Gå til innhold

Rapport fra Praha...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer rapport fra en _meget_ vellykket tur til Praha.

Vi ankom Praha i nydelig vær kl. 13.3o lørdag ettermiddag. Det var knallvarmt! 34 grader, ble vi fortalt. På Hotell Mira var det helt alright, lite og komfortabelt, rent og pent. Hva mer kan man forlange, når man betaler 2770,-?

Vi tok trikk ned til byen, tredagers kort kosta ca.80,- NOK. Vel anvendte penger, ja. 10 trikkestopper, så var vi like ved Karlsbroen, og det er jo et supert utgangspunkt, med både gamlebyen (Stare Mesto) og ny-byen (Nove Mesto) i gangavstand fra holdeplassen. Det var god plass på trikken, også! Sjelden at vi måtte stå lenge.

Vi var på båt-tur med lunsj på Vlatava (Moldau), og vi spiste og drakk veldig godt. Det tsjekkiske kjøkkenet ligner en del på det tyske, mend et serveres også annen mat rundt omkring. Maten er god den. Men det tsjekkiske ølet er BARE nydelig!

Vi rusla rundt i gatene, shoppa litt småtterier her og der, jeg kjøpte meg nydelige Ecco-sandaler, men det var fordi jeg fikk så vondt i bekkenet mitt etter 2 timers marsj. Vet ikke om det var noe kanllkjøp, men jeg betalte ca.700,-NOK.

Ellers er det alltid morsomt å se på barneleiker i tre, der er tsjekkerne uovertrufne, tror jeg. Marionettedukker, trekonstruksjoner osv, osv.

Vi hadde planer om å se "Black light theater", men det rakk vi ikke. Men det så kjempeartig ut! Det er flere steder i byen at de har denne typen teater.

Vi hadde det bare kjempefint i Praha denne helga, men det var skikkelig nedtur å gå av flyet på Gardermoen i går, altså! 11 grader var det der, og det regnet hunder og katter!

Og selv om det var herlig i Praha, var det absolutt nydelig å våkne med 3 sett lubne god earmer, som ville kose og nusse "den hjemkomne mammaen sin" kl. 7.45 idag tidlig! ;-)

Borte bra men hjemme best!

Men til Praha skal jeg igjen, og da skal gubben være med.

Videoannonse
Annonse
Gjest også glad i Praha
Skrevet

:)

Vi var en voksen gjeng som dro til Praha i påsken, bestilte fly og hotell selv, så vi kom billig ut av det.

Vi bodde i Praha 5 (alstå bydel 5) Schmichov (??? vet ikke helt skrivemåten), hadde en tsjekkisk jente (hadde studert norsk) som guidet oss i noen timer en dag, hun viste oss det meste som var verdt å få med seg av bygninger, militært vaktskifte, kirken osv osv. Hun fortalte oss også at vi bodde i den billigste delen av Praha, her var det billigst å spise å drikke ute, billigst klær og sko osv osv , så vi hadde kjempeflaks til at det var første gangen vi var i Praha :).

Kjøpte oss også kort til trikken/bussen, kjempegrei transportmåte det.

Vi var i 4 dager, å hadde det helt toppers, vi kommer også til å dra tilbake til Praha, uten barn, for det er ikke noe sted som barna synes er så intr.

Skrevet

Så fint at du har kost deg!

Praha er på listen over steder jeg enda ikke har vært men gjerne skulle besøkt!

Høres ut som dere har samme vær østpå som vi har her, kaldt og guffent, glad jeg har en sydentur i vente snart :o)

Skrevet

Ikke vært på noien kirkekonserter? Neste gang.

Ingen lommetyver? De rapper trusa di om den er ny.

:-)

Skrevet

Ikke vært på noien kirkekonserter? Neste gang.

Ingen lommetyver? De rapper trusa di om den er ny.

:-)

Herregud! Jeg opptrer så inn i hampen mye på kirkekonserter selv, og spesielt nå denne våren, så jeg er Drittlei både Bach, Air, Mozart og Händel!;-(

Men jeg skjønner at det kan være en stor opplevelse i Praha, og at det blir flere turer til byen, det er HELT sikkert!

Lommetyver? Nei, man har da ingenting i lommene, eller i veska eller i sekken sin! (Ikke annet enn ting som kan erstattes for en billig penge).Man har penger og visakort i en tynn liten veske som man har innenfor genseren, som ingen ser!

Ja, det er sikkert mange lommetyver i Praha, men tiggere er det neimen ikke mange å se! Ihvertfall ikke der vi gikk, og vi var stort sett midt i løypa... Oslo, derimot!

Vi fikk også sjokk på Gardermoen på hjemturen: Det fløt av søppel, sneiper, flasker osv. på hele området, ute som inne!

Der har nordmenn noe å lære, altså!

Skrevet

:)

Vi var en voksen gjeng som dro til Praha i påsken, bestilte fly og hotell selv, så vi kom billig ut av det.

Vi bodde i Praha 5 (alstå bydel 5) Schmichov (??? vet ikke helt skrivemåten), hadde en tsjekkisk jente (hadde studert norsk) som guidet oss i noen timer en dag, hun viste oss det meste som var verdt å få med seg av bygninger, militært vaktskifte, kirken osv osv. Hun fortalte oss også at vi bodde i den billigste delen av Praha, her var det billigst å spise å drikke ute, billigst klær og sko osv osv , så vi hadde kjempeflaks til at det var første gangen vi var i Praha :).

Kjøpte oss også kort til trikken/bussen, kjempegrei transportmåte det.

Vi var i 4 dager, å hadde det helt toppers, vi kommer også til å dra tilbake til Praha, uten barn, for det er ikke noe sted som barna synes er så intr.

Enig;-) Mine unger hadde kommet til å gå i frø etter 1 time der... Men Praha Zoo sine sider på nettet har de tittet på, og det så kjempefint ut!

Men nei! Praha er byferie for de voksne!;-)

Skrevet

Herregud! Jeg opptrer så inn i hampen mye på kirkekonserter selv, og spesielt nå denne våren, så jeg er Drittlei både Bach, Air, Mozart og Händel!;-(

Men jeg skjønner at det kan være en stor opplevelse i Praha, og at det blir flere turer til byen, det er HELT sikkert!

Lommetyver? Nei, man har da ingenting i lommene, eller i veska eller i sekken sin! (Ikke annet enn ting som kan erstattes for en billig penge).Man har penger og visakort i en tynn liten veske som man har innenfor genseren, som ingen ser!

Ja, det er sikkert mange lommetyver i Praha, men tiggere er det neimen ikke mange å se! Ihvertfall ikke der vi gikk, og vi var stort sett midt i løypa... Oslo, derimot!

Vi fikk også sjokk på Gardermoen på hjemturen: Det fløt av søppel, sneiper, flasker osv. på hele området, ute som inne!

Der har nordmenn noe å lære, altså!

Jeg hørte bla a en gang på en eldre blind dame som sang som en kanarifugl, og en strykekonsert. Egentlig bare smaksprøver, men det er en del av Praha. Akustikken, stemningen, lukten og den kjølige lufta i de gamle kirkene må liksom føles på.

"Kommunistmuseet" de har laget er mer et skrekk-kabinett. Uhyggelig med politisjefen som bla som en hobby arresterte unge kvinner for å voldta dem, men slik makt og frykt levde de med i en mannsalder.

Skrevet

Jeg hørte bla a en gang på en eldre blind dame som sang som en kanarifugl, og en strykekonsert. Egentlig bare smaksprøver, men det er en del av Praha. Akustikken, stemningen, lukten og den kjølige lufta i de gamle kirkene må liksom føles på.

"Kommunistmuseet" de har laget er mer et skrekk-kabinett. Uhyggelig med politisjefen som bla som en hobby arresterte unge kvinner for å voldta dem, men slik makt og frykt levde de med i en mannsalder.

Jepp! Vi gikk forbi det museet mange ganger, og nettopp fordi dette er en del av historien, gikk vi forbi. Orker ikke se noe så forferdelig, og samtidig vite at dette er noe de levde med i maaaaaaaaange år...

Fikk smaksprøver påjazz-jamming på Karlsbroa, stod og hørte på i nesten 1 time. Helt genialt!

Men joda: NEste gang skal jeg på konsert i en av de utrolig vakre kirkene der. Var bare så mett av musikk og kultur da jeg dro (var vel nettopp fordi denne våren har vært så hektisk at jeg dro i 1.omgang..) at konserter ikke stod øverst på lista over hva vi ville gjøre.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Heisann!

Det var kjekt å lese rapporten din. Om vel 1 mnd er det min tur. Vi får en konsert med Eric Clapton på kjøpet, vi da. :c)

Fortsatt God Sommer!

mvh

Skrevet

kosta ikke ca.700,- NOK, nei... Iflg. banken (utskrift) kosta de ca 500,-, og da begynner det å ligne noe!;-)

Skrevet

kosta ikke ca.700,- NOK, nei... Iflg. banken (utskrift) kosta de ca 500,-, og da begynner det å ligne noe!;-)

Kjøpte nettopp Ecco sandaler her hjemme. Ny modell. Ga kr. 799,-.

Skrevet

Kjøpte nettopp Ecco sandaler her hjemme. Ny modell. Ga kr. 799,-.

Hvordan ser dine ut, da? (Hm, nysgjerrig, nå... Men mine kosta under 500,- altså!;-)

Skrevet

Hvordan ser dine ut, da? (Hm, nysgjerrig, nå... Men mine kosta under 500,- altså!;-)

Finner ikke noe bilde av dem på nettet, men hvis du går inn på www.ecco.com, så ligner de på de røde med noe sort på som kommer frem til høyre i bildet der det står "new collectioin". De er ikke helt like, mine har en slags snøring på vristen. Åpen hel og tå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...