Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei!

Lurer på litt av hvert!!

Jeg har hørt at arbeidsgiver ikke har lov til å spørre (eller har krav til å få svar) hvis han spør i intervju om du er gravid eller planlegger å bli det.

I morgen skal jeg til saksbehandleren min på Aetat, for å lage et nytt vedtak.

Jeg var syk for 8 år siden, noe som har gitt meg krav på diverse stønader siden da.

Har nettopp avsluttet et bachelorstudie, og er klar for å begynne å søke jobb. Eller...??

Burde jeg fortelle saksbeh. min at jeg er gravid? Jeg er bare ca 7 uker på vei. Vil egentlig vente til 12. uke, men ettersom nytt vedtak skal fattes nå, burde han kanskje få vite det? Det kan jo få betydning for hvordan vedtaket utformes.

Hvordan er det forresten å få seg jobb, samtidig som man er gravid?

Jeg aner jo ikke hvilke plager som kan dukke opp.

Er plaget med kvalme og trøtthet, men vet jo selvsagt ikke hvor lenge dette kan vare.

Ettersom jeg må ut i permisjon om ca 8 mnd, kan det vel bli vanskelig med ansettelse?

Dersom jeg ikke får midlertidig vikariat?

Tror jeg vil ha vanskeligheter med å svare for meg i intervju hvis jeg blir spurt om familieplaner...

Også var det jo dette med å jobbe i minst 6 måneder for å ha krav på fødselspenger..

Hjelp meg! Noen som har opplevd lignende?

Fortsetter under...

Tanta mi var gravid i slutten av første trimester da hun fikk jobb. Så vidt jeg vet ble hun ikke spurt om det på intervjuet, men hun sa heller ikke noe selv. Da hun fortalte det noen uker inn i ansettelsen, var tilbakemeldingene fra sjefen utelukkende positive.

Jeg ville ikke sagt jeg var gravid på et intervju. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite det. Hadde h*n spurt, ville jeg sagt nei, eller sagt det har vedkommende ikke krav på å vite. Jeg skjønner det er vanskelig å lyve for en fremtidig arbeidsgiver, men du og barnet ditt og fødselspenger er vel viktigere i denne sammenhengen.

Jeg leste et sted en gang hvor det stod man kunne si man ikke kunne få barn, så ville arbeidsgiver bli glad på ens vegne hvis det viste seg man ble gravid allikevel. Litt langt ute kanskje, men...

Hva slags vedtak er det Aetat skal gjøre? I utgangspunktet syns jeg ikke du skal si at du er gravid så tidlig, hvis ikke det kan gi deg fordeler. Normalt vil en arbeidsgiver se på det som en ulempe at du er gravid. Det beste er å få fast jobb så fort som mulig, så får du arbeidserfaring, fødselspenger og noe å gå tilbake til etterpå. Lykke til med jobbjakt og den lille i magen!

Hva slags vedtak er det Aetat skal gjøre? I utgangspunktet syns jeg ikke du skal si at du er gravid så tidlig, hvis ikke det kan gi deg fordeler. Normalt vil en arbeidsgiver se på det som en ulempe at du er gravid. Det beste er å få fast jobb så fort som mulig, så får du arbeidserfaring, fødselspenger og noe å gå tilbake til etterpå. Lykke til med jobbjakt og den lille i magen!

Jeg har vært på tiltak gjennom Aetat pga alvorlig sykdom for 8 år siden. De hjalp meg bla økonomisk gjennom studiene jeg nettopp har tilbakelagt.

Samboern og jeg ble enige om å fortelle saksbeh om graviditeten, men han kommenterte det egentlig ikke, verken på godt eller vondt. Vedtaket som ble fattet var 6 måneder med attføringspenger, og meninga er at jeg skal få meg jobb underveis så det blir glidende overgang til vanlig inntekt.

Pr i dag er jeg veldig uvel, og har bare blitt verre i det siste. Veldig kvelm hele tida, men spesielt etter jeg har spist. Svimmel er jeg også.

Synes det er vanskelig å skulle "selge seg selv" på jobbmarkedet når jeg ikke er bra, og ikke vet om/når jeg blir det.

Vanskelig å skulle søke på feks 1-årsvikariat, når jeg vet at jeg må gi meg lenge før det.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.... :-/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...