. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-6 Takk for svar! 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Takk for svar! Men var det nyttig? Klippet det ut av et brev her. Arbeidsrett er komplisert, mange får totalt hakeslepp av rettsavgjørelser og blir ruinert uten å skjønne bæret. Arbeidsgivere tør snart ikke å ansette folk, i hvert fall ikke jeg. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Men var det nyttig? Klippet det ut av et brev her. Arbeidsrett er komplisert, mange får totalt hakeslepp av rettsavgjørelser og blir ruinert uten å skjønne bæret. Arbeidsgivere tør snart ikke å ansette folk, i hvert fall ikke jeg. Ja, det var nyttig. Jeg ser at han ikke kan nekte å jobbe. Selv om det heter seg internt i firmaet at de ansatte skal kjenne vaktplanen et år i forveien. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.