Gå til innhold

Eg får dårlige karakterer

Anbefalte innlegg

Gjest kvitsymra
Skrevet

Eg studerer til ingeniør. Har 2 barn, hus og hage, og måtte leie barnevakt under eksamenstiden for å få lest.

Følte selv at eksamenene gikk bra. Men sensueren viser D'er og E'er. Er lei meg, og har nesten lyst å gi opp. Hvem vil gi meg jobb med slike karakterer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du står, er min erfaring at karakterene ikke teller så veldig mye når man søker jobb.

Skrevet

Du får jobb så lenge du har bestått. Skjønner jo at du blir lei, når du gjør en såpass stor innsats uten at du blir belønnet med gode karakterer.

Det bør telle under en jobbsøknad at du har barn, hage og hus og hele smørja. Det er svært tøft å utdannet seg i en slik situasjon.

Synes du er tøff jeg.

Er du ferdig utdannet nå?

Skrevet

Så lenge du står, er min erfaring at karakterene ikke teller så veldig mye når man søker jobb.

Enig!

Gjest fridalida
Skrevet

Tror folk kommer til å henge seg mer opp i at du har fullført studiene som småbarnsmamma med alt det medfører, enn at du får d'er og e'er.

Når du begynner i jobb, må du uansett lære masse spesifikt for jobben - utdanningen er bare et grunnlag. Potensielle arbeidsgivere er ute etter å se at du har evne til å tilegne deg kunnskap, og at du har stor arbeidskapasitet.

Du viser begge deler - selv om karakterene ikke er kjempebra!

Opp med hodet! Og man slutter vel ikke å studere, vel... :)

Nyt sommeren, og samle masse krefter til neste studieår!

Skrevet

Det er faktisk slik, som andre sier her, at karakterene teller lite eller ingenting i de fleste jobbsammenhenger. Hørte en klok person si her for en tid tilbake, at det var synd at studenter kastet bort så mye tid og energi på å stresse p.g.a karakterer, når det egentlig betyr så lite i andre sammenhenger enn opptak på videre studier.

"..........................................."

petter smart
Skrevet

Innen de fleste (med mulig unntak av IT) ingeniørdisipliner er det stor mangel på folk. Så de kan ikke være kresne. Så du får nok jobb. Ikke er karakterene så dårlig sett i forhold til alle andre som blir ingeniører heller.

Skrevet

Ikke noe å være lei seg for. Karakterer teller ikke noe, bare du har bestått. Egnethet er viktigere.

Gjest reell kompetanse
Skrevet

Jeg fikk ganske gode karakterer på lærerhøyskolen når jeg tok, men det var det ikke en kjeft som har brydde seg om. Rektor ante ikke hvilke fag jeg hadde engang. Så slik var det. Vær opptatt av hva du har fått med deg, om du har pensumet tilstrekkelig inne. Det er det som betyr noe.

Det er den reelle kunnskapen din som betyr noe når du er i jobb, mye mer enn den formelle. Og du får deg sikkert jobb. Dårlige karakterer betyr ikke at du ikke er smart og kan det du skal. Noen kan gamble og få gode karakterer, på enkelte fag i hvertfall, mens andre ikke helt finner nøkkelen til hva sensorene vil ha. Du vet selv hva du kan. Det er stort sett når en studerer en er opptatt av karakterene, senere tenker en mest på om en fungerer i jobben. Og det er å fungere i jobben som betyr noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...