Gå til innhold

Er psykisk utviklingshemmede strafferettslig?

Anbefalte innlegg

Gjest liklo
Skrevet

Jeg spør fordi en psykisk utviklingshemmet gjør seksuelle tilnærmelser til barn. Han får ereksjon og prøver å lure barna.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• cecily

12

• flisa

5

• keinstein

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dere står uansett frie til å anmelde ham, så får politiet gjøre det de syns passer.

petter smart
Skrevet

da kan han jo ikke gå fritt rundt blant unger!

Problemet er at mange av disse defineres som for syke til å straffes og for friske for behandling/innleggelse. Og så ender en opp med at de går fritt rundt og kan gjøre som de vil.

Gjest liklo
Skrevet

Problemet er at mange av disse defineres som for syke til å straffes og for friske for behandling/innleggelse. Og så ender en opp med at de går fritt rundt og kan gjøre som de vil.

Jeg tenker som det verste her, er at barn blir skadelidende og redde av dette. Hva vil skje på sikt med de da?

Skrevet

En utviklingshemmet er per definisjon ikke syk.

petter smart
Skrevet

Men du skjønte hva jeg mente?

Skrevet

Mange mistenkes også for å balansere på kantene. Men de er syke, så de trenger ikke stilles til ansvar for det heller.

Da må det klages til politiet.

Problemet er at vi er naturlig så generte og tør ikke snakke om slikt.

Trist at overgripere slipper unna pga det.

Skrevet

Men du skjønte hva jeg mente?

Jo, men begrepene 'syk' og 'frisk' fortjente påpek ;-)

Skrevet

Hvis de er psykisk utviklingshemma, og er til besvær, så er de handikappet i forhold til miljøet og i dette tilfellet folks rettsoppfatning. Merkelig påstand, men det gjør at det offentlige er pliktig til å fotfølge de eller holde dem under kontroll.

Fet samme med de som går rundt og slår folk, truer eller stjeler.

Gjest Marres
Skrevet

Et spm man skan still seg er jo om han faktisk VET at det er galt å gjøre? Mange behandler psy utvh som om de ikke skjønner noen ting, og dermed ofte ikke gidder å forklare de saker, hvertfall hvis det er litt kinkie saker som sex osv. Så før man evt tar et så drastisk steg å anmelder det, så ville jeg prøvd å snakke med dem/de som har det daglige ansvaret; be dem om å forklare saken; at slik oppførsel IKKE er rett, og heller ikke er lov.

Skrevet

Hvis de er psykisk utviklingshemma, og er til besvær, så er de handikappet i forhold til miljøet og i dette tilfellet folks rettsoppfatning. Merkelig påstand, men det gjør at det offentlige er pliktig til å fotfølge de eller holde dem under kontroll.

Fet samme med de som går rundt og slår folk, truer eller stjeler.

De er fortsatt ikke syke, med mindre de har en sykdom i tillegg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Grensen for dette ligger på IQ 53-55. Dvs at de psykisk utviklingshemmede med IQ 55-70 er strafferettslig ansvarlige.

Uansett må du anmelde dette til Politiet. De vil så etterforske og evt få den evneveike vurdert hos fagperson.

Skrevet

De er fortsatt ikke syke, med mindre de har en sykdom i tillegg.

Enig.

Men de må tas vare på. Behandling er kanskje nytteløst, men en viss mestringstrening er mulig med alle.

Jeg håper alle klarer å beherske seg overfor slike, men sørger for å rapportere inn tilfeller, så ikke noen av de går rundt og ødelegger for seg selv og familien sin.

Skrevet

Enig.

Men de må tas vare på. Behandling er kanskje nytteløst, men en viss mestringstrening er mulig med alle.

Jeg håper alle klarer å beherske seg overfor slike, men sørger for å rapportere inn tilfeller, så ikke noen av de går rundt og ødelegger for seg selv og familien sin.

Behandling er for syke, habilitering er tingen ;-)

Skrevet

Grensen for dette ligger på IQ 53-55. Dvs at de psykisk utviklingshemmede med IQ 55-70 er strafferettslig ansvarlige.

Uansett må du anmelde dette til Politiet. De vil så etterforske og evt få den evneveike vurdert hos fagperson.

"De vi så etterforske og evt få den evneveike vurdert hos fagperson. "

Hjelpe seg!

Skrevet

Behandling er for syke, habilitering er tingen ;-)

Habilitering er ordet. Takk.

Skrevet

Hjelpe seg!

Omtrent som man omtaler hunder: vurderes av veterinær, læres til å gå pent og sitte, og fås tilbake mot å betale kennelutgifter.

Skrevet

Hjelpe seg!

Ja, det er den "seriøse" psykiatriske fagpersonen på DOL. Han sammenlikner hjernevaskede barnesoldater med gutta på skauen, og kaller utviklingshemmede/hjerneskadde for evneveike. Og enkelte lurer på hva som er hovedproblemet med norsk psykisk helsevesen?

"............................................"

Ørkenvandreren
Skrevet

Hjelpe seg!

Hjelpe seg?

Det var et kort, konsist og riktig svar/råd i mine øyne.

Man kan sikkert henge seg opp i en psykiaters bruk av begrepet evneveik, men det synes jeg er underordnet ift poenget i innlegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...