Gjest Persille Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 For å etablere as må jeg låne AS'et 100.000 private kroner - kan as'et tilbakebetale disse umiddelbart etter opprettelse? Alt må gjøres i morgen for å være gjeldende fra 1. januar, så tiden er litt knapp. Jeg har råd til å låne as'et 100.000 nå - men ikke over lang tid, maks en måned. Derfor må jeg ha pengene tilbake - men går det? 0 Siter
sheba Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 http://www.spor-oss.no/kap1/spm134.html har ikke så veldig god greie på dette, men er det ikke noen du kan ringe for å få detaljer om dette.. ? Det og bare lese seg til dette før du eventuelt tar opp et lån er vel litt risikabelt, håper du finner ut av det:) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 http://www.spor-oss.no/kap1/spm134.html har ikke så veldig god greie på dette, men er det ikke noen du kan ringe for å få detaljer om dette.. ? Det og bare lese seg til dette før du eventuelt tar opp et lån er vel litt risikabelt, håper du finner ut av det:) Jada, advokaten som skal ordne det Men han gidder ikke jobbe nå skjønner du, lathansen... 0 Siter
lavvo Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Jeg startet AS og brukte fra et privat lån som aksjekapital. Da jeg ville sette disse pengene tilbake til meg privat/lån, kunne jeg ikke det fordi da vil ASet ha gjeld til meg privat, og det er visst ikke så lurt. Men ved årsskiftet kan jeg ta dem ut, dersom det fortsatt er likvide midler. Men da må jeg betale skatt av dem. Eneste måten å unngå inntektsskatt på er da å etablere et eiendomsselskap som man reinvesterer disse pengene i. Da blir det minst skatt. Slik jeg forstår det er altså ikke aksjekapitalen å forstå som mine penger lenger når jeg har valgt å investere dem inn i ASet. Dette er slik jeg har forstått det hvertfall. Du kan jo basere aksjekapitalen på eiendeler også, dersom du kan vise at du har 100.000 i eiendeler i bedriften. Lykke til! hilsen 0 Siter
Gjest werwe Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Nei, man har ikke lov til å tømme et selskap for aksjekapital. Man kan imidlertid ta ut utbytte, eller skrive ned aksjekapitalen, men minimumsbeløpet må stå inne. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Nei, man har ikke lov til å tømme et selskap for aksjekapital. Man kan imidlertid ta ut utbytte, eller skrive ned aksjekapitalen, men minimumsbeløpet må stå inne. Men hva skal man f.eks lønne folk med da? Om man alltid må ha 100.000 på konto? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Jeg startet AS og brukte fra et privat lån som aksjekapital. Da jeg ville sette disse pengene tilbake til meg privat/lån, kunne jeg ikke det fordi da vil ASet ha gjeld til meg privat, og det er visst ikke så lurt. Men ved årsskiftet kan jeg ta dem ut, dersom det fortsatt er likvide midler. Men da må jeg betale skatt av dem. Eneste måten å unngå inntektsskatt på er da å etablere et eiendomsselskap som man reinvesterer disse pengene i. Da blir det minst skatt. Slik jeg forstår det er altså ikke aksjekapitalen å forstå som mine penger lenger når jeg har valgt å investere dem inn i ASet. Dette er slik jeg har forstått det hvertfall. Du kan jo basere aksjekapitalen på eiendeler også, dersom du kan vise at du har 100.000 i eiendeler i bedriften. Lykke til! hilsen Vi har ikke 100.000 i eiendeler. Men jeg tenker at jeg kjøper aksjer for 100.000 - så har vi 100.000 på konto. Men siden vi overtar et firma som per dags dato står i minus, så må disse midlene kunne brukes til å dekke det utestående? Eller? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Men hva skal man f.eks lønne folk med da? Om man alltid må ha 100.000 på konto? Vet ikke om du får noen hjelp i dette, men jeg jobber i en privat stiftelse. Da vi opprettet stiftelsen 1/1 2004, ble det lagt 250.000 inn i stiftelseskapitalen. Disse midlene var "hellige" og skulle ikke røres, med mindre vi skulle legge ned driften. Da skulle de brukes til å betale utestående fordringer (f.eks. husleie ut året eller lønn i oppsigelsesperioden). Vi har rundt 3 årsverk i bedriften vår. Styret vedtok i fjor at vi skulle spare slik at vi hadde 500.000 til reservemidler, som en sikkerhet hvis vi skulle gå nedenom og hjem. Det medførte jo at vi i fjor måtte spinke og spare noe ekstremt for å kunne sette av 250.000 ekstra til reserven. Altså: lønn til oss ansatte måtte betales av andre midler enn de midlene som ble spyttet inn ved opprettelsen av stiftelsen. Aner ikke om det er tilsvarende for AS'er. Vet ingenting angående det lånet du egentlig spør om. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Vet ikke om du får noen hjelp i dette, men jeg jobber i en privat stiftelse. Da vi opprettet stiftelsen 1/1 2004, ble det lagt 250.000 inn i stiftelseskapitalen. Disse midlene var "hellige" og skulle ikke røres, med mindre vi skulle legge ned driften. Da skulle de brukes til å betale utestående fordringer (f.eks. husleie ut året eller lønn i oppsigelsesperioden). Vi har rundt 3 årsverk i bedriften vår. Styret vedtok i fjor at vi skulle spare slik at vi hadde 500.000 til reservemidler, som en sikkerhet hvis vi skulle gå nedenom og hjem. Det medførte jo at vi i fjor måtte spinke og spare noe ekstremt for å kunne sette av 250.000 ekstra til reserven. Altså: lønn til oss ansatte måtte betales av andre midler enn de midlene som ble spyttet inn ved opprettelsen av stiftelsen. Aner ikke om det er tilsvarende for AS'er. Vet ingenting angående det lånet du egentlig spør om. Hm... Det der MÅ jeg finne ut av... 0 Siter
lavvo Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Vi har ikke 100.000 i eiendeler. Men jeg tenker at jeg kjøper aksjer for 100.000 - så har vi 100.000 på konto. Men siden vi overtar et firma som per dags dato står i minus, så må disse midlene kunne brukes til å dekke det utestående? Eller? Ja det skulle man tro. Dersom ASet ditt overtar et firma som er i minus så blir jo aksjekapitalen lagt inn i det nye firmaet. Så hvis det er derfor du ville "ta ut igjen" pengene, så kan du nok bruke dem til det. Men jeg er absolutt ingen ekspert altså...har bare startet AS fra 1. januar selv. 0 Siter
lavvo Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Nei, man har ikke lov til å tømme et selskap for aksjekapital. Man kan imidlertid ta ut utbytte, eller skrive ned aksjekapitalen, men minimumsbeløpet må stå inne. Det stemmer ikke. Du kan bruke aksjekapitalen til drift av firmaet dagen etter at ASet er stiftet. Det viktige er at banken kan utstede en bekreftelse om at du har (hatt) aksjekapital på et gitt tidspunkt. Men man kan ikke tømme firmaet for (aksje)kapital, det stemmer. Det blir som et lån å regne til en selv privat, som må gjøres opp ved årsskiftet. Det er ingen regler som tilsier at et minimumsbeløp på 100.000 må stå inne til enhver tid. mener 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Hm... Det der MÅ jeg finne ut av... Håper du finner ut det du trenger - i dag - hvis du må ha ordnet dette før 1. juli? Lykke til! Det er helt sikkert spennende og givende å drive egen bedrift, men når jeg ser hvilke problemer du er kommet opp i, er det jammen meg litt deilig å bare være ansatt også...! Stor sommerklem til deg! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Det stemmer ikke. Du kan bruke aksjekapitalen til drift av firmaet dagen etter at ASet er stiftet. Det viktige er at banken kan utstede en bekreftelse om at du har (hatt) aksjekapital på et gitt tidspunkt. Men man kan ikke tømme firmaet for (aksje)kapital, det stemmer. Det blir som et lån å regne til en selv privat, som må gjøres opp ved årsskiftet. Det er ingen regler som tilsier at et minimumsbeløp på 100.000 må stå inne til enhver tid. mener Nei, det var sånn jeg trodde det var også. Vi kjøper jo ting og tjenester for de pengene, så det er jo sånn sett fortsatt verdier i selskapet, bare ikke i form av kontanter. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Håper du finner ut det du trenger - i dag - hvis du må ha ordnet dette før 1. juli? Lykke til! Det er helt sikkert spennende og givende å drive egen bedrift, men når jeg ser hvilke problemer du er kommet opp i, er det jammen meg litt deilig å bare være ansatt også...! Stor sommerklem til deg! Takk og takk Det som har gått opp for meg er at det skal så lite til før det går galt. Man trenger ikke mer enn én hevngjerrig person før hele livet blir snudd på hodet - og man står helt uten forsvarsmulighet selv om man i utgangspunktet har handlet rett. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Ja det skulle man tro. Dersom ASet ditt overtar et firma som er i minus så blir jo aksjekapitalen lagt inn i det nye firmaet. Så hvis det er derfor du ville "ta ut igjen" pengene, så kan du nok bruke dem til det. Men jeg er absolutt ingen ekspert altså...har bare startet AS fra 1. januar selv. Vi har 125.000 i minus i dag fordi namsmannen har beslaglagt pengene - det vil si at de kan komme inn igjen på konto - men vi vet ikke. Dermed kunne det vært greit å dekke det tapet med det innskuddet - så blir det litt enklere å leve (for bhg). 0 Siter
Gjest werwe Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Nei, det var sånn jeg trodde det var også. Vi kjøper jo ting og tjenester for de pengene, så det er jo sånn sett fortsatt verdier i selskapet, bare ikke i form av kontanter. Du prater om et lån til aksjonær. Du vil fortsatt stå skyldig selskapet. Hvor kommer egenkapitalen fra etter at selskapet har lånt deg 100.000,-? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Du prater om et lån til aksjonær. Du vil fortsatt stå skyldig selskapet. Hvor kommer egenkapitalen fra etter at selskapet har lånt deg 100.000,-? Nei nei nei... For å opprette selskapet må jeg ta 100.000 av mine private penger - og sette inn i AS'et. Det har jeg ikke råd til. Fordi jeg ikke har råd til det - så må jeg få tilbake pengene uken etter at jeg har satt dem inn. Men hvordan? Jeg har allerede lånt barnehagen 125.000 kroner fordi namsmannen har lagt beslag i de pengene. Det vil si at barnehagens likviditet per i dag er på -125.000. Når jeg da skyter inn 100.000 - så mener jeg at de pengene må kunne brukes til å betale ned gjelden barnehagen har. 0 Siter
Gjest werwe Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Nei nei nei... For å opprette selskapet må jeg ta 100.000 av mine private penger - og sette inn i AS'et. Det har jeg ikke råd til. Fordi jeg ikke har råd til det - så må jeg få tilbake pengene uken etter at jeg har satt dem inn. Men hvordan? Jeg har allerede lånt barnehagen 125.000 kroner fordi namsmannen har lagt beslag i de pengene. Det vil si at barnehagens likviditet per i dag er på -125.000. Når jeg da skyter inn 100.000 - så mener jeg at de pengene må kunne brukes til å betale ned gjelden barnehagen har. Aksjekapital er selskapets penger. Men selskapet kan yte et lån til aksjonær tilsvarende aksjekapitalen, hvis revisor godkjenner deg som sikker skyldner. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Aksjekapital er selskapets penger. Men selskapet kan yte et lån til aksjonær tilsvarende aksjekapitalen, hvis revisor godkjenner deg som sikker skyldner. Jeg skal ikke låne!! Åh, barnehagen er i dag enkeltmann og skylder 130.000. Jeg oppretter et as, setter inn 100.000. AS'et overtar barnehagen, så barnehagen nå er AS, med -30.000 på konto. See? 0 Siter
Gjest werwe Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Jeg skal ikke låne!! Åh, barnehagen er i dag enkeltmann og skylder 130.000. Jeg oppretter et as, setter inn 100.000. AS'et overtar barnehagen, så barnehagen nå er AS, med -30.000 på konto. See? Men kjære deg da, skal ikke de 100.000,- du setter inn i aksjekapital da gå til å redusere gjelden det nystiftede selskapet overtar? Du kan jo ikke ta ut de pengene som utgjør aksjekapitalen da? En aksjonær kan ikke tømme kassa i et aksjeselskap uten at det medfører straffeansvar. Litt mer "lovlig" hvis det bokføres som lån. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.