Gå til innhold

Huff, tok paracetamol og imovane sammen

Anbefalte innlegg

Jente_gravid_og_30_aar

Jeg er gravid. Før jeg visste om det, tok jeg samme kveld både en imovane 0,75 mg og en smertestillende (sterk på resept). Jeg var da ca. to uker på vei. Den smertestillende var paracetamol( tror jeg det heter) Ihvertfall sånn sterk smertestillende man får på resept og som legen pleier å gi ved ryggsmerter. Huff huff huff. LEste at smertestillende kan gi fosterskader? Kan det stemme? Hva gjør jeg? Hvilke fosterskader kan smertestillende gi? Og spesielt den blandingen med smertestillende og sovertabletter kan umulig være bra? Angrer veldig nå, men hadde så vondt i ryggen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236506-huff-tok-paracetamol-og-imovane-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jente_gravid_og_30_aar

Det er ingen kobling mellom mor og barn så tidlig, navlestrengen er ikke fullt utviklet enda. Så du kan nok ta det helt med ro. :-)

Ja, jeg var kanskje ikke to uker på vei. :) der fire kanskje? Befruktning var 10.juni (vet det nøyaktig, for det var akkurat den ene gangen vi hadde sex ;) Tusen takk for svar.

Ja, jeg var kanskje ikke to uker på vei. :) der fire kanskje? Befruktning var 10.juni (vet det nøyaktig, for det var akkurat den ene gangen vi hadde sex ;) Tusen takk for svar.

Bare for å ha sagt det - selve befruktningen kan godt ha skjedd opptil 5-6 dager senere enn den dagen dere hadde sex :-)

Jente_gravid_og_30_aar

Bare for å ha sagt det - selve befruktningen kan godt ha skjedd opptil 5-6 dager senere enn den dagen dere hadde sex :-)

OK :-) Var litt sjokk å bli gravid på ett sprut....Fant det ut i dag. Men nå er jeg veldig redd for denne smertestillende, da.

Annonse

Generelt skal det mye til å skade et foster så tidlig. Navlestrengen er ikke ferdig utviklet før ca. 4 uker etter befruktning. Før dette lever fosteret av næring i egget. Jeg tror du kan være ganske trygg for at alt er bra med den lille.

Du kan også lese pakningsvedlegget til tablettene du tok. Der vil det alltid stå noe om bruk ved graviditet. Ofte står det at virkning på foster er ukjent og bruk frarådes. Paracetamol i normale doser er helt OK under svangerskap.

Lykke til!

Sjekket i legemiddlehåndboken. Paralgin Forte er OK under svangerskap. Imovane vet man ikke sikkert, derfor bør man unngå det. Men så tidlige som du har tatt det, har detsikkert gått bra! Spør legen på første kontroll, så vil h*n sikkert berolige deg!

Jente_gravid_og_30_aar

Sjekket i legemiddlehåndboken. Paralgin Forte er OK under svangerskap. Imovane vet man ikke sikkert, derfor bør man unngå det. Men så tidlige som du har tatt det, har detsikkert gått bra! Spør legen på første kontroll, så vil h*n sikkert berolige deg!

Tusen takk for svaret :) :)

Jente_gravid_og_30_aar

Generelt skal det mye til å skade et foster så tidlig. Navlestrengen er ikke ferdig utviklet før ca. 4 uker etter befruktning. Før dette lever fosteret av næring i egget. Jeg tror du kan være ganske trygg for at alt er bra med den lille.

Du kan også lese pakningsvedlegget til tablettene du tok. Der vil det alltid stå noe om bruk ved graviditet. Ofte står det at virkning på foster er ukjent og bruk frarådes. Paracetamol i normale doser er helt OK under svangerskap.

Lykke til!

Egentlig har jeg hørt at det er de to første ukene etter befruktning som er de mest kritiske, jeg. En venninne sa det. At det var da alle vitale organer dannes. Er dette feil det da? Trodde at etter egget var festet, så levde det av mors blod. Og at egget festes etter fem dager?

Egentlig har jeg hørt at det er de to første ukene etter befruktning som er de mest kritiske, jeg. En venninne sa det. At det var da alle vitale organer dannes. Er dette feil det da? Trodde at etter egget var festet, så levde det av mors blod. Og at egget festes etter fem dager?

Nei, det tar litt tid før navlestrengen dannes. Før det lever embryoet av næring i egget. Hvis det skjer noe galt i denne perioden (genetisk eller annet), så ender det ofte i spontanabort, ofte før man vet om at man er gravid. De mest kritiske ukene er uke 6-12 (regnet fra siste mens, dvs. uke 4-10 etter befruktning).

Annonse

Jente_gravid_og_30_aar

Nei, det tar litt tid før navlestrengen dannes. Før det lever embryoet av næring i egget. Hvis det skjer noe galt i denne perioden (genetisk eller annet), så ender det ofte i spontanabort, ofte før man vet om at man er gravid. De mest kritiske ukene er uke 6-12 (regnet fra siste mens, dvs. uke 4-10 etter befruktning).

Tusen hjertelig takk!!! Du er jo DEN eksperten, du. Det du skrev var ekstremt beroligende. Ble ganske bekymra. Var jo ikke helt "timet". Tusen takk for svar!!!

Tusen hjertelig takk!!! Du er jo DEN eksperten, du. Det du skrev var ekstremt beroligende. Ble ganske bekymra. Var jo ikke helt "timet". Tusen takk for svar!!!

Bare hyggelig!

Jeg leste mye om sånt da jeg var gravid. Jeg tror ikke helsepersonell opplyser så mye om dette, for de vil jo helst man holder seg unna alkohol, røyk, medisiner, stoff og alt annet farlig helt fra før man vet noe. Men, altså, risikoen er mindre for skade helt i starten. Prøv å leve sunt fra nå. Ta folat og gled deg over spiren!

Jente_gravid_og_30_aar

Bare hyggelig!

Jeg leste mye om sånt da jeg var gravid. Jeg tror ikke helsepersonell opplyser så mye om dette, for de vil jo helst man holder seg unna alkohol, røyk, medisiner, stoff og alt annet farlig helt fra før man vet noe. Men, altså, risikoen er mindre for skade helt i starten. Prøv å leve sunt fra nå. Ta folat og gled deg over spiren!

Tusen takk :) Det skal jeg :) Så hjelpsom og snill du er...

• 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Beklager at du ikke før har fått svar og derfor har engstet deg unødig, men den som svarer i aktuelle forum er på ferie. Paracetamol er et meget vanlig smertestillende medikament som ar vært brukt av mange kvinner, også under graviditet. Det er ikke rapportert om fosterskader. Imovane er et relativt nytt medikament og man har derfor ikke så lang erfaring, men ved en oppfølgende studie av 40 gravide som fikk Imovane har man ikke sett fosterskader. For øvrig regner man med at det så tidlig i graviditet som du angir, ikke er videre blodforbindelse mellom fosteranlegg og mor.

Så gled du deg over graviditeten uten unødige bekymringer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS du skal ikke betale for dette sene svaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...