Prozak Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 ...som, på forespørsel om hva de jobber med, svarer "sivilingeniør". Faen, er du tilbakestående? Du driver og sivilingeniører hver dag? Jævla tullinger. "............................................." 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 *ler* Du får bare svare - javel? Hva inginierer du da? Og hvorfor valgte du sivilt fremfor uniform? Uniform er jo mye mer tungtveiende... 0 Siter
Berlitz Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 De har ikke bare tillagt deg at du har brukt ordet "som" istedetfor "med"? 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 *ler* Du får bare svare - javel? Hva inginierer du da? Og hvorfor valgte du sivilt fremfor uniform? Uniform er jo mye mer tungtveiende... Heh-heh. Jeg skal begynne å svare at jeg jobber som "høyskoleingeniør". Det er jo tross alt også en beskyttet tittel, selv om det er bare tre års utdannelse i motsetning til fem :-) "............................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Du hører på P3 ja.. :-) "..........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 De har ikke bare tillagt deg at du har brukt ordet "som" istedetfor "med"? Nope. Spørsmålet var "med". Dessuten - hvis noen spør hva du jobber "som", så mener de etter all sannsynlighet også hva du gjør, driver med etc. Å svare skoletittelen din (eller en stillingstittel som er helt intetsigende) sier jo ingenting om hva du jobber med eller som. "............................................" 0 Siter
Berlitz Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Nope. Spørsmålet var "med". Dessuten - hvis noen spør hva du jobber "som", så mener de etter all sannsynlighet også hva du gjør, driver med etc. Å svare skoletittelen din (eller en stillingstittel som er helt intetsigende) sier jo ingenting om hva du jobber med eller som. "............................................" Enig. Og enkelte titler er jo håpløse å skjønne for en stakkar hva innebærer. Legen, f.eks, skjønner jo alle hva gjør. Men ingeniør er litt mer vrient..... 0 Siter
Gjest trultemor26 Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Nope. Spørsmålet var "med". Dessuten - hvis noen spør hva du jobber "som", så mener de etter all sannsynlighet også hva du gjør, driver med etc. Å svare skoletittelen din (eller en stillingstittel som er helt intetsigende) sier jo ingenting om hva du jobber med eller som. "............................................" Da lurer jeg på noe som jeg har lurt på en goood stund: Hva er en akademiker?? 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Enig. Og enkelte titler er jo håpløse å skjønne for en stakkar hva innebærer. Legen, f.eks, skjønner jo alle hva gjør. Men ingeniør er litt mer vrient..... En ingeniør kan jobbe med alt fra webdesign til utregning av kjemiske forbindelser eller veiarbeide. F.eks er de i kommunen som har ansvar for å følge med på at veiene rundt omkring er i akseptabel stand, ingeniører :-) "............................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Da lurer jeg på noe som jeg har lurt på en goood stund: Hva er en akademiker?? En akademiker er pr.def en som har høyere utdannelse. Enkelt og greit. Men de fleste forbinder det med folk som har hovedfag eller mer fra universitetet, selv om det bare er én måte å bli det på. Det er et ord med en veldig negativ klang i mange sammenhenger, fordi det tradisjonellt har blitt brukt for å heve seg over "proletariatet". ".........................................." 0 Siter
Berlitz Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 En ingeniør kan jobbe med alt fra webdesign til utregning av kjemiske forbindelser eller veiarbeide. F.eks er de i kommunen som har ansvar for å følge med på at veiene rundt omkring er i akseptabel stand, ingeniører :-) "............................................" I know. Tror mange kanskje bare avgir tittel fordi de kanskje ikke tror folk er så interesserte i å høre hva du faktisk gjør. Litt som "how do you do"frasen, som motsvares med samme spørmål. Det har jeg faktisk alltid lurt på....hvorfor de mange ganger ikke svarer, ....men bare spør tilbake. Merkelig kulturelt fenomen.... Men over til saken: på meg virker det som om når man møter nye folk, så er "hva jobber du med" bare sånn "hvordan er været" spørsmål, altså; "jeg vil ha se-og-hør-versjonen, please ikke gi meg en avhandling om jobben din!" En annen grunn, som er helt i andre enden av skalaen, kan være at man synes det er en fin tittel, og vil vise den frem litt.... 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 I know. Tror mange kanskje bare avgir tittel fordi de kanskje ikke tror folk er så interesserte i å høre hva du faktisk gjør. Litt som "how do you do"frasen, som motsvares med samme spørmål. Det har jeg faktisk alltid lurt på....hvorfor de mange ganger ikke svarer, ....men bare spør tilbake. Merkelig kulturelt fenomen.... Men over til saken: på meg virker det som om når man møter nye folk, så er "hva jobber du med" bare sånn "hvordan er været" spørsmål, altså; "jeg vil ha se-og-hør-versjonen, please ikke gi meg en avhandling om jobben din!" En annen grunn, som er helt i andre enden av skalaen, kan være at man synes det er en fin tittel, og vil vise den frem litt.... Mulig det kan være sånn. Men hvis jeg spør, så er jeg _ikke_ interessert i å høre tittelen din :-) I dette tilfellet var det forøvrig en p3-reporter på gata som spurte. Og da er det ikke noen høflighetsfrase. "............................................." 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 I know. Tror mange kanskje bare avgir tittel fordi de kanskje ikke tror folk er så interesserte i å høre hva du faktisk gjør. Litt som "how do you do"frasen, som motsvares med samme spørmål. Det har jeg faktisk alltid lurt på....hvorfor de mange ganger ikke svarer, ....men bare spør tilbake. Merkelig kulturelt fenomen.... Men over til saken: på meg virker det som om når man møter nye folk, så er "hva jobber du med" bare sånn "hvordan er været" spørsmål, altså; "jeg vil ha se-og-hør-versjonen, please ikke gi meg en avhandling om jobben din!" En annen grunn, som er helt i andre enden av skalaen, kan være at man synes det er en fin tittel, og vil vise den frem litt.... broren min sier alltid han er siviløkononom når han er ute på byen. Men han utelater den lille detaljen at han har vært arbeidsledig i 2 år og er det enda 0 Siter
Berlitz Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Mulig det kan være sånn. Men hvis jeg spør, så er jeg _ikke_ interessert i å høre tittelen din :-) I dette tilfellet var det forøvrig en p3-reporter på gata som spurte. Og da er det ikke noen høflighetsfrase. "............................................." Men kommer ikke det an på yrket? Om jeg var lærer, f.eks, ville det være nok å si nettopp det....og det er jo da også tittelen min....lærer, altså... 0 Siter
Berlitz Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 broren min sier alltid han er siviløkononom når han er ute på byen. Men han utelater den lille detaljen at han har vært arbeidsledig i 2 år og er det enda Ja, det er kanskje ikke sjekkereplikk nr 1 å si at man er arbeidsledig.... Med mindre man kan snu det, og si at jeg har allverdens av tid til å skjemme deg bort, og huset vil garantert være rent når du kommer hjem fra jobb, og maten dufter godt fra komfyren....sukk.... 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Men kommer ikke det an på yrket? Om jeg var lærer, f.eks, ville det være nok å si nettopp det....og det er jo da også tittelen min....lærer, altså... Jo, men da sier du jo hva du gjør. En lærer, uansett type, jobber med å lære folk ting. Hvis du er utdannet lærer, men jobber administrativt i skolevesenet, så er det direkte misvisende å svare på "hva jobber du med" med "lærer". "............................................." 0 Siter
Berlitz Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jo, men da sier du jo hva du gjør. En lærer, uansett type, jobber med å lære folk ting. Hvis du er utdannet lærer, men jobber administrativt i skolevesenet, så er det direkte misvisende å svare på "hva jobber du med" med "lærer". "............................................." oki.;-) 0 Siter
Gjest Znerk Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Det har jeg ikke tenkt på. Du har et poeng. Men det handler bare om retorikk, hvordan man sier noe. Folk tenker sikkert ikke over det..... 0 Siter
Gjest mimoshu Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 De som svarer "sivilingeniør" har vel vurdert samtalen slik at de ikke gidder å komme med en lengre utgreiing om hva de gjør. Og hva er det egentlig med folk som hisser seg opp over en slik ting? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.