Gjest nye muligheter? Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jeg har fått sjansen til å refinansiere og kvitte meg med både noen forbrukslån og å senke renta på lånet totalt. I tillegg har jeg mulighet for å velge å ta 10 avdragsfrie år framover... Grunnen til at jeg nøler, er at jeg har lyst til å betale ned lånet mest mulig før jeg blir pensjonist. Vi har dårlig råd i dag - jeg er enslig mor - og tanken på å ha det trangt i alderdommen når jeg ikke kan ta ekstrajobber, er ikke lystelig. Jeg er 46. På den annen side, merker jeg hvordan det å ha dårlig råd tærer på helsa mi - og tenker mange ganger at jeg ikke kommer til å bli så veldig gammel, uansett... Avdragsfritt betyr bedre råd i dag, men like stort lån om ti år som i dag... Hva bør jeg gjøre? En del av meg sier - ikke tenk på framtida, kanskje du ikke har så mange år igjen, betal heller mindre nå og bruk penger på felles opplevelser og gleder med barna slik at vi får bedre familieliv (eldstemann er 16) - så får du heller flytte til en ettroms når de flytter ut. Hva bør jeg gjøre? Leve i dag - og la morgendagen sørge for seg selv? Eller er jeg naiv hvis jeg ikke betaler jevnt og trutt ned på lånet fra dag 1? 0 Siter
Gjest se på muligheter, ikke begrensninger Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Mitt råd er å leve så godt i dag som mulig. Da mener jeg ikke å leve uten noen økonomisk fornuft. Du kommer til å trenge mindre penger når barna blir voksne. Verdien på boliger stiger og har steget veldig de siste årene. Hvis du ser på økonomisk utvikling de siste tyve årene og tenker deg at slik blir det de neste tyve, hva da? Hvor mye hadde du i lønn for tyve år siden sammenlignet med hva du har i dag. Jeg er i samme situasjon og omtrent samme alder som deg. Jeg har det ikke trangt, men jeg velger å betale ned minst mulig lån og heller leve rimelig bra. Jeg skylder likevel mye mindre andel av leilighetens verditakst enn for noen få år siden. Jeg planlegger å selge leiligheten om noen år når barna ikke trenger det som base lenger og da kjøpe ettroms i sentrum. Hvis jeg har råd da har jeg lyst å kjøpe også hytte/hus på landet så jeg kan bo begge steder som pensjonist. Jeg råder deg utefra mine bestemmelser. Du får vurdere hva er viktig for deg. 0 Siter
Sofline Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Var jeg i din situasjon ville jeg betalt avdrag nå. 0 Siter
Gjest nye muligheter? Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Var jeg i din situasjon ville jeg betalt avdrag nå. Hva er grunnen til at du ville ha betalt avdrag nå og ikke utsatt det til om ti år? 0 Siter
Sofline Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Hva er grunnen til at du ville ha betalt avdrag nå og ikke utsatt det til om ti år? Fordi jeg i det lange løp da ville endt opp med å betale mer. 0 Siter
Gjest nye muligheter? Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Mitt råd er å leve så godt i dag som mulig. Da mener jeg ikke å leve uten noen økonomisk fornuft. Du kommer til å trenge mindre penger når barna blir voksne. Verdien på boliger stiger og har steget veldig de siste årene. Hvis du ser på økonomisk utvikling de siste tyve årene og tenker deg at slik blir det de neste tyve, hva da? Hvor mye hadde du i lønn for tyve år siden sammenlignet med hva du har i dag. Jeg er i samme situasjon og omtrent samme alder som deg. Jeg har det ikke trangt, men jeg velger å betale ned minst mulig lån og heller leve rimelig bra. Jeg skylder likevel mye mindre andel av leilighetens verditakst enn for noen få år siden. Jeg planlegger å selge leiligheten om noen år når barna ikke trenger det som base lenger og da kjøpe ettroms i sentrum. Hvis jeg har råd da har jeg lyst å kjøpe også hytte/hus på landet så jeg kan bo begge steder som pensjonist. Jeg råder deg utefra mine bestemmelser. Du får vurdere hva er viktig for deg. Takk for svar - godt å se det er flere som tenker som meg. Uansett kan det se ut som om det vil være smart å binde renta - eller i hvert fall å forsøke skaffe meg en gjeldsforsikring? Vet du om det er dyrt? 0 Siter
Gjest se på muligheter, ikke begrensninger Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Takk for svar - godt å se det er flere som tenker som meg. Uansett kan det se ut som om det vil være smart å binde renta - eller i hvert fall å forsøke skaffe meg en gjeldsforsikring? Vet du om det er dyrt? Nei jeg er ikke sikker på hva gjeldsforsikring koster, men det bør jeg se på. I det lange løp lønner seg nok ikke å binde renta, men det gir mer forutsigbarhet. 0 Siter
Atene Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Nei jeg er ikke sikker på hva gjeldsforsikring koster, men det bør jeg se på. I det lange løp lønner seg nok ikke å binde renta, men det gir mer forutsigbarhet. Men det hindrer deg i å gjøre ekstra avdragsinnbetalinger, noe som kan være aktuelt hvis du velger avdragsfrihet i utgangspunktet. 0 Siter
Gjest se på muligheter, ikke begrensninger Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Fordi jeg i det lange løp da ville endt opp med å betale mer. Det kommer anpå hva du ser på. Det er ikke nødvendigvis økonomisk gunstig å være uten lån. Du må regne med skattelette mm. inn i det økonomiske bildet. I mitt tilfelle er velger jeg uten tvil å betale minst mulig ned på lånene og heller gjøre det jeg trenger nå. Jeg ofrer ikke meg selv for å komme gjeldsfri inn i himmelen eller ned i graven. 0 Siter
Gjest se på muligheter, ikke begrensninger Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Men det hindrer deg i å gjøre ekstra avdragsinnbetalinger, noe som kan være aktuelt hvis du velger avdragsfrihet i utgangspunktet. Jeg forstår ikke, hva hindrer meg hvor og hva?? 0 Siter
Sofline Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Det kommer anpå hva du ser på. Det er ikke nødvendigvis økonomisk gunstig å være uten lån. Du må regne med skattelette mm. inn i det økonomiske bildet. I mitt tilfelle er velger jeg uten tvil å betale minst mulig ned på lånene og heller gjøre det jeg trenger nå. Jeg ofrer ikke meg selv for å komme gjeldsfri inn i himmelen eller ned i graven. Man kan trekke renten fra på skatten ja, men ikke mer enn det man betaler, så det kan uansett ikke lønne seg. Men jeg skjønner hva du mener, sier bare hva jeg ville gjort, med mindre det betød at jeg måtte leve "fattig". 0 Siter
Atene Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Jeg forstår ikke, hva hindrer meg hvor og hva?? Et lån med rentebinding kan ikke betales ned ut over det som er avtalt før bindingstiden går ut, uten at du også må betale overkurs i forhold til den renten som er avtalt. 0 Siter
Gjest se på muligheter, ikke begrensninger Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Man kan trekke renten fra på skatten ja, men ikke mer enn det man betaler, så det kan uansett ikke lønne seg. Men jeg skjønner hva du mener, sier bare hva jeg ville gjort, med mindre det betød at jeg måtte leve "fattig". Alle har lån og for meg er det ikke et mål å bli gjeldsfri. Jeg har allerede sagt til mine barn at de har arvet intelligensen fra meg og evnene til å klare seg;) Det får holde. Jeg synes man skal leve livet mens det er mulig og dø med så mye gjeld som mulig;) 0 Siter
Line Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Jeg har avdragsfritt lån i ti år. I tillegg til å betale på lånet, setter jeg av det jeg ser jeg klarer i tillegg, penger som går rett i fond. Disse blir stående i disse ti årene, som langsiktig sparing, og skal brukes til å betale avdragene når den tid kommer. Genial ordning, så lenge man har oversikt over økonomien og bruker litt fornuft 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.