keinstein Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Hvorfor subsidieres noen aktiviteter så ekstremt mye, og andre ingenting? Aktiviteter som krever like mye av folks engasjement, krefter og intelligens (evner) som det som av vår kulturmafia kalles "verdifull" kultur. Hvorfor er rockemusikk mindre verd? Det utøves av profesjonelle kunstnere med like lang erfaring, store evner og utdannelse som andre musikere. En hver profesjonell rockemusiker (band) kunne spille "Kjempeviseslotten" like godt som noen andre kunstnere hvis de ville, og det er ikke lettere eller vanskeligere. Hva tror du? Se på oppmøte til en rockekonsert og sammenlign med oppmøte til en leikarringoppvisning. Se så hva det koster å se på det, og hvilke krefter og administrasjon som settes i gang. Musikkbransjen sysselsetter 10 tusenvis av mennsker, men hvorfor anses det bare som en skattemelkeku, og ikke som kultur? 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Rock har aldri stått i fare for å "forsvinne", eller å bli uinteressant nok til at interessen, og dermed utvikling og engasjement innenfor området, forsvinner eller blir veldig liten. Ergo - rock som kultur i seg selv har overhodet ikke behov for subsidier. Behovet der kommer i sammenheng med andre ting. Folkemusikk er en helt annen ting, og er direkte avhengig av subsidier for i det hele tatt å overleve. Så får enkelte mene at det ikke har livets rett hvis det er avhengig av dette - jeg er uenig. "........................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Rock har aldri stått i fare for å "forsvinne", eller å bli uinteressant nok til at interessen, og dermed utvikling og engasjement innenfor området, forsvinner eller blir veldig liten. Ergo - rock som kultur i seg selv har overhodet ikke behov for subsidier. Behovet der kommer i sammenheng med andre ting. Folkemusikk er en helt annen ting, og er direkte avhengig av subsidier for i det hele tatt å overleve. Så får enkelte mene at det ikke har livets rett hvis det er avhengig av dette - jeg er uenig. "........................................." Vi kan diskutere om det er verd pengene og ressursene å "holde det kunstig i live". Men samtidig brukes det mye penger på konkurrerende kultur. De ulike kulturfestivalene prioriterer alt for sterkt fremmedkultur. Marokkansk folkemusikk er da aldelses for jævlig å høre på (har hørt mye) .... og tyrkisk.... Hvorfor bringe den kulturen hit og fø på den når vi avviser annen lokal kultur som f eks voksne rockeband? Noen grupper utgir seg for å være korrekt gammelkulturelle, mens de "på kammerset" driver med noe helt annet. For å få støtte. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Vi kan diskutere om det er verd pengene og ressursene å "holde det kunstig i live". Men samtidig brukes det mye penger på konkurrerende kultur. De ulike kulturfestivalene prioriterer alt for sterkt fremmedkultur. Marokkansk folkemusikk er da aldelses for jævlig å høre på (har hørt mye) .... og tyrkisk.... Hvorfor bringe den kulturen hit og fø på den når vi avviser annen lokal kultur som f eks voksne rockeband? Noen grupper utgir seg for å være korrekt gammelkulturelle, mens de "på kammerset" driver med noe helt annet. For å få støtte. "Vi kan diskutere om det er verd pengene og ressursene å "holde det kunstig i live"." Det blir feil å si. Det er en viss interesse for det, men det er ikke selvstendig levedyktig økonomisk sett. Hvorfor ikke? Fordi det ikke er kommersiellt. Og jeg er _ikke_ interessert i et land hvor kun det som er kommersiellt drivekraftig får eksistere. Noe skal skattepengene gå til, og det er ikke bare skoler, sykehus og det livsnødvendige jeg er interessert i å ta vare på. "Men samtidig brukes det mye penger på konkurrerende kultur. De ulike kulturfestivalene prioriterer alt for sterkt fremmedkultur." Der aner jeg ikke hva du snakker om, så jeg skal ikke protestere :-) "Marokkansk folkemusikk er da aldelses for jævlig å høre på (har hørt mye) .... og tyrkisk...." Jeg synes ikke det er norges, og norske skattebetaleres, oppgave å støtte marokkansk kultur i norge, nei. Ihvertfall ikke så lenge det overhodet ikke har noen posisjon i norsk kultur. Om hundre år er sikkert situasjonen en annen. "Hvorfor bringe den kulturen hit og fø på den når vi avviser annen lokal kultur som f eks voksne rockeband?" Vi avviser ikke voksne rockeband. Voksne rockeband er faktisk i stand til å klare seg selv. Ikke nødvendigvis leve av det - det er det nesten ingen som kan, folkemusikk eller ei, men det går an å drive med. "Noen grupper utgir seg for å være korrekt gammelkulturelle, mens de "på kammerset" driver med noe helt annet. For å få støtte." Det er masse, masse kameraderi, korrupsjon og intern fiksing og triksing i statens instanser for støtteordninger etc. for kultur. Det er umulig å benekte. Og kompetansen hos de som sitter og bestemmer ting er i enkelte tilfeller horribelt lav. "........................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 "Vi kan diskutere om det er verd pengene og ressursene å "holde det kunstig i live"." Det blir feil å si. Det er en viss interesse for det, men det er ikke selvstendig levedyktig økonomisk sett. Hvorfor ikke? Fordi det ikke er kommersiellt. Og jeg er _ikke_ interessert i et land hvor kun det som er kommersiellt drivekraftig får eksistere. Noe skal skattepengene gå til, og det er ikke bare skoler, sykehus og det livsnødvendige jeg er interessert i å ta vare på. "Men samtidig brukes det mye penger på konkurrerende kultur. De ulike kulturfestivalene prioriterer alt for sterkt fremmedkultur." Der aner jeg ikke hva du snakker om, så jeg skal ikke protestere :-) "Marokkansk folkemusikk er da aldelses for jævlig å høre på (har hørt mye) .... og tyrkisk...." Jeg synes ikke det er norges, og norske skattebetaleres, oppgave å støtte marokkansk kultur i norge, nei. Ihvertfall ikke så lenge det overhodet ikke har noen posisjon i norsk kultur. Om hundre år er sikkert situasjonen en annen. "Hvorfor bringe den kulturen hit og fø på den når vi avviser annen lokal kultur som f eks voksne rockeband?" Vi avviser ikke voksne rockeband. Voksne rockeband er faktisk i stand til å klare seg selv. Ikke nødvendigvis leve av det - det er det nesten ingen som kan, folkemusikk eller ei, men det går an å drive med. "Noen grupper utgir seg for å være korrekt gammelkulturelle, mens de "på kammerset" driver med noe helt annet. For å få støtte." Det er masse, masse kameraderi, korrupsjon og intern fiksing og triksing i statens instanser for støtteordninger etc. for kultur. Det er umulig å benekte. Og kompetansen hos de som sitter og bestemmer ting er i enkelte tilfeller horribelt lav. "........................................." Bra. Jeg kjenner flere som ler seg skakke av hvor dumme de er i kommunen. Men jeg røper dem ikke, da jeg forstår standpunktet. Jeg liker at ungdommen er kreativ og har noe nyttig å gjøre utenom idrett, alkohol, hasj og røyk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.