Gå til innhold

Hva er virkelighet?

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

Begrepet virkelighet, realitet, er sentralt innen både psykisk helse og filosofi. Ifølge mine udokumenterte opplysninger er virkelighet noe Arne Næss har blitt spesielt opptatt av de siste årene. For min egen del er det mest sett fra psykisk helse virkelighetsbegrepet er interessant.

Jeg vil også gjerne har ulike synspunkter på hva bevissthet er. Hva er bevissthet?

Men for å holde meg til temaet:

Hva legger dere i begrepet virkelighet?

Hva er virkelighet?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

11

• Mista nikket

3

• Åsemor

3

• Prozak

3

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva er virkelighet, spør du...

Virkelighet er det som er reelt, dvs objektivt og reelt.

Vi som mennesker ser bare hver vår del av virkeligheten- og den er sett med våre subjektive "briller".

Så for å få et bilde av virkeligheten, så må flere snakke sammen- og være enig i at alle kan bidra med momenter- som SAMMEN (og ikke hver for seg) gir bilde av en større del av virkligheten.

Ja, svaret ble visst abstrakt...

Gjest gode gamle goffman og mead
Skrevet

Hva er virkelighet, spør du...

Virkelighet er det som er reelt, dvs objektivt og reelt.

Vi som mennesker ser bare hver vår del av virkeligheten- og den er sett med våre subjektive "briller".

Så for å få et bilde av virkeligheten, så må flere snakke sammen- og være enig i at alle kan bidra med momenter- som SAMMEN (og ikke hver for seg) gir bilde av en større del av virkligheten.

Ja, svaret ble visst abstrakt...

Dette er symbolsk interaksjonisme. Konstruktivisme. Hehe.

Vanskelige spørsmål. Filosofisk ja. :)

Gjest Mirandolina
Skrevet

Virkelighet er det du ser som virkelighet,alle har sin egen oppfattning av virkeligheten.

Skrevet

"Matematikeren" i meg ser den sannsynlige eksistensen av en objektiv virkelighet. "Filosofen" i meg ser at enhver subjektive virkelighet fremstår objektivt for det enkelte individet.

"............................................"

Gjest sjøstjerna
Skrevet

"Matematikeren" i meg ser den sannsynlige eksistensen av en objektiv virkelighet. "Filosofen" i meg ser at enhver subjektive virkelighet fremstår objektivt for det enkelte individet.

Den her, prozak, er jeg helt enig i...!

;-)

Og du sa det med mye færre ord, enn det jeg klarte prestere.

;-)

Skrevet

Den her, prozak, er jeg helt enig i...!

;-)

Og du sa det med mye færre ord, enn det jeg klarte prestere.

;-)

En av mine spesialiteter er å gjøre det samme på 5-6 linjer som andre bruker 20-30 linjer på :-)

"..............................................."

Mista nikket
Skrevet

Alle har sin virkelighet, men den er ikke lik for alle.

Gjest gomle
Skrevet

Du tenker for mye!! Er ikke bra for den psykiske helsa det!

Gjest a survivor
Skrevet

En av mine spesialiteter er å gjøre det samme på 5-6 linjer som andre bruker 20-30 linjer på :-)

"..............................................."

Du glemmer da verdiene av ordene i seg selv :)

Et fotografi av et landskap ser man greit sort/hvit, men jo dypere oppløsning man får, jo mer får man vite om landskapet.

Slik kan det vel være med ord også?

Gjest a survivor
Skrevet

Alle har sin virkelighet, men den er ikke lik for alle.

Men hva er virkelighet? Det prates ofte her om subjektiv virkelighet og objektiv virkelighet. Den er grei.

Akkurat som man prater om en subjektive opplevelse av en matrett, og en nasjonal opplevelse, en felles opplevelse av retten, altså den smaken som er mest ubredt.

Men hva er virkelighet?

Altså når man trenger dypere ned enn til det som er felles og det som er individuelle opplevelser.

Gjest a survivor
Skrevet

Det er meget bra for den psykiske helse.

Det å bli sløv er ikke bra for meg iallefall.

Hva vil det si å være menneske? Er det ikke det å føle og og det å tenke?

Skal man ta bort verdien av det å tenke?

Det er jo nettopp gjennom forståelse, altså tenkning, at jeg har kommet meg videre i disse sju årene.

Det er gjennom tenkning, at jeg har fått redusert følelsene. Gjennom at jeg har forstått meg selv og verden bedre.

Gjest a survivor
Skrevet

Både de subjektive virkeligheter og den objektive virkelighet er del av noe man kan kalle for virkeligheten.

Men hva er virkelighet?

Kanskje er det samme spørsmål som, hva er bevissthet?

Gjest a survivor
Skrevet

Både de subjektive virkeligheter og den objektive virkelighet er del av noe man kan kalle for virkeligheten.

Men hva er virkelighet?

Kanskje er det samme spørsmål som, hva er bevissthet?

Men hva er i såfall bevissthet?

Eller bedre: Hva er virkelighet?

Er det slik at vi nå spør om noe som er større enn oss?

At det er bevisstheten selv, som spør om hva den er?

Men det er ikke det jeg gjør.

Jeg spør hva virkelighet er? Og det må være noe annet enn bevissthet.

Er det slik at bevissthet er den subjektive virkelighet?

Men hva er da den objektive virkelighet? Ja, det er jo det fellesskape enes om.

Er virkelighet bare verden selv? Kanskje er det ikke mer komplisert? Den tredimesjonale verden, evt flerdimensjonal. Men altså det man kan sanse og føle?

Gjest a survivor
Skrevet

Men jeg gjør også andre ting. I tillegg til å tenke på ting jeg ikke vet, så tenker jeg også på ting jeg vet, og jeg føler og sanser også masse. De tre siste tingene er vel vi alle enige om at er bra. Men det å forsøke å tenke nye tanker, er vel også bra for helsen. Vel, jeg er ikke sånn at jeg ligger og grubler på dette før jeg sovner altså, dersom det er man tror. Nei, jeg er en meget jordnær person. Selv om man kanskje ikke alltid får det inntrykket gjennom det jeg skriver. Men vær da klar over at det jeg skriver bare en del av min virkelighet. Eksempelvis gledet jeg meg over at Zidane scoret 3-1 for Frankrike nettopp, selv om jeg håpet at Spania skulle vinne.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Men hva er virkelighet? Det prates ofte her om subjektiv virkelighet og objektiv virkelighet. Den er grei.

Akkurat som man prater om en subjektive opplevelse av en matrett, og en nasjonal opplevelse, en felles opplevelse av retten, altså den smaken som er mest ubredt.

Men hva er virkelighet?

Altså når man trenger dypere ned enn til det som er felles og det som er individuelle opplevelser.

Nå fikk du hode mitt til å "koke"..he he..:D

Virkeligheten er en illusjon,bevissthet er det som virkelig ER...

Og det er noe større enn oss selv,samtidig som vi er en del av bevisstheten..(massebevissthet)

Har du lest Jung?

Skrevet

Du glemmer da verdiene av ordene i seg selv :)

Et fotografi av et landskap ser man greit sort/hvit, men jo dypere oppløsning man får, jo mer får man vite om landskapet.

Slik kan det vel være med ord også?

Nå snakker du om poesi, og ikke filosofi.

Mista nikket
Skrevet

Men hva er virkelighet?

Jeg vet ikke om jeg forstår deg helt, men jeg mener at vi alle har en virkelighet som ikke er lik. Vi har forskjellige ståsteder og opplevelser og ut fra det lager vi vår virkelighet.

Gjest a survivor
Skrevet

Nå snakker du om poesi, og ikke filosofi.

Hva er forskjellen på poesi, filosofi, psykologi, geografi, historie, teknologi, agronomi, musikk....?

Gjest a survivor
Skrevet

Nå fikk du hode mitt til å "koke"..he he..:D

Virkeligheten er en illusjon,bevissthet er det som virkelig ER...

Og det er noe større enn oss selv,samtidig som vi er en del av bevisstheten..(massebevissthet)

Har du lest Jung?

Det eneste jeg vet om Jung er at han var elev av Freud?

For øvrig, bevissthet er vel en individuell kompontent, altså inni et menneske.

Mens, virkelighet er felles tilgjengelig for alle.

Altså, bevissthet er en psykisk opplevelse, noen reelt inni en person.

Men også en persons bevissthet er en del av virkeligheten.

Men hva er virkeligheten?

Altså... hva er et tre? Hva er et fjell? hva er en tanke? hva er bevissthet?

Og kanskje enda mer interessant... hvorfor har vi ulike opplevelser av virkeligheten?

Hvorfor opererer psykiatrien oftest med et realitetsbegrep, og ikke et bevissthetsbegrep?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...