EmmaN Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 Hei! Jeg er en jente på 25 år som sliter med Bakteriell Vaginose (BV) og har gjort det sammenhengende siden jeg fikk det første gang for 3 år siden. For dette har jeg vært hos uttallige leger; den første oppdaget det ikke slik at jeg var nødt til å oppsøke en annen lege da jeg mente noe mer enn en enkel soppinfeksjon var galt. Jeg gikk da til Olafiaklinikken hvor jeg har fått veldig stor forståelse for problemet, men fortsatt ikke 100%. Etter en kur er gjennomført, har det kun tatt få dager før det er tilbake. Legen jeg nå går til har også stor forståelse for problemet, men har ingen løsning på det. Jeg har fått anbefalt alt fra yoghurt naturell til kaliumpermanganat. Jeg har ikke fått tilbud om henvisning til noen spesialist. Det jeg nå opplever, som også skjedde første gangen jeg fikk BV, er at menstruasjonen har uteblitt 3 måneder. I tillegg har jeg smerter og mye ømhet i brystene. I tillegg til dette har jeg fått diagnosen hypotyreose. Jeg sliter med veldig tørre slimhinner, som jeg personlig tror er forårsaket av dette. Kan problemet med slimhinnene være årsak til BV? Legen har tidligere antydet at slimhinnene kan være tørre pga. Sjøgrens syndrom, men pga. kostnadene ved testing av dette har det ikke blitt gjort. Som jeg håper du skjønner, er dette med BV et stort psykisk problem for meg. Samboeren min sier det ikke anfekter ham, men det er klart at det tydelig gjør det. Og det anfekter meg også - til tross for at jeg dusjer og vasker meg to ganger daglig, føler jeg meg aldri ren, og gråter ofte når jeg virkelig ser hvor mye utflod dette medfører. Det hadde betydd veldig mye å få svar på dette innlegget, da jeg har gitt opp ansikt-til-ansikt-kontakten med legen min ang. dette pga. den manglende forståelsen han - og de før han - utviser/har utvist. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23678-bakteriell-vaginose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. april 2001 Del Skrevet 1. april 2001 Jeg skjønner at du er fortvilt, men de faktiske forhold er at det ikke finnes en behandling som for alltid kan hindre BV. Så når legen ikke viser forståelse, er det ikke for ditt problem, men for tilstanden generelt. Normalt er det en fin balanse i skjeden, men ved BV er denne balanse endret til fordel for ugunstige bakterier som f.eks. gardnerella. Man kan behandle, men infeksjon kommer ofte tilbake (se vedlegg om BV) Manglende menstruasjoner har ingenting med BV å gjøre, men muligens med din hypothyreose. Jeg er ikke ekspert på Sjøgren, men synes det er rart at en test skal være så kostbar. Manglende menstruasjoner kan medføre tørrhet i skjeden. Jeg synes du skal få sjekket dine hormoner. BAKTERIELL VAGINOSE Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale bakterier (bla en type som betegnes Gardnerella) kan vokse frem, det kommer denne unormale lukt, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige så de kan medføre alvorlige infeksjoner. Man har lurt på om BV kan øke risiko for for tidlig fødsel, men det er ikke avklart. Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23678-bakteriell-vaginose/#findComment-99836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.