Gå til innhold

Hvordan takle kidnappinger/gisselsitasjoner?

Anbefalte innlegg

Gjest Violsa
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121213

En israelsk soldat er kidnappet av den militære delen av Hamas. Og Israel spiller tydeligvis høyt. Vet ikke om det er noen bra løsning. Men dette kommer i kjølvannet at 2 amerikanske unge soldater for kort tid siden ble torturert til døde av de stolte mujahedin som flere på islam.no støtter. I tillegg til det å få skjært av hodet sitt med en sløv brødkniv mens man er levende har disse åpenbart fått verre behandling.De måtte identifiseres med DNA siden kroppene og hodene var så ille tiltredt.

Dette her er soldater og de vet hva slags skjebne som venter de hvis de blir tatt til fange.

Skjønner ikke at folk kan sitte og klage og rope tortur over at saddam blir tatt bilde av i trusa , eller at noen blir skremt av en bjeffende hund..helt utrolig. Når man fordømte så totalt at de kriminelle på guantanamo ikke ble behandlet etter genevekonvensjon og man skrek tortur. Hvor er alle fordømmelsen at to unge menn i uniformer.,er ikke noen tvil om at de er krigsfanger.

Og hvordan tror dere det er for disse unge guttene på få sekunder og skulle skille mellom en sivil som spør etter veidireksjoner eller en som har tenkt å sprenge seg selv opp og ta flere uskyldige med seg. Forøvrig er det ikke lenge siden en modig mujahedin gikk inn på et aldershjem og sprengte seg opp og tok med seg noen gamle irakere.

Russerne er beryktet for å ha en slik stratetgi Israel truer med. Når identiteten til en gisseltaker som feks truer med å sprenge opp en skole , så sender de spesialstyrker og kidnapper nærmeste familie til terroristene,også kvinner og barn og spiller det samme skitne spillet.

Egentlig er det forkastelig å ty til sånne midler, . Men hva skal man gjøre. hjelper ikke så mye når bare den ene parten følger vanlige spilleregler for hva som er lovlig i krig eller ikke. Her er det bare en israelsk soldat det gjelder. Men hva hvis det er en barneskole som det var i beslan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett enig. I dette tilfellet kan ingen med noe på innsiden av hodet syte over at israel gjør noe galt.

"............................................."

Skrevet

Alt er relativt? Nei da ville ikke noe hatt noe fast å relateres til.

At 8 dør av kolera i det USA-okkuperte Irak, er en katastrofe og skyldes det forhatte USA. Men at 800 faktisk dør av samme grunn på en uke i Kongo er ikke noe å skrive hjem om.

Fokusering og vinkling heter det. Vi må ha et offer, en overgriper og en redningsmann. Det er veldig viktig hvilken nasjonalitet og rolle hver av disse har for våre fremste "fokusflyttere".

En død neger, amerikaner, jøde eller araber har helt ulik viktighetsgrad og nyhetsverdi, nasjonalitet er meget viktig. Ikke for de døde, men de som fremdeles er levende og skal mele sin egen kake og heve sin egen status ved å stå på likene.

Gjest Violsa
Skrevet

vi kan være glad general s Patton ikke lever enda :)

Hans berømte D-dag tale :

Now I want you to remember that no bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country. Men, all this stuff you've heard about America not wanting to fight, wanting to stay out of the war, is a lot of horse dung. Americans traditionally love to fight. All real Americans, love the sting of battle. When you were kids, you all admired the champion marble shooter, the fastest runner, the big league ball players, the toughest boxers ... Americans love a winner and will not tolerate a loser. Americans play to win all the time. I wouldn't give a hoot in Hell for a man who lost and laughed. That's why Americans have never lost and will never lose a war. Because the very thought of losing is hateful to Americans. Now, an army is a team. It lives, eats, sleeps, fights as a team. This individuality stuff is a bunch of crap. The Bilious bastards who wrote that stuff about individuality for the Saturday Evening Post, don't know anything more about real battle than they do about fornicating. Now we have the finest food and equipment, the best spirit, and the best men in the world. You know ... My God, I actually pity those poor bastards we're going up against. My God, I do. We're not just going to shoot the bastards, we're going to cut out their living guts and use them to grease the treads of our tanks. We're going to murder those lousy Hun bastards by the bushel. Now some of you boys, I know, are wondering whether or not you'll chicken out under fire. Don't worry about it. I can assure you that you'll all do your duty. The Nazis are the enemy. Wade into them. Spill their blood, shoot them in the belly. When you put your hand into a bunch of goo, that a moment before was your best friends face, you'll know what to do. Now there's another thing I want you to remember. I don't want to get any messages saying that we are holding our position. We're not holding anything, we'll let the Hun do that. We are advancing constantly, and we're not interested in holding onto anything except the enemy. We're going to hold onto him by the nose, and we're going to kick him in the ass. We're going to kick the hell out of him all the time, and we're going to go through him like crap through a goose. Now, there's one thing that you men will be able to say when you get back home, and you may thank God for it. Thirty years from now when you're sitting around your fireside with your grandson on your knee, and he asks you, What did you do in the great World War Two? You won't have to say, Well, I shoveled shit in Louisiana. Alright now, you sons of bitches, you know how I feel. I will be proud to lead you wonderful guys into battle anytime, anywhere. That's all.

General George S. Patton, Jr.

Skrevet

Stort sett enig. I dette tilfellet kan ingen med noe på innsiden av hodet syte over at israel gjør noe galt.

Middels usikker på om du er sarkastisk her eller ikke.

Skrevet

Middels usikker på om du er sarkastisk her eller ikke.

Jeg er 100% alvorlig.

"......................................"

Skrevet

Jeg er 100% alvorlig.

"......................................"

Hmm. Da trengs det presisering. Du mener Israel bør invadere?

Skrevet

Hmm. Da trengs det presisering. Du mener Israel bør invadere?

Nei, jeg mener at det er helt greit om israel kidnapper halve den palestinske regjeringen som svar på denne kidnappingen.

".............................................."

Gjest kremmt
Skrevet

I det siste har det vært en lettelse å lese det du skriver. Har du fått solstikk eller bare kommet til fornuft ? :-)

Skrevet

I det siste har det vært en lettelse å lese det du skriver. Har du fått solstikk eller bare kommet til fornuft ? :-)

Fordi jeg har meninger akkurat her som samsvarer med sionismen din? Neppe.

"...................................................."

Gjest kremmt
Skrevet

EEnig med deg.

En pussig side konflikten (og andre store konflikter mellom muslimer og andre)

er den forunderlige manglende forståelsen for motparten:

Den muslimske motparten feilvurderer grundig gjentatte ganger Israels og vestens reaksjoner på deres valg. Så ender de opp med reaksjoner som i stedet skader deres interesser.

Israel og særlig vesten har lite insikt i islamsk tenkning. Hadde de lest Koranen, Hadith og Sunnah, hadde de forstått litt bedre hva de måtte gjøre.

Et eksempel: Mange mennesker omkom på bussene i Israel på grunn av selvmordsbombere. Så sluttet selvmordsbomberne å komme. Årsak: biter av svinekjøtt ble plassert på flere skjulte steder i bussene. Ble bussen sprengt i lufta, fikk selvmordsbomberen svineblod på seg, ble uren og dermed havnet i helvete i stedet for i himmelen som Koranen påstår.

Etter min mening er det umulig å unngå ekskalering av konflikten dersom Israel ikke reagerer på litt annen måte: En grufull, motbydelig måte å reagere på, men eneste farbare jeg kommer på. Dødsstraff for palistinere som sitter i fengsel for terror eller drapsforsøk og de som senere blir hektet for det samme. Før de blir henrettet blir de smurt inn med svineblod. Så får får motparten se at deres handlinger er årsak til at folk havner i helvete i stedet for i himmelen.

Palistinernes mål er å kaste jødene på havet. Koranen har massevis av forakt for jøder, så det sier seg selv. Passende respons mot palistinsk terror når de ikke finner terroristene, er derfor konsekvent å ta fra dem biter av land. Dessuten burde imamane arresteres for oppvigleri av rasistisk mobb. Palistinske lærebøker med rasisme mot jøder burde konfiskeres i den grad det er mulig.

En viktig del i kultusen for terrorister er at de skal være rene før de sprenger seg i lufta. Derfor er stenging av vannforsyning et mulig tiltak. Stenging av strømforsyning vanskeliggjør kommunikasjon for terrorister. Skyting med paintballkuler av halvfrosset svinekjøtt mot palistinsk mobb burde gi tydeligere advarsel før bruk av skarp ammunisjon.

Et annet er å tilsette drikkevannet østrogen slik at de demper aggressiviteten til palistinerne. (*fleip*)

Gjest kremmt
Skrevet

Fordi jeg har meninger akkurat her som samsvarer med sionismen din? Neppe.

"...................................................."

Jeg er ikke tilhenger av sionsime. Det var ment som litt fleip fra meg.

Men litt alvorlig: satte pris på at du er enig i at alle skal kunne forsvare seg mot terrorisme og at denne retten også tilkommer jøder og Israel. Det betyr ikke at Israel og jødene er feilfrie. Ytre venstre i Norge og mange med dem deler ikke dette synet.

Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av sionsime. Det var ment som litt fleip fra meg.

Men litt alvorlig: satte pris på at du er enig i at alle skal kunne forsvare seg mot terrorisme og at denne retten også tilkommer jøder og Israel. Det betyr ikke at Israel og jødene er feilfrie. Ytre venstre i Norge og mange med dem deler ikke dette synet.

Jeg leser en svak antydning fra deg om at jeg på noe tidspunkt har tilhørt ytre venstre (eller midtre venstre, for den slags skyld) fløy. Det har jeg aldri gjort. Og jeg har heller aldri skilt mellom folkegrupper, nasjonalitet etc. når det gjelder rettigheter, det være seg til å forsvare seg eller andre elementære ting.

I denne saken kidnapper noen som i praksis er en del av den palestinske regjeringen (!), en israelsk soldat (etter å ha drept to andre) og nekter å slippe ham løs. Når israel så gjør seg klare til å innvadere eller hente vedkommende, så kidnapper de jaggu meg en til. "Hvis dere ikke lar være å ta igjen for det vi gjøre mot dere, så gjør vi enda mer!" No respekt. Dette kommer omtrent samtidig som terroristregjeringen "annerkjenner israels eksistens, men ikke legimitet".

"..........................................."

Gjest kremmt
Skrevet

Jeg leser en svak antydning fra deg om at jeg på noe tidspunkt har tilhørt ytre venstre (eller midtre venstre, for den slags skyld) fløy. Det har jeg aldri gjort. Og jeg har heller aldri skilt mellom folkegrupper, nasjonalitet etc. når det gjelder rettigheter, det være seg til å forsvare seg eller andre elementære ting.

I denne saken kidnapper noen som i praksis er en del av den palestinske regjeringen (!), en israelsk soldat (etter å ha drept to andre) og nekter å slippe ham løs. Når israel så gjør seg klare til å innvadere eller hente vedkommende, så kidnapper de jaggu meg en til. "Hvis dere ikke lar være å ta igjen for det vi gjøre mot dere, så gjør vi enda mer!" No respekt. Dette kommer omtrent samtidig som terroristregjeringen "annerkjenner israels eksistens, men ikke legimitet".

"..........................................."

«Jeg leser en svak antydning fra deg om at jeg på noe tidspunkt har tilhørt ytre venstre (eller midtre venstre, for den slags skyld) fløy. Det har jeg aldri gjort. «

Ok, så har jeg misforstått deg litt. Men ytre venstre er ikke alene som de standpunktene, du finner dem også i Ap, litt i Venstre, ja også hos Kåre Willoch.

«Og jeg har heller aldri skilt mellom folkegrupper, nasjonalitet etc. når det gjelder rettigheter, det være seg til å forsvare seg eller andre elementære ting.»

Bra.

«I denne saken kidnapper noen som i praksis er en del av den palestinske regjeringen (!), en israelsk soldat (etter å ha drept to andre) og nekter å slippe ham løs. Når israel så gjør seg klare til å innvadere eller hente vedkommende, så kidnapper de jaggu meg en til. "Hvis dere ikke lar være å ta igjen for det vi gjøre mot dere, så gjør vi enda mer!" No respekt. «

God beskrivelse.

«Dette kommer omtrent samtidig som terroristregjeringen "annerkjenner israels eksistens, men ikke legimitet".»

Akkurat denne typen snodig dobbelt kommunikasjon ser vi mye av fra den kanten. Minner om litt dobbeltmoral.

Skrevet

«Jeg leser en svak antydning fra deg om at jeg på noe tidspunkt har tilhørt ytre venstre (eller midtre venstre, for den slags skyld) fløy. Det har jeg aldri gjort. «

Ok, så har jeg misforstått deg litt. Men ytre venstre er ikke alene som de standpunktene, du finner dem også i Ap, litt i Venstre, ja også hos Kåre Willoch.

«Og jeg har heller aldri skilt mellom folkegrupper, nasjonalitet etc. når det gjelder rettigheter, det være seg til å forsvare seg eller andre elementære ting.»

Bra.

«I denne saken kidnapper noen som i praksis er en del av den palestinske regjeringen (!), en israelsk soldat (etter å ha drept to andre) og nekter å slippe ham løs. Når israel så gjør seg klare til å innvadere eller hente vedkommende, så kidnapper de jaggu meg en til. "Hvis dere ikke lar være å ta igjen for det vi gjøre mot dere, så gjør vi enda mer!" No respekt. «

God beskrivelse.

«Dette kommer omtrent samtidig som terroristregjeringen "annerkjenner israels eksistens, men ikke legimitet".»

Akkurat denne typen snodig dobbelt kommunikasjon ser vi mye av fra den kanten. Minner om litt dobbeltmoral.

"Ok, så har jeg misforstått deg litt. Men ytre venstre er ikke alene som de standpunktene, du finner dem også i Ap, litt i Venstre, ja også hos Kåre Willoch."

"De standpunktene"? Epp-epp-epp-epp...vennligst utdyp - hvilke stanpunkter?!

"Akkurat denne typen snodig dobbelt kommunikasjon ser vi mye av fra den kanten. Minner om litt dobbeltmoral."

Nei, det minner om det åpenbare: Hamas skjønner faktisk at det internasjonale presset mot dem på dette punktet er enormt. Dermed forsøker de med å gi en liten bit av lillefingeren, for å "få fred". Det er så dumt og tilbakestående barnslig at det er helt fantastisk.

".........................................."

Gjest kremmt
Skrevet

"Ok, så har jeg misforstått deg litt. Men ytre venstre er ikke alene som de standpunktene, du finner dem også i Ap, litt i Venstre, ja også hos Kåre Willoch."

"Akkurat denne typen snodig dobbelt kommunikasjon ser vi mye av fra den kanten. Minner om litt dobbeltmoral."

Nei, det minner om det åpenbare: Hamas skjønner faktisk at det internasjonale presset mot dem på dette punktet er enormt. Dermed forsøker de med å gi en liten bit av lillefingeren, for å "få fred". Det er så dumt og tilbakestående barnslig at det er helt fantastisk.

".........................................."

At Israel som stat egentlig er uønsket, at jødene ikke hører hjemme noe sted, at Israel og jødene egentlig ikke har selvforsvarsrett. (Hvis de sier at Israel har rett til å forsvare seg, motsier de gjerne seg selv i neste setning). At Israel kritiseres for det aller meste, mens palistinske terrorister og deres organisasjoner forsvares. Sistnevnte beskrives som demokratiske fordi de er valgt og ikke blodige krimminelle.

Det overnevnte minner meg litt for mye om rasisme og det er bra du ikke står for det samme. Ellers får du tåle å ta imot litt ros. :-)

Skrevet

At Israel som stat egentlig er uønsket, at jødene ikke hører hjemme noe sted, at Israel og jødene egentlig ikke har selvforsvarsrett. (Hvis de sier at Israel har rett til å forsvare seg, motsier de gjerne seg selv i neste setning). At Israel kritiseres for det aller meste, mens palistinske terrorister og deres organisasjoner forsvares. Sistnevnte beskrives som demokratiske fordi de er valgt og ikke blodige krimminelle.

Det overnevnte minner meg litt for mye om rasisme og det er bra du ikke står for det samme. Ellers får du tåle å ta imot litt ros. :-)

"At Israel som stat egentlig er uønsket,"

Kan du peke på et sted hvor jeg har sagt noe som på noen intelligent måte kan tolkes dithen at jeg mener det?

"at jødene ikke hører hjemme noe sted,"

Kan du peke på et sted hvor jeg har sagt noe som på noen intelligent måte kan tolkes dithen at jeg mener det?

"at Israel og jødene egentlig ikke har selvforsvarsrett. (Hvis de sier at Israel har rett til å forsvare seg, motsier de gjerne seg selv i neste setning)."

"At Israel kritiseres for det aller meste, mens palistinske terrorister og deres organisasjoner forsvares."

"Ellers får du tåle å ta imot litt ros. :-)"

Av noen som sier "Å, jeg trodde du mente det, jeg...så bra at du ikke mente det likevel" - som de ikke kan ha tatt fra noe annet sted enn løse luften? Nei takk - den "rosen" kan du ha for deg selv. Hvis du kan peke på ett eneste sted hvor jeg sier noe som kan tolkes dithen, så skal jeg revurdere. Ellers blir det for usaklig til at jeg gidder å kommentere det utover dette.

"........................................."

Gjest kremmt
Skrevet

"At Israel som stat egentlig er uønsket,"

"at jødene ikke hører hjemme noe sted,"

"at Israel og jødene egentlig ikke har selvforsvarsrett. (Hvis de sier at Israel har rett til å forsvare seg, motsier de gjerne seg selv i neste setning)."

"At Israel kritiseres for det aller meste, mens palistinske terrorister og deres organisasjoner forsvares."

"Ellers får du tåle å ta imot litt ros. :-)"

Av noen som sier "Å, jeg trodde du mente det, jeg...så bra at du ikke mente det likevel" - som de ikke kan ha tatt fra noe annet sted enn løse luften? Nei takk - den "rosen" kan du ha for deg selv. Hvis du kan peke på ett eneste sted hvor jeg sier noe som kan tolkes dithen, så skal jeg revurdere. Ellers blir det for usaklig til at jeg gidder å kommentere det utover dette.

"........................................."

*hakeslepp*

Utrolig at det går an å misforstå alt så grundig. Du for ha meg unnskyldt, her nytter det ikke å forklare noe som helst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...