Gå til innhold

Er psykisk utviklingshemmede strafferettslig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan vi rett og slett ikke slå oss til ro med. Vi må gå dypere i materien her - det må være NOE her vi ikke er enige om!

"..........................................."

Enig!

Å... fillern!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• cecily

12

• flisa

5

• keinstein

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Jeg trodde evnveik var helt ok - jeg - men så sier jo jeg neger også."

Og du vet utmerket godt at veldig mange ikke synes det er greit.

"Jeg sier vel like mye mongoloid som Downs også. Det er jo rart det plustelig er SLEMT å si det som var vanlig før?"

Så fordi det var greit å gjøre/si noe før, så skal det ikke kunne endres? Folk skal ikke kunne endre adferd eller vaner ut i fra at de blir mer opplyste? Jeg mistenker folk som bruker slike ord for å være mindre opplyste enn gjennomsnittet, egentlig. Det er LENGE siden disse ordene først ble anerkjent som direkte nedsettende skjellsord. Å tviholde på bruken av dem er bare tull, og vitner om at man setter egne vaner høyere enn respekten for andre.

"..........................................."

Ok - men det er helt vanlig der jeg bor, og blant de jeg kjenner - folk ser rart på meg når jeg ymter frempå om at det ikke lenger er greit å si neger. Særlig når neger'n selv gjør det.....mulig det ikke er greit i Oslo :)

Gjest lei av innleggene dine
Skrevet

Ja, det er den "seriøse" psykiatriske fagpersonen på DOL. Han sammenlikner hjernevaskede barnesoldater med gutta på skauen, og kaller utviklingshemmede/hjerneskadde for evneveike. Og enkelte lurer på hva som er hovedproblemet med norsk psykisk helsevesen?

"............................................"

I motsetning til deg bidrar i det minste nhd til at det å tilbringe tid på dol kan være interessant.

Du har vel etterhvert fått som hovedmålsetning å lage kvalm? Etter at del andre provokatører har forlatt åstedet, har din kjipe stil blitt mer og mer uttalt. Har du vurdert å finne deg et annet forum? Det hadde vært hyggelig for andre her:-)

Skrevet

I motsetning til deg bidrar i det minste nhd til at det å tilbringe tid på dol kan være interessant.

Du har vel etterhvert fått som hovedmålsetning å lage kvalm? Etter at del andre provokatører har forlatt åstedet, har din kjipe stil blitt mer og mer uttalt. Har du vurdert å finne deg et annet forum? Det hadde vært hyggelig for andre her:-)

Å nei! En "anonym" liten feiging (som ikke klarer å endre skrivestilen nok til å skjule seg ordentlig) er lei av innleggene mine! Hva SKAL jeg gjøre?!

*LOL*

Skrevet

Å nei! En "anonym" liten feiging (som ikke klarer å endre skrivestilen nok til å skjule seg ordentlig) er lei av innleggene mine! Hva SKAL jeg gjøre?!

*LOL*

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg driter i hvorvidt ting er PK eller ei - PK er ingen relevant målestokk. Men en profesjonell (ihvertfall på papiret) psykiater som bruker ord som "evneveik" og "mongis" er ikke særlig profesjonell i mine øyne. Det har ingenting med PK å gjøre, men god gammeldags folkeskikk og normal oppførsel.

"............................................."

1. Jeg har ikke brukt ordet "mongis".

2. Evneveik er en presis beskrivelse. Det er også et tillatt ord jfr. Bokmålsordboka.

Skrevet

2. Evneveik er en presis beskrivelse. Det er også et tillatt ord jfr. Bokmålsordboka.

I rest my case.

"........................................"

Skrevet

Det er godt mulig ordet er tillatt, men det er fryktelig negativt ladet og jeg personlig reagerte veldig på at du benyttet akkurat det ordet. Hvorfor ikke bruke 'den utviklingshemmede'?

Du som psykiater er vel fullt opplyst om de morsomme, men svært så nedlatende forhistoriske begrepene om psykisk syke. Hvorfor da bruke ord som 'veik' når en kan si 'utviklingshemmet' eller rett og slett 'personen'?

Fjomper, fjotter, åndssvake og evneveike er begrep som ikke er særlig respektfulle.

Gjest tionne
Skrevet

Det er godt mulig ordet er tillatt, men det er fryktelig negativt ladet og jeg personlig reagerte veldig på at du benyttet akkurat det ordet. Hvorfor ikke bruke 'den utviklingshemmede'?

Du som psykiater er vel fullt opplyst om de morsomme, men svært så nedlatende forhistoriske begrepene om psykisk syke. Hvorfor da bruke ord som 'veik' når en kan si 'utviklingshemmet' eller rett og slett 'personen'?

Fjomper, fjotter, åndssvake og evneveike er begrep som ikke er særlig respektfulle.

Ja - og så vidt jeg har oppfattet er NHD svært imot bruken av begreper som "lykkepiller" og det at mennesker omtales som "gale".

Skrevet

Ja - og så vidt jeg har oppfattet er NHD svært imot bruken av begreper som "lykkepiller" og det at mennesker omtales som "gale".

Ikke akkurat det samme, men no lignende. Dersom definisjonen flisa kom med er korrekt, da er jo selve begrepet teknisk sett anvendbart, dog forhistorisk og negativt ladet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...