flisa Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Hjelpe seg? Det var et kort, konsist og riktig svar/råd i mine øyne. Man kan sikkert henge seg opp i en psykiaters bruk av begrepet evneveik, men det synes jeg er underordnet ift poenget i innlegget. *pst* enig.... 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Hjelpe seg? Det var et kort, konsist og riktig svar/råd i mine øyne. Man kan sikkert henge seg opp i en psykiaters bruk av begrepet evneveik, men det synes jeg er underordnet ift poenget i innlegget. Ja, det er klart. For NHD har jo vist seg å være veldig seriøs og kompetent, spesiellt i sine "private" uttalelser her på forumet. *Rister på hodet* "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 *pst* enig.... Synes du det er profesjonellt av en psykiater, i direkte egenskap av offisiell fagperson, å bruke slike ord. Hva blir det neste? "Mongis"? Det er også helt greit? "..........................................." 0 Siter
delphina1365380402 Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Ja, det er den "seriøse" psykiatriske fagpersonen på DOL. Han sammenlikner hjernevaskede barnesoldater med gutta på skauen, og kaller utviklingshemmede/hjerneskadde for evneveike. Og enkelte lurer på hva som er hovedproblemet med norsk psykisk helsevesen? "............................................" "Evneveik" var en politisk korrekt betegnelse på psykisk utviklingshemmet for bare noen få år siden. Dersom en var f.eks. student i denne perioden er det vanskelig å legge bort uttrykket. Det er ikke verre enn at mange fortsatt sier "tredve" og ikke "tretti". Det ligger ingen vurderinger i begrepet "evneveik". 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 "Evneveik" var en politisk korrekt betegnelse på psykisk utviklingshemmet for bare noen få år siden. Dersom en var f.eks. student i denne perioden er det vanskelig å legge bort uttrykket. Det er ikke verre enn at mange fortsatt sier "tredve" og ikke "tretti". Det ligger ingen vurderinger i begrepet "evneveik". Tullprat. NHD er forøvrig ikke nyutdannet. "......................................." 0 Siter
Gjest Mork fra York Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Tullprat. NHD er forøvrig ikke nyutdannet. "......................................." Hva er det du våser med? Jovisst var det et vanlig utrykk. Delphina har ikke hevdet at NHD er nyutdannet. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Hva er det du våser med? Jovisst var det et vanlig utrykk. Delphina har ikke hevdet at NHD er nyutdannet. Slutt å svare når du ikke vet hva du svarer på. Jeg sa det var tullprat, med tanke på sammenlikningen med "tretti/tredve". En psykiater med så dårlig sosial intelligens at han ikke evner å skjønne hva som fremstår greit og profesjonellt å si i den sammenhengen, og hva som ikke gjør det, er ingenting å skryte av. NHD har også kommet med en god samling med uttalelser opp gjennom årene som ingen seriøs fagperson ville stått for. ".........................................." 0 Siter
bb71 Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 "Evneveik" var en politisk korrekt betegnelse på psykisk utviklingshemmet for bare noen få år siden. Dersom en var f.eks. student i denne perioden er det vanskelig å legge bort uttrykket. Det er ikke verre enn at mange fortsatt sier "tredve" og ikke "tretti". Det ligger ingen vurderinger i begrepet "evneveik". Det har vel vært et begrep ganske lenge, men enhver fagperson burde fått med seg at man bruker mental retardation eller psykisk utviklingshemmet. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 "Evneveik" var en politisk korrekt betegnelse på psykisk utviklingshemmet for bare noen få år siden. Dersom en var f.eks. student i denne perioden er det vanskelig å legge bort uttrykket. Det er ikke verre enn at mange fortsatt sier "tredve" og ikke "tretti". Det ligger ingen vurderinger i begrepet "evneveik". En fagperson som ikke klarer å følge med på såpass enkle oppdateringer innen fagfeltet, er ikke særlig imponerende. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 En fagperson som ikke klarer å følge med på såpass enkle oppdateringer innen fagfeltet, er ikke særlig imponerende. Det er akkurat som om en fagperson ikke hadde fått med seg at folk med Downs syndrom ikke lenger kalles "mongoloide". Personlig mistenker jeg at NHD vet dette like godt som andre, men i lys av andre uttalelser den figuren kommer med er det nærliggende å tro at han bruker ordet nettopp fordi han vet at det ikke er noe særlig ok eller sympatisk å gjøre det. "..........................................." 0 Siter
flisa Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Synes du det er profesjonellt av en psykiater, i direkte egenskap av offisiell fagperson, å bruke slike ord. Hva blir det neste? "Mongis"? Det er også helt greit? "..........................................." Jeg aner ikke om ordet evneveik er PK eller ei jeg kan jo slå det opp i ordboka.... ~ve(i)k med reduserte åndsevner (med IQ mellom 50 og 75), debil en skole for e-e barn Må jo si det var veldig eksakt det det handlet om? 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg aner ikke om ordet evneveik er PK eller ei jeg kan jo slå det opp i ordboka.... ~ve(i)k med reduserte åndsevner (med IQ mellom 50 og 75), debil en skole for e-e barn Må jo si det var veldig eksakt det det handlet om? Jeg driter i hvorvidt ting er PK eller ei - PK er ingen relevant målestokk. Men en profesjonell (ihvertfall på papiret) psykiater som bruker ord som "evneveik" og "mongis" er ikke særlig profesjonell i mine øyne. Det har ingenting med PK å gjøre, men god gammeldags folkeskikk og normal oppførsel. "............................................." 0 Siter
flisa Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg driter i hvorvidt ting er PK eller ei - PK er ingen relevant målestokk. Men en profesjonell (ihvertfall på papiret) psykiater som bruker ord som "evneveik" og "mongis" er ikke særlig profesjonell i mine øyne. Det har ingenting med PK å gjøre, men god gammeldags folkeskikk og normal oppførsel. "............................................." Jeg trodde evnveik var helt ok - jeg - men så sier jo jeg neger også. Jeg sier vel like mye mongoloid som Downs også. Det er jo rart det plustelig er SLEMT å si det som var vanlig før? 0 Siter
Gjest en doler ja Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Det er faktisk ganske vanlig at psykisk utviklingshemmede har velutviklet seksualitet og fetisher. Skal ikke generalisere for mye om det, men jeg jobbet en kort tid på et bofellesskap og ble blottet for og fikk ufrivillig se en som koste seg med blanke ark i senga samtidig som han dro'n. Han som blottet seg var pedofil. Og så var det ei som alltid ville ha klemmer, mistenker også at det var seksuelt ladet, men vet ikke... Ellers så er ei venninne av meg vernepleier og hun har vært kontaktperson for en som var fotfetishist. De klarer nok ikke skjule sine lyster noe særlig... Enig i at det bør rapporteres til politiet. Dette bør også varsles om til bydelen/kommunen som trolig har ansvaret for oppfølgingen av vedkommende. Han bor kanskje i et bofellesskap? Ellers må man si til barna at de må holde seg unna han og fortelle litt om slemme voksne. Synd, men antagelig nødvendig. 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Ja, det er den "seriøse" psykiatriske fagpersonen på DOL. Han sammenlikner hjernevaskede barnesoldater med gutta på skauen, og kaller utviklingshemmede/hjerneskadde for evneveike. Og enkelte lurer på hva som er hovedproblemet med norsk psykisk helsevesen? "............................................" Jeg fikk det ordet litt i vrangstrupen, må jeg innrømme. En sier bare ikke slikt i dag, iallefall ikke om en skal opptre som seriøs fagperson. 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Hjelpe seg? Det var et kort, konsist og riktig svar/råd i mine øyne. Man kan sikkert henge seg opp i en psykiaters bruk av begrepet evneveik, men det synes jeg er underordnet ift poenget i innlegget. "Man kan sikkert henge seg opp i en psykiaters bruk av begrepet evneveik, men det synes jeg er underordnet ift poenget i innlegget." Det syns jeg overhodet ikke er underordnet. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg trodde evnveik var helt ok - jeg - men så sier jo jeg neger også. Jeg sier vel like mye mongoloid som Downs også. Det er jo rart det plustelig er SLEMT å si det som var vanlig før? "Jeg trodde evnveik var helt ok - jeg - men så sier jo jeg neger også." Og du vet utmerket godt at veldig mange ikke synes det er greit. "Jeg sier vel like mye mongoloid som Downs også. Det er jo rart det plustelig er SLEMT å si det som var vanlig før?" Så fordi det var greit å gjøre/si noe før, så skal det ikke kunne endres? Folk skal ikke kunne endre adferd eller vaner ut i fra at de blir mer opplyste? Jeg mistenker folk som bruker slike ord for å være mindre opplyste enn gjennomsnittet, egentlig. Det er LENGE siden disse ordene først ble anerkjent som direkte nedsettende skjellsord. Å tviholde på bruken av dem er bare tull, og vitner om at man setter egne vaner høyere enn respekten for andre. "..........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg fikk det ordet litt i vrangstrupen, må jeg innrømme. En sier bare ikke slikt i dag, iallefall ikke om en skal opptre som seriøs fagperson. Jeg er helt på linje med deg der. Men så har jeg aldri sett på NHD som en seriøs og kompetent psykiater heller, da. Det er vel en grunn til at han har vært her inne siden stedet startet. "..............................................." 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg er helt på linje med deg der. Men så har jeg aldri sett på NHD som en seriøs og kompetent psykiater heller, da. Det er vel en grunn til at han har vært her inne siden stedet startet. "..............................................." *tar fram bløtkaken* Endelig noe vi er totalt enige om c",) 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 *tar fram bløtkaken* Endelig noe vi er totalt enige om c",) Det kan vi rett og slett ikke slå oss til ro med. Vi må gå dypere i materien her - det må være NOE her vi ikke er enige om! "..........................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.