Gå til innhold

Folkeavstemning om kulturhus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må du jammen gi deg. Skal alle i hele landet sitte og se fopall bare fordi den er så opphausa at alle tror vi trenger den?

-og jeg snakker ikke om finkultur, men om det frivillige kulturlivet og kulturaktiviteter for barn og ungdom primært.

Fy søren så mye bedre det hadde vært å jobbe i et kulturhus enn i en stinkende gymsal med dårlig lyd.

jeg ser ikke på fotballe - jeg HATER fotball -men jeg vet at utrolig mange liker det.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

18

• flisa

10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

NEIIII!!!! *s*

men det fisn nok mange i FrP som har andre prioriteringer. Barneforeldre prioriterer annet enn gamle barnløse ungkarer.

Prøv å foreslå å bygge en dyr lekeplass i et boligsameie med bare pensjonister, og du får i stedet et forbud mot støyende barn og tråkking på plener.

Skrevet

men det fisn nok mange i FrP som har andre prioriteringer. Barneforeldre prioriterer annet enn gamle barnløse ungkarer.

Prøv å foreslå å bygge en dyr lekeplass i et boligsameie med bare pensjonister, og du får i stedet et forbud mot støyende barn og tråkking på plener.

hehe, ja -sånn er det nok. Og ikke alle Frp'ere er idioter heller - noen av våre beste venner er det. Vi har faktisk også veldig gode venner som er SV'ere (tvi vøre) :)

Gjest bobsey
Skrevet

Men hvorfor subsidieres noen aktiviteter så ekstremt mye, og andre ingenting?

Aktiviteter som krever like mye av folks engasjement, krefter og intelligens (evner) som det som kalles "verdifull" kultur.

Hvorfor er rockemusikk mindre verd? Det utøves av profesjonelle kunstnere med like lang erfaring, store evner og utdannelse som andre musikere. En hver profesjonell rockemusiker (band) kunne spille "Kjempeviseslotten" like godt som noen andre kunstnere hvis de ville, og det er ikke lettere eller vanskeligere.

Hva tror du?

Se på oppmøte til en rockekonsert og sammenlign med en leikarringoppvisning.

Jeg har ikke noe inntrykk av at rock er mindre verdt. Hvor mye tror du en leikaring får i "sponsor"midler fra kommune og stat? De får sikkert øve i et kulturhus til sponset leie hvis kommunen deres har noe slikt. Det får det lokale unge rockebandet også. Hvor mye tror du Valle Hovin er sponset med bare i byggkostnader? Bylarm? Hvor mye rock spiller NRK (ganske sponset) i forhold til folkemusikk? Osv. Jeg kan ikke se at folkemusikk mottar enorme beløp mens rock vansmekter i skyggen av finkulturen.

Skrevet

hehe, ja -sånn er det nok. Og ikke alle Frp'ere er idioter heller - noen av våre beste venner er det. Vi har faktisk også veldig gode venner som er SV'ere (tvi vøre) :)

Jeg har venner i alle partier. Lokalt betyr rikspolitikk lite. Du blir sett på som en raring hvis du terper på rikspolitikk i et lokalsamfunn.

En SV-er hater å blir sammenlignet med Stalin, og en FrP'er betrakter Anders Lange som en maskot og grunder. Å komme trekkende med disse i dagligtale er ikke høflig. Egentlig skiller pjattet om rikspolitikk klinten fra hveten. De som lar det være, viser lokal interesse og får stemmer.

Skrevet

Jeg har ikke noe inntrykk av at rock er mindre verdt. Hvor mye tror du en leikaring får i "sponsor"midler fra kommune og stat? De får sikkert øve i et kulturhus til sponset leie hvis kommunen deres har noe slikt. Det får det lokale unge rockebandet også. Hvor mye tror du Valle Hovin er sponset med bare i byggkostnader? Bylarm? Hvor mye rock spiller NRK (ganske sponset) i forhold til folkemusikk? Osv. Jeg kan ikke se at folkemusikk mottar enorme beløp mens rock vansmekter i skyggen av finkulturen.

Der er det også ulikt mellom voksen og ungdomskultur.

Prøv å få støtte til et voksent rockeband i en vestlandskommune. Nix.

Og prøv så med en leikarring for barn. Jaaa.

:-)

Skrevet

jeg ser ikke på fotballe - jeg HATER fotball -men jeg vet at utrolig mange liker det.

Fy deg!

Det er forbudt å hate fotball, spesielt når du har unger som liker det.

Ei herværende turde ikke innrømme det før gutten var over 20 år.

Gjest bjlangen
Skrevet

Ja. Og vedtak i kommunestyret om bygging ble gjort i går.

Galskap.

Mange har forsøkt å beregne driftskostnadene, men blir kraftig motarbeidet av "mafiaen".

Det er utrolig hva som prioriteres.

Den kommunen jeg bor i nå, prioriterte også kultur. Bestemor på gamlehjemmet fikk ikke dusje, og måtte legges kl sju om kvelden, men vi fikk jo fint kulturhus, da.

Skrevet

Den kommunen jeg bor i nå, prioriterte også kultur. Bestemor på gamlehjemmet fikk ikke dusje, og måtte legges kl sju om kvelden, men vi fikk jo fint kulturhus, da.

Mange vet ikke hvor vanvittige summer det koster å bygge og vedlikeholde slikt.

Setter du opp et driftsregnskap (gud forby) så vil du få sjokk når du ser hva det koster i bruk.

Med 80 mill, de vanlige oveskridelser, årsverk, vedlikehold, adminstrasjon, kapitalkostnader osv, så kan du komme til å se en gjennomsnittlig brukstimepris på 100 000 kr. Det betyr at du må ha 100 tilhørere som betaler 1000 kr hver pr time mens huset brukes (det står mye tomt).

Tenk i din fantasi hva du kan få for 100 000 kr pr time?

Skrevet

Et helt menasjeri av illusjonister har slitt livet av seg og rotet alt kraftig til for å skjule den egentlige kostnaden, men det lekker ut. De må nødvendigvis spekulere i kommunens konkurs og statens inntreden etter min tro og mening. Etter konkursen får skolen enda mindre penger, men da står huset der og da er det for sent, og slik må de tenke. Huset kan ikke rives, selv om det ville kostet mindre enn å la det stå.

Gjest bjlangen
Skrevet

Et helt menasjeri av illusjonister har slitt livet av seg og rotet alt kraftig til for å skjule den egentlige kostnaden, men det lekker ut. De må nødvendigvis spekulere i kommunens konkurs og statens inntreden etter min tro og mening. Etter konkursen får skolen enda mindre penger, men da står huset der og da er det for sent, og slik må de tenke. Huset kan ikke rives, selv om det ville kostet mindre enn å la det stå.

Du ser ut til å ha hue på rett plass, ihvertfall ;-)) Go Keinstein! Politikken neste?

Skrevet

Der er det også ulikt mellom voksen og ungdomskultur.

Prøv å få støtte til et voksent rockeband i en vestlandskommune. Nix.

Og prøv så med en leikarring for barn. Jaaa.

:-)

Et voksent rockeband får VO-midler så sant de har flere enn 5 medlemmer og har instruksjon innimellom. De kan også søke om støtte div steder til nødvendig utstyr.

Et ungdomsrockeband har i tillegg mulighet til å låne gratis utstyr og lokaler + få noe gratis instruksjon, ihvertfall i min kommune.

Skrevet

Fy deg!

Det er forbudt å hate fotball, spesielt når du har unger som liker det.

Ei herværende turde ikke innrømme det før gutten var over 20 år.

Mine unger vet ikke hva fotball er :)

Skrevet

Heldiggris.

Skrevet

Ække noen av dem voksne da?

Skrevet

Ække noen av dem voksne da?

Jo - en er 23 og har bildilla :)

Skrevet

Jeg har venner i alle partier. Lokalt betyr rikspolitikk lite. Du blir sett på som en raring hvis du terper på rikspolitikk i et lokalsamfunn.

En SV-er hater å blir sammenlignet med Stalin, og en FrP'er betrakter Anders Lange som en maskot og grunder. Å komme trekkende med disse i dagligtale er ikke høflig. Egentlig skiller pjattet om rikspolitikk klinten fra hveten. De som lar det være, viser lokal interesse og får stemmer.

Jeg blir uansett sett på som en raring - og det er greit .)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...