Gjest er det _jeg_ som er gal? Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Min mann og jeg skal skilles, bor bare sammen noen siste uker her før jeg kan flytte ut til ny leilighet med barna. Hans bror sender så, intetanende, sin sønn på 13, til oss, de bor i utlandet. Min mann er ikke mann nok til å si fra til broren at det ikke passer siden vi krangler hele tida. Bl.a. Og nå sitter gutten her, mens jeg står midt oppe i egne 3 fortvilte barn og flytting og ingen penger og sommerferie. Og min snart eks-mann går på jobb hver dag, fra 0700 til minst 17, han er håndtverker og kan ikke droppe jobben, såklart. Og når jeg bebreider ham at han har satt et intetanende barn fra landet i denne situasjonen, at jeg altså midt oppi alt dette vanskelige _også_ må ta meg av et barn til, så sier han: "Det er ingen som har bedt _deg_ om å ta seg av ham! Han er her på ferie og kan klare seg selv!" (Gutten er 13 år og snakker ikke norsk!) Er det bare jeg som blir sjokkert over at han altså vil la et barn fra landet klare seg selv på ferie i Oslo i 3 uker? Er det bare jeg som ikke har samvittighet til å ta med mine egne tre, en jevnaldrende og to litt mindre, og la 13-åringen være igjen alene? Og siden jeg skal flytte, har jeg forferdelig dårlig råd. Å ta med seg denne ekstra gjesten på ting og tang jeg ellers ikke hadde unnet noen av oss nå i sommer (Tusenfryd, buss og båt etc., helt på et minimum, han må jo få se Oslo når han først er her) - koster mye penger når vi er 5 stykker. Da jeg klaget på de ekstra utgiftene, var svaret enkelt og greit: Gi meg regningen for gjesten, så betaler jeg for ham! Altså - han vil betale for sin nevø - men ikke verken betale eller spleise på utgiftene for egne barn. Ja, han er sjokkert over at jeg ikke gladelig spanderer på mine egne barn! Jeg skriver her bare for å lette på trykket. Mitt spørsmål er: Går det overhodet an å si noe slikt som at "Det er ingen som har bedt _deg_ om å ta seg av gutten!" - når alternativet altså er at ingen gjør det i det hele tatt? Og et lite spørsmål til - når til og med eldstemann sier det til meg, og heller ikke vil være sammen med gutten, hva gjør man da - i "vanlige" familier? 0 Siter
Gjest Si i fra! Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Si at du har ikke råd til å gå på noen attraksjoner. Hvis han vil nevøen skal ha opplevelser må han betale for dere alle ellers blir det ikke noe av. Ellers går det jo ann å prøve å la det bli så hyggelig som mulig for nevøen uten at det koster så mye, det er jo ikke hans skyld. Din x- mann kan vel også ta ham med på saker og ting i helgene. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Trist situasjon dette her, syns spesielt synd på gutten som sikkert aner at han er i veien hos dere. For å prøve å være konstruktiv: Hva om du ringer foreldrene til 13-åringen og forklarer situasjonen. Kanskje oppholdet kan reduseres litt. Burde ikke de uansett sende med gutten litt penger sånn at du/dere slipper alle utgiftene? Syns det er god skikk å gjøre dette når dere tar dere av gutten og gir ham gratis kost og losji. Jeg ville dessuten holdt meg unna tusenfryd og heller valgt rimeligere aktiviteter som en tur i vigelandsparken, båttur ut til øyene etc.. 0 Siter
Gjest til deg Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Huff så vond situasjon. Prøv å bite tennene sammen nå, og la barna ha noen fine uker i sommer. Ta deg av barna og gjesten, og drit i denne mannen. Så får dere krangle senere når dere er alene. Jeg synes han kunne betalt for ungene sine også, men du kan prøve å snakke med ham en kveld. 0 Siter
flisa Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg hadde ringt svoger og fortalt ham situasjonen - jeg hadde i alle fall ikke likt at mitt barn skulle vært på ferie hos dere slik situasjonen er nå. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Ring svogeren din og forklar situasjonen. Ikke minst for 13-åringens skyld. 0 Siter
Gjest er det _jeg_ som er gal? Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg hadde ringt svoger og fortalt ham situasjonen - jeg hadde i alle fall ikke likt at mitt barn skulle vært på ferie hos dere slik situasjonen er nå. Problemet er at gutten fikk valget mellom å bli med foreldrene på tur i Italia og avsluttende cruise i Middelhavet - eller komme til oss, og valgte altså oss... Jeg får ikke tak i svogers før de er tilbake fra dette cruiset... Det humper og går, gutten er klok og snill. Vi klarer mer enn vi visste at vi ville klare - men det er klart at han allerede er fullstendig klar over hvordan det er fatt med ekteskapet vårt... Jeg sitter her og tenker på hva han må oppleve - og hva han går glipp av... 0 Siter
Sofline Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Problemet er at gutten fikk valget mellom å bli med foreldrene på tur i Italia og avsluttende cruise i Middelhavet - eller komme til oss, og valgte altså oss... Jeg får ikke tak i svogers før de er tilbake fra dette cruiset... Det humper og går, gutten er klok og snill. Vi klarer mer enn vi visste at vi ville klare - men det er klart at han allerede er fullstendig klar over hvordan det er fatt med ekteskapet vårt... Jeg sitter her og tenker på hva han må oppleve - og hva han går glipp av... Når han valgte dere (komplement), så synes jeg dere bør prøve og finne på noe morsomt sammen med ham. Det er masse å finne på i Oslo som er billigere enn Tusenfryd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.