cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 - Hva skal du bli når du blir stor? - Ingeniør. Det sier absolutt intet det heller. En ingeniør og en ingeniør er alltid det samme. Det samme kan vel sies om sivilingeniører. 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 - Hva skal du bli når du blir stor? - Ingeniør. Det sier absolutt intet det heller. En ingeniør og en ingeniør er alltid det samme. Det samme kan vel sies om sivilingeniører. ... er ikke alltid det samme. Aber natürlich. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 - Hva skal du bli når du blir stor? - Ingeniør. Det sier absolutt intet det heller. En ingeniør og en ingeniør er alltid det samme. Det samme kan vel sies om sivilingeniører. Nettopp. Det sier ikke noe om fag/område/funksjon i det hele tatt. Det er selvfølgelig noe annet når en unge sier det :-) "............................................" 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Nettopp. Det sier ikke noe om fag/område/funksjon i det hele tatt. Det er selvfølgelig noe annet når en unge sier det :-) "............................................" Men selv unger på 18 sier disse teite tingene. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Men selv unger på 18 sier disse teite tingene. Jo, men det blir litt annerledes når det er snakk om fremtidsplaner o.l. Ingeniører og sivilingeniører har stort sett alltid muligheten til å arbeide med noe teknisk og/eller matematisk, på tvers av fagområder - så hvis man VET at man har lyst til å regne integraler og løse differensialikninger resten av livet, så kan man jo si "ingeniør" eller "sivilingeniør". "............................................" 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jo, men det blir litt annerledes når det er snakk om fremtidsplaner o.l. Ingeniører og sivilingeniører har stort sett alltid muligheten til å arbeide med noe teknisk og/eller matematisk, på tvers av fagområder - så hvis man VET at man har lyst til å regne integraler og løse differensialikninger resten av livet, så kan man jo si "ingeniør" eller "sivilingeniør". "............................................" Det virker bare for teit for meg å si at det er det samme en blir, bare en blir ingeniør. Det er det en i praksis sier om en skal bli 'ingeniør'. Jeg ble nesten sivilingeniør i kjemi, men det var ingen andre linjer jeg kunne tenker meg. En kjemiker er noe helt annet enn en metallurg f.eks. Så det såh! 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Det virker bare for teit for meg å si at det er det samme en blir, bare en blir ingeniør. Det er det en i praksis sier om en skal bli 'ingeniør'. Jeg ble nesten sivilingeniør i kjemi, men det var ingen andre linjer jeg kunne tenker meg. En kjemiker er noe helt annet enn en metallurg f.eks. Så det såh! Jada, jeg mente ikke at det var det samme. Jeg kunne aldri tenkt meg å være noen annen ingeniør enn dataingeniør, som stort sett er det eneste ingeniørfaget hvor man kan gi f... i matematikken og fysikken mesteparten av tiden, på de fleste relevante arbeidsområder :-) "............................................." 0 Siter
cecily Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jada, jeg mente ikke at det var det samme. Jeg kunne aldri tenkt meg å være noen annen ingeniør enn dataingeniør, som stort sett er det eneste ingeniørfaget hvor man kan gi f... i matematikken og fysikken mesteparten av tiden, på de fleste relevante arbeidsområder :-) "............................................." Søren og, vi kan da ikke slå oss til ro med å være enige i to saker på rad? 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Søren og, vi kan da ikke slå oss til ro med å være enige i to saker på rad? Det kan vi ikke. Ved daggry, bak den gamle spikerfabrikken. Be there. "............................................." 0 Siter
Gjest ingeniørene Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Det er primært ingeniører som blir provosert av et slikt svar. De liker ikke å bli minnet på at noen har gjennomført studier som går mer i dybden enn det de selv har... 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Det er primært ingeniører som blir provosert av et slikt svar. De liker ikke å bli minnet på at noen har gjennomført studier som går mer i dybden enn det de selv har... Heh-heh...neppe. Jeg kunne sagt "godt forsøk", men siden det var et utrolig platt og dårlig provokasjonsforsøk så ville det være en løgn :-) "............................................." 0 Siter
Gjest ingeniørene Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Heh-heh...neppe. Jeg kunne sagt "godt forsøk", men siden det var et utrolig platt og dårlig provokasjonsforsøk så ville det være en løgn :-) "............................................." Det er mye frustrasjon ute og går blant ingeniører i forhold til sivilingeniører. Sistnevnte gruppe har klart høyest status, noe som jo er naturlig utdannelsen tatt i betraktning. Men mange ingeniører synes allikevel at sivilingeniørene reelt sett ikke kan noe mer enn dem selv, og blir blant annet av den grunn provosert. Det er en eldgammel konflikt. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 Det er mye frustrasjon ute og går blant ingeniører i forhold til sivilingeniører. Sistnevnte gruppe har klart høyest status, noe som jo er naturlig utdannelsen tatt i betraktning. Men mange ingeniører synes allikevel at sivilingeniørene reelt sett ikke kan noe mer enn dem selv, og blir blant annet av den grunn provosert. Det er en eldgammel konflikt. *LOL* Hovedforskjellen mellom en ingeniør og en sivilingeniør er at sistnevnte har en dypere teoretisk forankring i en del fag. Og så tjener de litt mer. "Status" innenfor disse fagene blant de som er relativt unge i dag er lite relevant - det begynner å bli noen år siden kona omtalte mannen sin som "sivilingeniøren" eller "direktøren". Jeg kan forsikre deg om at det er ytterst lite generell "bitterhet" mellom ineniører og sivilingeniører. Omtrent like lite som det er mellom folk med master og folk med doktorgrad :-) "....................................." 0 Siter
Gjest ingenørene Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 *LOL* Hovedforskjellen mellom en ingeniør og en sivilingeniør er at sistnevnte har en dypere teoretisk forankring i en del fag. Og så tjener de litt mer. "Status" innenfor disse fagene blant de som er relativt unge i dag er lite relevant - det begynner å bli noen år siden kona omtalte mannen sin som "sivilingeniøren" eller "direktøren". Jeg kan forsikre deg om at det er ytterst lite generell "bitterhet" mellom ineniører og sivilingeniører. Omtrent like lite som det er mellom folk med master og folk med doktorgrad :-) "....................................." Og hvor mange år var det du hadde jobbet som ingeniør nå? 0 Siter
....AV Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jeg gjør det i noen sammenhenger:-) Dvs. hvis jeg er i en situasjon hvor det helt åpenbart er tomprat og ikke reell interesse fra spørsmålsstilleren, kan jeg svare med å ikke svare på spørsmålet og si "jeg er sivilingeniør" eller "jeg er fysiker". Dette kommer av at jeg jobber med et litt spesielt fagfelt, og jeg gidder ikke alltid komme med en lengre utredning om hva det er jeg faktisk gjør på jobben. 0 Siter
petter smart Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Etter å ha prøvd å legge ut med hva jeg faktisk gjør uten at folk fleste verken skjønner bæret eller egentlig bryr seg, har jeg gått over til "sivilingeniør" selv. Så får de heller spørre om innen hva dersom de er interessert. Noe de fleste ikke er. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jeg stiller meg litt mer skeptiske til folk som tar slikt alvorlig, og som reagerer slik du gjør nå. Men for all del, fei - om du vil forsøke å drite meg ut fordi du ikke skjønner humoren eller min måte å sette ting på spissen på, så får du ha lykke til med det. Jeg har ingenting usnakket med deg, og unngår dermed å si noe om din person her. ".............................................." Jeg skjønner ikke hvorfor du har enerett på å liksom skulle være morsom her inne. Du så etter det jeg skrev om mindreverdighetskompleks eller har du så mindreverdighetskompleks at du ble "blind". Jeg har ikke opplevd den krasse besserwissertonen som enkelte har beskrevet at du har hatt her inne, men jeg syns faktisk ikke dette var spesielt hyggelig skrevet: "Jeg har ingenting usnakket med deg, og unngår dermed å si noe om din person her". 0 Siter
Gjest Forskeren Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 *LOL* Hovedforskjellen mellom en ingeniør og en sivilingeniør er at sistnevnte har en dypere teoretisk forankring i en del fag. Og så tjener de litt mer. "Status" innenfor disse fagene blant de som er relativt unge i dag er lite relevant - det begynner å bli noen år siden kona omtalte mannen sin som "sivilingeniøren" eller "direktøren". Jeg kan forsikre deg om at det er ytterst lite generell "bitterhet" mellom ineniører og sivilingeniører. Omtrent like lite som det er mellom folk med master og folk med doktorgrad :-) "....................................." > "Omtrent like lite som det er mellom folk med master og folk med doktorgrad :-) " Her er du vel ute og sykler og uttaler deg om ting du ikke har førstehåndserfaring om? Min opplevelse etter 12 år i et forskningsmiljø er diametralt motsatt av din, tja, antagelse. 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Skrevet 28. juni 2006 Jeg gjør det i noen sammenhenger:-) Dvs. hvis jeg er i en situasjon hvor det helt åpenbart er tomprat og ikke reell interesse fra spørsmålsstilleren, kan jeg svare med å ikke svare på spørsmålet og si "jeg er sivilingeniør" eller "jeg er fysiker". Dette kommer av at jeg jobber med et litt spesielt fagfelt, og jeg gidder ikke alltid komme med en lengre utredning om hva det er jeg faktisk gjør på jobben. "Dvs. hvis jeg er i en situasjon hvor det helt åpenbart er tomprat og ikke reell interesse fra spørsmålsstilleren, kan jeg svare med å ikke svare på spørsmålet og si "jeg er sivilingeniør" eller "jeg er fysiker"." Men hvis du svarer det siste, så svarer du jo på spørsmålet. Det er irrelevant nøyaktig hva du jobber med innen fysikk - akkurat som at det er irrelevant om en snekker lager reisverk eller forskalinger. "Fysiker" sier hvilket fag du jobber i. "Sivilingeniøt" sier ovrhodet ikke hvilket fag. Det var et som var poenget mitt. Og poenget mitt var heller ikke tilfeller hvor man vil unngå å svare på et slikt spørsmål. "....................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Skrevet 28. juni 2006 Jeg skjønner ikke hvorfor du har enerett på å liksom skulle være morsom her inne. Du så etter det jeg skrev om mindreverdighetskompleks eller har du så mindreverdighetskompleks at du ble "blind". Jeg har ikke opplevd den krasse besserwissertonen som enkelte har beskrevet at du har hatt her inne, men jeg syns faktisk ikke dette var spesielt hyggelig skrevet: "Jeg har ingenting usnakket med deg, og unngår dermed å si noe om din person her". Hyggelig eller ikke, jeg har ingenting usnakket med deg, og gidder dermed heller ikke gi meg ut på å diskutere person med deg. Jeg synes det blir en helt malplassert "morsomhet", iom. at det var 100% tilfeldig at det var akkurat en sivilingeniør jeg brukte i eksempelet. Det blir, som jeg også sa, nøyaktig det samme å svare "jeg er ingeniør". Det kunne like godt vært det siste som endte opp som eksempel for min del. Om jeg kommenterer en person som svarer "doktor" - betyr det da at jeg har mindreverdighetskomplekser for at jeg ikke er doktor selv? Hvis noen svarer med årslønnen sin, betyr det at jeg har mindreverdighetskomplekser for å tjene mindre, når spørsmålet var hva man jobbet med? Tittel, lenge på utdannelse var ikke tema i det hele tatt - tema var å svare med tittel, og ikke hva du jobber med - på et spørsmål om hva du jobber med. ".........................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.