Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha benkeplate i heltre. Du tenkte kanskje på dekksider til benkeskapet? Hmmm... Må man ha det? Er sidene gjennomhullet helt da?

Jepp! Du må ha dekksider til både benkeskapene, og overskapene.

Lys til benken? (under overskapene)

Bestikkskuff?

Silikon?

skruer, muttere, hengsler?

Drill?

Huff, det er SÅ mye å tenke på... Og på IKEA er de ikke veldig service-minded, men du kan jo treffe på noen det går ann å spørre om hjelp!

Dessuten får du en henteliste over ting du må finne selv, og så er det en liste du leverer i en skranke, og som betjeningen henter til deg. Dette er kanskje helst vasker, blandebatteri og sånt. Benkeplater kanskje.

Som regel får man med seg alt, men trål gjerne kjøkkenavdelingen og kikk inn i skapene på utstillingene. Der kan du få mange tips!

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Clue1365380406
Skrevet

Jo, du må ha dekksider.

Skapene er "råskap" og ikke særlig pene, så alle sider som vender ut mot rom (altså ikke inntil vegg) må du ha dekksider på.

Ja, jeg tror også du burde ha dekksider likevel.

Husk at skapene er gjennomhullete i sidene også, det blir ikke pent.

Skrevet

Vask med tilbehør?

Og hva du skal ha inni skapene. Jeg anbefaler skap du kan trekke ut, fremfor vanlige dør-skap. Det gir mye bedre oversikt :)

Skal ikke skifte vasken. Underskapene skal, etter råd herfra, bestå av en vanlig skuffseksjon med 5 skuffer og 3 kolonialskuffseksjoner med 3 skuffer i hver. Overskapene har bare vanlige hyller.

Skrevet

Jo, du må ha dekksider.

Skapene er "råskap" og ikke særlig pene, så alle sider som vender ut mot rom (altså ikke inntil vegg) må du ha dekksider på.

Ok, heldigvis er det ikke mer enn 3 dekksider da, to oppe og 1 nede. Resten havner inn mot benk og komfyr.

Skrevet

...tålmodighet kanskje...

Mental forberedelse på at det tar litt tid før det er ferdig?

Skrevet

Og forresten èn ting du må huske når du tar kjøkkenet i bruk:

når oppvaskmaskina er ferdig, ikke la den stå på gløtt, det har ødelagt mange benkeplater. Hold den lukket eller åpne døra helt.

Har du tenkt på lys til å ha under overskapene?

Hvilket kjøkken valgte du?

Vi bestilte et kjøkken i sort høyglans fra Ikea i vinter, kjempefornøyd med både utseende og kvalitet.

Oppvaskmaskina mi kan ikke stå på gløtt med mindre jeg setter noe imellom, tydeligvis er det en grunn til det! :o) Har aldri pleid å la den stå på gløtt, enten er den lukket eller helt åpent. Og det var tydeligvis lurt. Takk for tipset!

Skrevet

...tålmodighet kanskje...

Mental forberedelse på at det tar litt tid før det er ferdig?

Det prøver jeg hardt å fremskaffe ja... Men med min tålmodighet så kan det bli en prøvelse...

Skrevet

Vi er midt i montering av et Ikea-kjøkken. Det går så fint atte. :o)

Men som en annen sa under her. Vær mentalt forberedt på at ting kan ta litt lengre tid enn det man tror. Det er alltid _a l l t i d_ noe som ikke går helt etter planen.

Har du forresten husket hengsler til skapene?

MVH

hare1365380455
Skrevet

Du skulle hatt med meg på handletur, men....;)

Skrevet

Vi er midt i montering av et Ikea-kjøkken. Det går så fint atte. :o)

Men som en annen sa under her. Vær mentalt forberedt på at ting kan ta litt lengre tid enn det man tror. Det er alltid _a l l t i d_ noe som ikke går helt etter planen.

Har du forresten husket hengsler til skapene?

MVH

Det er en her inne som jobber på Ikea (dessverre ikke Ikea her!) og hun sier at hengsler følger med. Jeg skal uansett henvende meg på kjøkkenavdelingen og få plukkliste der. :o)

Skrevet

Du skulle hatt med meg på handletur, men....;)

*Hihi* Innredning i skapene (kanskje) og andre småting tar jeg senere. Nå er hovedsaken å få opp skapene rett og slett.

Skrevet

Når du bestiller kjøkken på IKEA så tegner du det i tegneprogrammet (smart å tegne hjemme og lagre kopi på server) sammen med en derfra, som går gjennom og sjekker at du har det som trengs, sjekker at kjøkkenet blir tegnet etter forskrifter (det var derfor de ringte meg så mange ganger dagen etter, pga brannforskrifter og feil plassering av koketopp). De setter på dekksider, foringer og andre ting, spør deg om du er sikker på dørhåndtak osv. Så går du videre til en annen som går gjennom enda en gang og som legger inn bestillinga.

Jeg syns det virket temmelig idiotsikkert iallefall. :)

Skrevet

Når du bestiller kjøkken på IKEA så tegner du det i tegneprogrammet (smart å tegne hjemme og lagre kopi på server) sammen med en derfra, som går gjennom og sjekker at du har det som trengs, sjekker at kjøkkenet blir tegnet etter forskrifter (det var derfor de ringte meg så mange ganger dagen etter, pga brannforskrifter og feil plassering av koketopp). De setter på dekksider, foringer og andre ting, spør deg om du er sikker på dørhåndtak osv. Så går du videre til en annen som går gjennom enda en gang og som legger inn bestillinga.

Jeg syns det virket temmelig idiotsikkert iallefall. :)

Jeg har målt, kontrollmålt og kontrollmålt igjen så jeg vet akkurat hva jeg skal ha. Skal kun ha enkle skap/skuffseksjoner, komfyren skal stå der den sto, vasken skal ikke skiftes eller flyttes eller noe, så det kan da ikke være såååå vanskelig?

hare1365380455
Skrevet

*Hihi* Innredning i skapene (kanskje) og andre småting tar jeg senere. Nå er hovedsaken å få opp skapene rett og slett.

Og det går fint! Det er jeg sikker på. :) Får du hjelp eller skal du gjøre det alene?

Skrevet

Jeg har målt, kontrollmålt og kontrollmålt igjen så jeg vet akkurat hva jeg skal ha. Skal kun ha enkle skap/skuffseksjoner, komfyren skal stå der den sto, vasken skal ikke skiftes eller flyttes eller noe, så det kan da ikke være såååå vanskelig?

Neida, jeg visste også akkurat hva vi skulle ha, men alt ble gjennomgått med en derfra allikevel og det var egentlig veldig greit. Men det er ikke sikkert du trenger å legge inn en hel kjøkkenbestilling hvis du kun skulle ha noen enkelte skap.

Skrevet

Og det går fint! Det er jeg sikker på. :) Får du hjelp eller skal du gjøre det alene?

Jeg får hjelp - heldigvis! :o) Å få satt sammen skapene hadde jeg klart alene, men å få buksert dem opp på veggen og skrudd dem fast er verre helt på egenhånd ja...

hare1365380455
Skrevet

Jeg får hjelp - heldigvis! :o) Å få satt sammen skapene hadde jeg klart alene, men å få buksert dem opp på veggen og skrudd dem fast er verre helt på egenhånd ja...

Det høres litt umulig ut, ja.

Skrevet

Det er en her inne som jobber på Ikea (dessverre ikke Ikea her!) og hun sier at hengsler følger med. Jeg skal uansett henvende meg på kjøkkenavdelingen og få plukkliste der. :o)

Hengsler følger med hvis du skal ha hele skapet, da kommer hengsler automatisk på plukklista. Hvis du bare skal ha dører og skap, men ikke innmat, så må du ha hengsler i tillegg. Til hjørneskap følger hengsler automatisk med i pakken, for de selges ikke løst.

Lykke til, da. PS: Hvis du skal ha heltre benkeplate er det lurt å olje den inn påundersiden også før du monterer. Det er en del som ikke liker oljen til Ikea, så det går fint an å kjøpe hos fargehandel.

Skrevet

Hengsler følger med hvis du skal ha hele skapet, da kommer hengsler automatisk på plukklista. Hvis du bare skal ha dører og skap, men ikke innmat, så må du ha hengsler i tillegg. Til hjørneskap følger hengsler automatisk med i pakken, for de selges ikke løst.

Lykke til, da. PS: Hvis du skal ha heltre benkeplate er det lurt å olje den inn påundersiden også før du monterer. Det er en del som ikke liker oljen til Ikea, så det går fint an å kjøpe hos fargehandel.

På undersiden? Jeg kjøpte heltre bøk, den tynneste, og den bør altså oljes også på undersiden. Ok - jeg kjøper olje i morra. :o)

Ellers er hele kjøkkenet nå i hus og alle skapstammer skrudd sammen. Selvfølgelig gikk det ikke an å henge rett på veggen så vi må ha leca-plugger og en list under.

Det var forøvrig kjempegreit å finne alle delene på Ikea! Men de kunne godt spandert på seg et kølappsystem i kjøkkenhjelpavdelingen! To stykker snek seg foran meg i køen. :o(

Skrevet

På undersiden? Jeg kjøpte heltre bøk, den tynneste, og den bør altså oljes også på undersiden. Ok - jeg kjøper olje i morra. :o)

Ellers er hele kjøkkenet nå i hus og alle skapstammer skrudd sammen. Selvfølgelig gikk det ikke an å henge rett på veggen så vi må ha leca-plugger og en list under.

Det var forøvrig kjempegreit å finne alle delene på Ikea! Men de kunne godt spandert på seg et kølappsystem i kjøkkenhjelpavdelingen! To stykker snek seg foran meg i køen. :o(

Lurt å olje undersiden også ja. Men det er bare før du monterer at den oljes inn. Oversiden skal oljes ganske ofte de to første månedene. Kølapp- system har vært prøvd ut på andre varehus, men det ble visst masse bråk fordi folk stakk av mens de stod i kø, ble ropt opp uten at de var der, og skapte et helvete da de kom tilbake. Ellers prøver vi å være flinke å si i fra til de som sniker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...