Gjest Signert Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Hva er oppsigelsestiden når jeg ikke har arbeidskontrakt? Er det fristen i aml. som gjelder eller kan jeg gå på dagen? Har man rett til feriepenger når man ikke har arbeidskontrakt? 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du har vært veldig dum dersom du har tatt deg en jobb uten kontrakt. Så vidt jeg vet har du da ikke krav på noe som helt, for du har jo ikke bevis på arbeidsforholdet. Håper du har en snill arbeidsgiver, og at du skaffer deg en kontrakt i en fart. :-) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du har ikke krav på noenting - du har jo ikke kontrakt. Så om du ikke kan dokumentere arbeidsforholdet på noen annen måte - så stiller du svakt. 0 Siter
Gjest tingogtang Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Har du ikke arbkontrakt har du vel strengt tatt ikke rett til noe som helst. 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du har vært veldig dum dersom du har tatt deg en jobb uten kontrakt. Så vidt jeg vet har du da ikke krav på noe som helt, for du har jo ikke bevis på arbeidsforholdet. Håper du har en snill arbeidsgiver, og at du skaffer deg en kontrakt i en fart. :-) Vel... Jeg hadde vært dum dersom jeg hadde signert arbeidskontrakten, for den er svært kreativ mht. aml. Jeg har vært ansatt i et og et halvt år og har fått lønn og lønnsslipper i løpet av denne tiden. Mao. foreligger det et ansettelsesforhold. Spørsmålet er om jeg nå kan slutte på dagen eller om jeg er nødt til å være ansatt til 31. juli. 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du har ikke krav på noenting - du har jo ikke kontrakt. Så om du ikke kan dokumentere arbeidsforholdet på noen annen måte - så stiller du svakt. Det er arbeidsgiver som skal sørge for arbeidskontrakt. Når denne ikke foreligger, gjelder vel reglene i aml? Som nevnt har jeg fått lønn og lønnsslipper i et og et halvt år. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Vel... Jeg hadde vært dum dersom jeg hadde signert arbeidskontrakten, for den er svært kreativ mht. aml. Jeg har vært ansatt i et og et halvt år og har fått lønn og lønnsslipper i løpet av denne tiden. Mao. foreligger det et ansettelsesforhold. Spørsmålet er om jeg nå kan slutte på dagen eller om jeg er nødt til å være ansatt til 31. juli. Hva slags arbeidsgiver er det som går med på å ha deg ansatt uten kontrakt?? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Det er arbeidsgiver som skal sørge for arbeidskontrakt. Når denne ikke foreligger, gjelder vel reglene i aml? Som nevnt har jeg fått lønn og lønnsslipper i et og et halvt år. Vel - med lønn og lønnsslipper som gjør at du kan dokumentere forholdet, så er det tre måneder som gjelder, begge veier. Men, ingenting hindrer deg i å gå på dagen om det er det du vil. 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Hva slags arbeidsgiver er det som går med på å ha deg ansatt uten kontrakt?? jeg kunne sagt mye "pent" om h*n, men jeg lar være;) 0 Siter
Gjest nysgjerrigmann Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Etter hva jeg vet så gjelder normalt oppsigelse, dvs 1 måned fra påbegynt måned. En muntlig avtale er like bindene som en skriftelig. Har man planer om å slutte så er mange arbeidgivere behjelpelig med at man kan slutte før(psykisk så slutter man den dagen man sier opp, mange arb.giv. ønsker ikke slike ansatte). Har selv jobbet uten kontrakter, har ei aldri hatt problemer med det. Lykke til!! 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Vel... Jeg hadde vært dum dersom jeg hadde signert arbeidskontrakten, for den er svært kreativ mht. aml. Jeg har vært ansatt i et og et halvt år og har fått lønn og lønnsslipper i løpet av denne tiden. Mao. foreligger det et ansettelsesforhold. Spørsmålet er om jeg nå kan slutte på dagen eller om jeg er nødt til å være ansatt til 31. juli. Hvis den var så kreativ burde du fått noen til å sett på den som hadde peiling og evt. lett være med å ta jobben. 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Hvis den var så kreativ burde du fått noen til å sett på den som hadde peiling og evt. lett være med å ta jobben. det er ikke alltid man har en advokat tilgjengelig eller mulighet til å la være å ta en (deltids)jobb når man er student. I januar i fjor stod jeg uten jobb og med husleie. Studielån strekker ikke til når du er student i oslo. Mao. hadde jeg ikke særlig valg. Jeg kjente flere av de som jobber der fra før, og de har aldri hatt problemer. Det har ikke jeg heller. At mange studenter jobber uten arbeidskontrakt er vel ikke akkurat noen ukjent sak, og jeg liker ikke å bli stemplet som dum av den grunn. Jeg har tenkt til å skrive en ordinær oppsigelse og følge oppsigelsestiden i aml.(1mnd). Synes bare det er interessant å vite hva som gjelder. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 det er ikke alltid man har en advokat tilgjengelig eller mulighet til å la være å ta en (deltids)jobb når man er student. I januar i fjor stod jeg uten jobb og med husleie. Studielån strekker ikke til når du er student i oslo. Mao. hadde jeg ikke særlig valg. Jeg kjente flere av de som jobber der fra før, og de har aldri hatt problemer. Det har ikke jeg heller. At mange studenter jobber uten arbeidskontrakt er vel ikke akkurat noen ukjent sak, og jeg liker ikke å bli stemplet som dum av den grunn. Jeg har tenkt til å skrive en ordinær oppsigelse og følge oppsigelsestiden i aml.(1mnd). Synes bare det er interessant å vite hva som gjelder. Jeg sier ikke du er dum, men at det er en dum ting å gjøre. Jeg har også jobbet et sted før hvor alle arbeidstakerne var fornøyde med sjefen, det var jeg også i starten, men allikevel fikk jeg problemer. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Du har ikke krav på noenting - du har jo ikke kontrakt. Så om du ikke kan dokumentere arbeidsforholdet på noen annen måte - så stiller du svakt. Så lenge man ikke jobber svart, så er jo arbeidsforholdet dokumentert da. Og arb.giver har plikt til å skrive kontrakt med den ansatte. Gjøres ikke dette, og ingenting annet avtales (en avtale skal som regel være skriftlig), så er man å regne som fast ansatte etter en viss tid (husker ikke hvor lang tid, men det e ikke veldig lenge). "............................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Jeg sier ikke du er dum, men at det er en dum ting å gjøre. Jeg har også jobbet et sted før hvor alle arbeidstakerne var fornøyde med sjefen, det var jeg også i starten, men allikevel fikk jeg problemer. Men det er da uansett ikke noe spørsmål om å dokumentere arbeidsforholdet. Man har mottatt llønn, arbdeidsgiver har betalt arb.giver avgift - arbeidsforholdet er så dokumentert som det overhodet kan få blitt. "............................................." 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Så lenge man ikke jobber svart, så er jo arbeidsforholdet dokumentert da. Og arb.giver har plikt til å skrive kontrakt med den ansatte. Gjøres ikke dette, og ingenting annet avtales (en avtale skal som regel være skriftlig), så er man å regne som fast ansatte etter en viss tid (husker ikke hvor lang tid, men det e ikke veldig lenge). "............................................" Ja - det er klart, men da jeg svarte på dette visste jeg jo ikke om h*n hadde jobbet svart, om h*n hadde vært "ansatt" lenge, etc. Det kom joikke frem før litt lenger ned 0 Siter
Osiris Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Hva slags arbeidsgiver er det som går med på å ha deg ansatt uten kontrakt?? Tro meg, det er veldig mange arbeidsgivere som ikke gir de ansatte kontrakter. Loven sier at folk har krav på kontrakt, men enkelte lager egne lover 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Tro meg, det er veldig mange arbeidsgivere som ikke gir de ansatte kontrakter. Loven sier at folk har krav på kontrakt, men enkelte lager egne lover "Loven sier at folk har krav på kontrakt, men enkelte lager egne lover" Jeg hadde en psykopatisk personalsjef en gang, som presterte å uttale "For oss er arbeidsmiljøloven bare retningslinjer." "..........................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Tro meg, det er veldig mange arbeidsgivere som ikke gir de ansatte kontrakter. Loven sier at folk har krav på kontrakt, men enkelte lager egne lover Arbeidsgiver kan få stygg medfart i retten ved å begå formfeil, som f eks å ikke skrive kontrakt eller skrive noe i kontrakten som ikke er lov. Ansett et menneske og bli ruinert. 0 Siter
Osiris Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Arbeidsgiver kan få stygg medfart i retten ved å begå formfeil, som f eks å ikke skrive kontrakt eller skrive noe i kontrakten som ikke er lov. Ansett et menneske og bli ruinert. Jeg vet, men det fins mange arbeidsgivere som tar sjanser 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.