Gå til innhold

musikerens Ti På Topp-liste over tidenes album.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor ble likson Tina, Lina, Dina, Aylar og alle disse av liksom??

Høøøø?..bare spør jeg

*bli hos meeeeeeeg...*

:-)

Fred med deg du dah! ;-)

Gå stad og legg deg nå.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

12

• Hawkwind

8

• KaVa

6

• ShitDiddelyDo

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band med The Beatles oppdaga jeg da jeg hadde sommerjobb med å vaske en butikk. Hadde den på kassett og lot den dundre over høytalerne mens jeg gaula "I am the Walruss" for full hals. Genialt album!

Skrevet

Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band med The Beatles oppdaga jeg da jeg hadde sommerjobb med å vaske en butikk. Hadde den på kassett og lot den dundre over høytalerne mens jeg gaula "I am the Walruss" for full hals. Genialt album!

Nja... I am the walrus er ikke på den altså... :-) Det er vel Magical mystery tour, trur jeg.

I am the eggman, kukukutsju... ;-)

Skrevet

Nja... I am the walrus er ikke på den altså... :-) Det er vel Magical mystery tour, trur jeg.

I am the eggman, kukukutsju... ;-)

Mulig at det var en mixatape med mer enn en plate. (Du vet - i den tida vi drev og kopierte fra LPer til kassetter)

Skrevet

Mange utmerkede prog-grupper som dukker opp i Polen for tiden; kan nesten se ut som de overtar Sveriges rolle som produsenter av gode, nye prog-band nå.

Moonlight er dog veteraner, og har holdt på i drøyt 10 år nå.

Hjemmesiden deres kan være verdt et besøk:

http://www.moonlight-band.art.pl/index_en.php

Ellers - kan godt maile over noen smakebiter til deg av det som er ukjent for deg; sleng over en mail til meg på [email protected] så kan jeg sy sammen en liten gavepakke med ogg-filer til deg ;-)

Den er grei! Tar gjerne imot smakebiter. Veit ikke hva en ogg-fil er, men det blir sikkert bra. Bare den går på media-player, så... :-)

[email protected]

Skrevet

Mulig at det var en mixatape med mer enn en plate. (Du vet - i den tida vi drev og kopierte fra LPer til kassetter)

Ah, selvfølgelig, det kjenner jeg til. Jeg var en flittig opptaker sjøl. Var jo dyrt å kjøpe originalvaren:-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

1. Achtung Baby - U2. Tidenes album. Ingen ting gjør meg gladere enn denne. Kunne puttet det meste av U2 her, men må jeg gjøre et valg er jeg ikke i tvil!

2. Automatic For The People - R.E.M.. Et album med uhyre mange potensielle #1's. Og tidenes beste avslutning på et album, "Find The River", så usigelig vakker.

3. A Boatman's Call - Nick Cave. Min dystre helt, og av alle bra ting han har gjort er denne hakket bedre enn resten.

4. Ten - Pearl Jam. En debut av de store. Og "Black" ... Say no more!

5. Joe's Garage - Frank Zappa. Just because I'm the central scrutinizer!

6. Hymns To The Silence - Van Morrison. Stemning, stemning, stemning. Jeg var sent ute med Van The Man, men etter denne var jeg solgt!

7. Fisherman's Blues - The Waterboys. Et stort album, virkelig!

8. If I Should Fall From Grace With God - The Pogues. Ja, hva velger man av The Pogues, da? Falt til slutt på denne, men under tvil. :-)

9. The Final Cut - Pink Floyd. I motsetning til de fleste andre så mener jeg dette er Pink Floyds beste album.

10. Songs From The Rain - Hothouse Flowers. To ganger har jeg kjøpt musikk kun ut fra omtale og uten at jeg hadde hørt noe av musikken. Denne gikk rett inn, og har blitt der siden.

11. Sandinista - The Clash. OK, så ble det 11 da, men dette er den beste starten på 80-tallet jeg kan forestille meg.

Skrevet

1. Achtung Baby - U2. Tidenes album. Ingen ting gjør meg gladere enn denne. Kunne puttet det meste av U2 her, men må jeg gjøre et valg er jeg ikke i tvil!

2. Automatic For The People - R.E.M.. Et album med uhyre mange potensielle #1's. Og tidenes beste avslutning på et album, "Find The River", så usigelig vakker.

3. A Boatman's Call - Nick Cave. Min dystre helt, og av alle bra ting han har gjort er denne hakket bedre enn resten.

4. Ten - Pearl Jam. En debut av de store. Og "Black" ... Say no more!

5. Joe's Garage - Frank Zappa. Just because I'm the central scrutinizer!

6. Hymns To The Silence - Van Morrison. Stemning, stemning, stemning. Jeg var sent ute med Van The Man, men etter denne var jeg solgt!

7. Fisherman's Blues - The Waterboys. Et stort album, virkelig!

8. If I Should Fall From Grace With God - The Pogues. Ja, hva velger man av The Pogues, da? Falt til slutt på denne, men under tvil. :-)

9. The Final Cut - Pink Floyd. I motsetning til de fleste andre så mener jeg dette er Pink Floyds beste album.

10. Songs From The Rain - Hothouse Flowers. To ganger har jeg kjøpt musikk kun ut fra omtale og uten at jeg hadde hørt noe av musikken. Denne gikk rett inn, og har blitt der siden.

11. Sandinista - The Clash. OK, så ble det 11 da, men dette er den beste starten på 80-tallet jeg kan forestille meg.

Ikke ille. Og Joe's Garage vokste jeg faktisk opp med. Og eh... Det er JEG som er The Central Scrutinizer. Bare for å skille fiksjon fra fakta.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ikke ille. Og Joe's Garage vokste jeg faktisk opp med. Og eh... Det er JEG som er The Central Scrutinizer. Bare for å skille fiksjon fra fakta.

"Og eh... Det er JEG som er The Central Scrutinizer."

Nå må du gi deg, jeg sa det først nemlig! Hjelper ikke om du tenkte det først altså...

Skrevet

"Og eh... Det er JEG som er The Central Scrutinizer."

Nå må du gi deg, jeg sa det først nemlig! Hjelper ikke om du tenkte det først altså...

Jammen.... Hvem kan jeg være da? Joe? Kan jeg være Joe?

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg klarer ikke å sette opp en prioritert liste, men her er mine ti beste, i tilfeldig rekkefølge (tror jeg). Og merk at albumene ikke nødvendigvis er de jeg hører mest på akkurat nå, men de er de jeg alltid har kommet tilbake til - og som har betydd mye for meg i perioder:

* Violent Femmes (Violent Femmes)

* Dirty (Sonic Youth)

* Pink Moon (Nick Drake)

* Shag Tobacco (Gavin Friday)

* Nevermind (Nirvana)

* Splitter Pine (DumDumBoys)

* Sign O'the Times (Prince)

* Goo (Sonic Youth)

* Superunknown (Soundgarden)

* Alt kan repareres (jokke & Valentinerne)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jammen.... Hvem kan jeg være da? Joe? Kan jeg være Joe?

Jepp, og så tar du din .. Last guitar solo ... Uhum .. Nå ble jeg i skikkelig Zappa-stemning her. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det her er egentlig en alt for vanskelig oppgave, selv om det var jeg som ba om det.

Men nå har jeg tenkt i flere timer. Noe som på langt nær er nok.

Her er i hvert fall 10 av albumene jeg føler bør med på en sånn liste. Men jeg er klar over at jeg helt sikkert glemmer noe. Og jeg klarer ikke å rangere dem.

- The Velvet Underground med The Velvet Underground & Nico.

Et vanskelig valg. Jeg kunne valgt hvilken som helst av deres 4 offisielle plater, eller deres overskuddslåter på albumet VU.

Samtlige album er veldig ulike, og jeg nevner dette albumet fordi det består av litt av alt, og er deres første. Rock, pop, garage, punk - nesten alt, og langt forut for sin tid. Disse har en helt egen sound, og er et fantastisk band som aldri ga ut noe som ikke var ekstremt godt i løpet av den 3-4 års perioden Lou Reed sto for vokalen.

- Bob Dylan med Highway 61 Revisited.

Dylan må med, og også her sliter jeg med å velge album. Jeg går derfor for den kjedelige varianten og velger albumet de fleste vel ville stemt fram som hans beste, med den begrunnelsen at låta Desolation Row befinner seg her. Mannens beste låt!

Det er også et viktig album fordi han her fullfører stilskiftet han begynte på med albumet Bringing it all back Home, og klinte til med et helt rock'n roll-band bak seg for første gang, mens han virkelig ertet på seg sine folkefans.

- Slayer med Reign in Blood.

Tidenes beste thrash-album. Om det er det få kjennere som vil si seg uenig i. Skiva her en spilletid på rett over tretti minutter, men i løpet av disse minuttene fordelt på 10 låter kliner de til med brutale riff og låter verden aldri hadde sett maken til, og som ingen har klart å gjøre bedre enn dem nå 20 år etter.

Slayer tok thrashen mange steg videre med dette albumet, og med låter, riff, tekster og brutalitet, forandret det metalgenren for alltid, og hvis Metallica skapte thrashen med Kill'en All, perfeksjonerte Slayer genren med Reign in Blood.

- Joy Divison med Heart and Soul.

Ok. Litt uorginalt å dra fram et samlealbum i en sånn tråd, men her er alt bandet rakk å gi ut før Ian Curtis tok repern. Alle låter, både under navnet Warsaw og Joy Divison, finnes i denne flotte pakka. Fantastisk god Post Punk, og låtene har en sjel få artister har klart å skape i ettertid. Tviler på at fans av bandet ble overrasket over vokalistens tragiske skjebne. Den ligger i musikken, i hver eneste låt, og hvis Nirvanas MTV Unplugged var Curt Cobains tale fra graven, kan den talen ganges med 10 her.

- Pink Floyd med noe så uorginalt som The Dark Side of the Moon.

Men det er kun fordi jeg ikke klarer å rangere The Wall, The Final Cut, The Dark Side of the Moon og Wish you Were Here, og det er det eneste av de fire albumene jeg ikke ser i tråden her ennå. Det fortjener en plass.

- Elvis Presley med Elvis Presley.

Å rangere albumene til Elvis er enkelt ... Eh - nei. Jeg har ikke engang hørt alt, og han var en singelartist som få andre. Men han må med. Kongen over alle konger, og ingen fortjener tittelen mer enn Elvis. Å se fyren live (ok, på dvd, jeg er ikke gammel nok til å ha sett mannen i aksjon), er noe tilnærmet en våt drøm, og selv jeg forstår hvorfor millioner av kvinnfolk verden over dånte da denne mannen sto på scenen. Han har en fantastisk stemme og en karisma som ingen andre artister noensinne vil klare å matche.

Albumet nevnt er hans første, det inneholder ingen mindre gode låter, og jeg nevner det simpelthen fordi det er hans første og fordi det var her det startet.

Mens hvis det hadde vært et alternativ ville jeg valgt dvd-utgaven The '68 Comeback Special, hvor mannen viste hvilken fantastisk artist han var, og lekte seg gjennom egne låter, låter han fornyet etter egen forgodtbefinnende, og gir meg grøsninger på ryggen fra start til finish der han spøker med publikum, seg selv og bandet, og rimelig sikkert sendte millioner av kvinner over hele verden inn i koma bare ved figurere på tv-skjermen.

- Johnny Cash At San Quentin.

Som med Elvis har jeg ikke engang hørt alt. Men dette albumet er det råeste live-opptaket som eksisterer av noe band. Hvordan Cash med et ekstremt engasjement og nesten sinne er nær ved å få de hardbarka fangene i det svære fengselet til nærmest å koke over, mens han hele tiden balanserer på grensen til å skape opptøyer og man formodentlig føler hvordan de tilstedeværende vaktene svetter av frykt for egne liv og lemmer og klamrer seg rundt sine skytevåpen, er intet annet enn en opplevelse.

Jeg velger et live-album fordi jeg ikke har kontroll nok til å kåre album for album, men fyren må med, og albumet er sammen med hans andre fengselsopptreden hans viktigste.

- The Who med Tommy.

Det perfekte konseptalbum fra et band jeg egentlig ikke har all verden til overs for.

En rockeopera ingen har matchet i ettertid. Oppskrytte Queen var ikke engang i nærheten med A Night at the Opera.

- Black Sabbath med Paranoid.

Ingen var i nærheten av sounden til BS på begynnelsen av 70-tallet. Ingen er i nærheten nå. Det er kølsvart, så inspiert av mørke det var mulig å komme på denne tiden, og soundet er minimalistisk og uhyggelig. Det mest nyskapende metalbandet noensinne, og alle, absolutt alle metalartister i ettertid, er inspirert av Black Sabbath.

Det er bare synd at en av bandets hovedpersoner, for all framtid, i hvert fall av 90 % der ute; - herregud - selv folks besteforeldre har nå et forhold til Ozzy - vil bli husket som en hjerneskada realityklovn som ikke engang klarer å skru på tv-en uten å knuse noe og si fuck 500 ganger, mens idiotene der ute ler av sin Krusty the Clown når de egentlig burde grine, og glemt for lenge siden er The Prince of Darkness - en av artistene bak tidenes mest banebrytende metalband, og hardrockens største profil noensinne.

Bra gjort, Sharon!

- Taake med Doedskvad.

Litt norsk på tampen, og hva er da bedre enn norsk musikks største eksportvare? Vel, Taake er muligens ikke i nærheten av landets mestselgende Black-Metal-Artister, verken i inn- eller utland, men de er definitivt blant de beste. Bandets siste album, Dødskvad, er etter min mening det perfekte BM-album, og er en salig blanding av fantastisk folkemusikkinspirert metal fra fjellene rundt Bergen. Det er rått, brutalt - men svært melodiøst, iskaldt og så mørkt det er mulig å komme. Et grotesk godt album alle med et snev av interesse for metal burde få med seg så fort som overhodet mulig. Bedre blir det ikke.

Og når jeg sier dette om noen som synger på noe så grotesk som bergensk, kan det ikke være annet enn satansk bra!

Skrevet

Jeg klarer ikke å sette opp en prioritert liste, men her er mine ti beste, i tilfeldig rekkefølge (tror jeg). Og merk at albumene ikke nødvendigvis er de jeg hører mest på akkurat nå, men de er de jeg alltid har kommet tilbake til - og som har betydd mye for meg i perioder:

* Violent Femmes (Violent Femmes)

* Dirty (Sonic Youth)

* Pink Moon (Nick Drake)

* Shag Tobacco (Gavin Friday)

* Nevermind (Nirvana)

* Splitter Pine (DumDumBoys)

* Sign O'the Times (Prince)

* Goo (Sonic Youth)

* Superunknown (Soundgarden)

* Alt kan repareres (jokke & Valentinerne)

At jeg kunne glemme Nirvana og Violent femmes på min liste *gremmes*

*nynner*

When I'm a-walking, I strut my stuff

Then I'm so strung out

I'm high as a kite, I just might stop to check you out

Skrevet

Den er grei! Tar gjerne imot smakebiter. Veit ikke hva en ogg-fil er, men det blir sikkert bra. Bare den går på media-player, så... :-)

[email protected]

Smakebiter sendt via yousendit.com

11 låter totalt - 1 fra hvert av banda, samt en ekstra fra ett av banda.

Og ogg-codecs, i fall mediaspilleren skulle trenge dette.

Mette Marits Vonde Behn
Skrevet

Mange muligheter på ei slik liste som bare må endres fra tid til annen:

1: Manfred Mann - Watch.

Grovt undervurdert - en klassiker

2: Eagles - Hotel California

Just listen....

3: Pink Floyd - Dark side of the Moon

Tja - hva skal man si..

4: U2 - Rattle and Hum

En legende ble skapt her

5:Terje Rypdal -

If Mountains Could Sing

Dette er balsam for sjela.

6:Eric Clapton -Slowhand

Hva var en fest uten Cocaine... og Wonderful tonight..

7: Pink Floyd - The Final Cut

I 83 var jeg russ - og denne var et must på nach-spielet...

8:Bruce Springsteen - River, The

The Boss!!!

9:Janis Joplin - Pearl

10:Midnight Oil - Diesel And Dust

Måtte bare ha med noen fra Down-under og disse gutta imponerte meg med dette albumet og ikke minst "Beds are burnin`"

Men det kunne også stått AC/DC

Razor's Edge, The

Gjest nyah_lita84
Skrevet

har alle glemt Metallica?????? =)

Skrevet

har alle glemt Metallica?????? =)

Neida, de er ikke glemt.

Men selv deres beste album (Master of Puppets) er ikke såpass bra at det har klassikerstatus. Eneste låta jeg hører en del på fra tid til annen av dem er "The thing that should not be", forøvrig.

Beste album etter min musikksmak da, selvsagt.

Gjest nyah_lita84
Skrevet

Neida, de er ikke glemt.

Men selv deres beste album (Master of Puppets) er ikke såpass bra at det har klassikerstatus. Eneste låta jeg hører en del på fra tid til annen av dem er "The thing that should not be", forøvrig.

Beste album etter min musikksmak da, selvsagt.

NNeeeeehh....skeptisk... ;) det beste albumet er da The Black Album.... men jeg er enig i at the things that should not be er fin! =)

Skrevet

NNeeeeehh....skeptisk... ;) det beste albumet er da The Black Album.... men jeg er enig i at the things that should not be er fin! =)

The Black Album er nok ikke det kvalitativt beste - men helt klart gruppens mest kommersielle album.

Nå har jeg i og for seg ikke så mye imot det nedtonede lydbildet på den plata; men synes en del av låtene generelt sett er for dårlig strukturert, og tendenserer mot å bli kjedelige og monotone. På samme måte som på "...And Justice For All".

Men Black Album er en bra plate; og kunne blitt langt bedre om de hadde kuttet ved dødflesket og fjernet en tre-fire låter fra denne ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...