Gjest Violsa Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2170778.ece irritert. Føler meg ikke trygg og ha slike rundt meg. Trikkedrapsmannen fra oslo er en fri mann alleredet og vanker rundt oss. er vi sikker på at det ikke vil klikke for han igjen? 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Du stiller et meget godt spørsmål. Og svaret på spørsmålet er nei. Man kan ikke spå noe om fremtiden. Det gjelder på alle områder i livet. Det eneste man kan si noe om er sannsynligheter. Og sannsynlighetsregning er vel ikke psykiatriens sterke side. Men når det er sagt. Vi må ikke bli redde av slikt. For psykisk syke representerer et minimalt sikkerhetsproblem når vi ser landet under helhet. Alkohol er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Biltrafikk er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Når vi ser på skadene som befolkningen påføres som helhet. 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Du stiller et meget godt spørsmål. Og svaret på spørsmålet er nei. Man kan ikke spå noe om fremtiden. Det gjelder på alle områder i livet. Det eneste man kan si noe om er sannsynligheter. Og sannsynlighetsregning er vel ikke psykiatriens sterke side. Men når det er sagt. Vi må ikke bli redde av slikt. For psykisk syke representerer et minimalt sikkerhetsproblem når vi ser landet under helhet. Alkohol er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Biltrafikk er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Når vi ser på skadene som befolkningen påføres som helhet. rusmisbruk og psykiske lidelser henger veldig sammen. Så jeg vil tro at man kan sette alkohol og psykiske lidelser i en og samme sekk. Vanlige folk klikker ikke bare totalt fordi de har drukket seg full. Det har med at de har noe bakenforliggende. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Du stiller et meget godt spørsmål. Og svaret på spørsmålet er nei. Man kan ikke spå noe om fremtiden. Det gjelder på alle områder i livet. Det eneste man kan si noe om er sannsynligheter. Og sannsynlighetsregning er vel ikke psykiatriens sterke side. Men når det er sagt. Vi må ikke bli redde av slikt. For psykisk syke representerer et minimalt sikkerhetsproblem når vi ser landet under helhet. Alkohol er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Biltrafikk er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Når vi ser på skadene som befolkningen påføres som helhet. For saken er den at man ikke sperre inne alle som er potensielt skadelige for andre mennesker. For ser man fire dager frem i tid... vel... for det første skjer det sjeldent noe alvorlig i løpet av fire dager i dette landet... ...men på den andre side.... hvor mange av dem som likevel utfører noe skadelig.... hvor mange av dem forutså man .... svaret er selvsagt: Ingen. For ellers hadde de vært sperret inne. Jeg tror vi må falle til ro på at livet generelt sett er livsfarlig. Ditt spørsmålet kunne likegjerne vært stilt slik: Hvor mange tusen mennesker skal vi sperre inne for å sikre oss mot den ene som kan gjøre noe skadelig? Eller du kunne stilt det slik: Skal alle som skader andre mennesker sperres inne for livstid? Det siste er absolutt et relevant spørsmål. Men jeg vil tro at man har tall som sier noe om tilbakefallsprosent... ...og at man da ser at faren for gjentak av forbrytelsen, ikke er noe større for førstegangsforbrytere enn for befolkningen sett under ett. Dette blir selvsagt bare spekulasjon fra min side. Men jeg tipper at dersom man gjør noe for andre gang, så slipper man neppe ut igjen. Men du stiller absolutt spm om noe meget vesentlig. For psykiatrien er altfor dårlig til å forutse fare. Men det er som sagt også vanskelig å kunne gjøre det... ..for man kan ikke spå andre menneskers tanker fire dager frem i tid. Men som sagt, det finnes en rekke andre større farer, som alltid er tilstede, eksempelvis alkohol og biltrafikk. Og sykdom og andre skader som alltid skjer i en befolkning. Men jeg vil tippe at det er det med at faren for at gjentak etter førstegangsforbrytelse ikke er noe større enn faren for forbrytelser generelt i befolkningen, man bruker som argument for å ikke la folk være sperret inne på livstid etter førstegangsforbrytelse. Så kan det selvsagt være delte meninger om dette. Men da kommer jeg igjen tilbake til det jeg tok opp: Hvor mange tusen mennekser skal man sperre inn for å sikre oss mot at en eneste en blant dem skal gjøre noe galt? 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 rusmisbruk og psykiske lidelser henger veldig sammen. Så jeg vil tro at man kan sette alkohol og psykiske lidelser i en og samme sekk. Vanlige folk klikker ikke bare totalt fordi de har drukket seg full. Det har med at de har noe bakenforliggende. Jo, men jeg tror at man skiller de to kategoriene. Alkohol (uten psykisk lidelse) Psykisk lidelse (med og uten alkohol). jeg vet ikke... dette blir bare spekulasjon fra min side.... 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Jo, men jeg tror at man skiller de to kategoriene. Alkohol (uten psykisk lidelse) Psykisk lidelse (med og uten alkohol). jeg vet ikke... dette blir bare spekulasjon fra min side.... alkohol er jo med på å gjøre at feks fettern min og ei venninne satt fulle på gelendenderet til en trapp i 2 etasje og ramlet ned og skadet seg alvorlig. så skjer de fleste voldsepisoder også i forbindelse med at enten offer,gjerningsmann eller begge har drukket. Men jeg tror at hvis man er tilbøyelig til å slå og også gjør det i fylla så har man en type psykisk lidelse. Personlighetsforstyrrelse. Manglende impulskontroll. Alkohol er ikke noe som gjør mennesker til troll. De demonene som evt kommer fram var der fra før 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 alkohol er jo med på å gjøre at feks fettern min og ei venninne satt fulle på gelendenderet til en trapp i 2 etasje og ramlet ned og skadet seg alvorlig. så skjer de fleste voldsepisoder også i forbindelse med at enten offer,gjerningsmann eller begge har drukket. Men jeg tror at hvis man er tilbøyelig til å slå og også gjør det i fylla så har man en type psykisk lidelse. Personlighetsforstyrrelse. Manglende impulskontroll. Alkohol er ikke noe som gjør mennesker til troll. De demonene som evt kommer fram var der fra før Jeg leser det du skriver. Du har mer kunnskap om dette enn meg. 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Jeg leser det du skriver. Du har mer kunnskap om dette enn meg. hehe , har jeg vel ikke.. bare synser . Det som er så fint ved å være anonym på et forum som dette , man behøver ikke ha peiling for å utale seg om ting 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 hehe , har jeg vel ikke.. bare synser . Det som er så fint ved å være anonym på et forum som dette , man behøver ikke ha peiling for å utale seg om ting hehe... må man vel hehe.. neida... men sånn er det jo i livet i det hele tatt... de som ikke uttaler seg om seg selv.... de har ikke egentlig peiling på det de uttaler seg om.. det vil alltid forbli deres subjektive mening.. hehe..... 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Dette er et resultat av at vi i det norske rettssystemet ikke anser hevn som begrunnelse for straff. Det styrker den enkeltes rettssikkerhet, og er etter mitt syn bra. Som survivor mener jeg at man ikke kan sperre inne 1000 potensielle forbrytere for å hindre at en av dem begår noe straffbart. Mulig dommen oppleves som urettferdig for oss, men for ham som i en psykotisk tilstand, uten noen reell oppfatning av virkeligheten, kom til å begå en forbrytelse, er den rettferdig. 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Med mindre det har skjedd noe nylig, så er det rett og slett usant det du sier der. Trikkedrapsmannen er på et behandlingssted hvor han får permisjoner til å gå ut. Han er ikke "en fri mann". Og ja - jeg skjønner at det provoserer at han får disse permisjonene, men jeg vet ikke umiddelbart om det er negativt i forbindelse med soning/behandling. ".........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Dette er et resultat av at vi i det norske rettssystemet ikke anser hevn som begrunnelse for straff. Det styrker den enkeltes rettssikkerhet, og er etter mitt syn bra. Som survivor mener jeg at man ikke kan sperre inne 1000 potensielle forbrytere for å hindre at en av dem begår noe straffbart. Mulig dommen oppleves som urettferdig for oss, men for ham som i en psykotisk tilstand, uten noen reell oppfatning av virkeligheten, kom til å begå en forbrytelse, er den rettferdig. Godt poeng. Hevn har overhodet ingen plass i et sivilisert samfunn. MEN - en viss rettferdighet skal det være, og man må ikke glemme at rettferdighetsfølelsen (som også inkluderer "hevn" i en eller annen form, i en eller annen grad) er meget sterk hos folk flest. "..............................................." 0 Siter
Gjest Signert Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Med mindre det har skjedd noe nylig, så er det rett og slett usant det du sier der. Trikkedrapsmannen er på et behandlingssted hvor han får permisjoner til å gå ut. Han er ikke "en fri mann". Og ja - jeg skjønner at det provoserer at han får disse permisjonene, men jeg vet ikke umiddelbart om det er negativt i forbindelse med soning/behandling. ".........................................." Dette stemmer. Han går dessuten på sterke medisiner og distansen fra sykehuset til butikken der han ble observert av VG (eller hvilken tabloid det nå var) er omkring 50 meter. Han er altså ikke fri og frank:) 0 Siter
Prozak Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Dette stemmer. Han går dessuten på sterke medisiner og distansen fra sykehuset til butikken der han ble observert av VG (eller hvilken tabloid det nå var) er omkring 50 meter. Han er altså ikke fri og frank:) Nemlig. Men når folk, som trådstarter her, går rundt og både snakker og skriver slikt tull, så er det alltids en mulighet for at folk hører det og faktisk tror på det. Det er ikke bra, men en uheldig konsekvens av vår obligatoriske yttringsfrihet. ".............................................." 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Du stiller et meget godt spørsmål. Og svaret på spørsmålet er nei. Man kan ikke spå noe om fremtiden. Det gjelder på alle områder i livet. Det eneste man kan si noe om er sannsynligheter. Og sannsynlighetsregning er vel ikke psykiatriens sterke side. Men når det er sagt. Vi må ikke bli redde av slikt. For psykisk syke representerer et minimalt sikkerhetsproblem når vi ser landet under helhet. Alkohol er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Biltrafikk er et mye større sikkerhetsproblem enn psykisk sykdom. Når vi ser på skadene som befolkningen påføres som helhet. Det var sannelig et skikkelig godt innlegg. ;o) 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Det var sannelig et skikkelig godt innlegg. ;o) Tusen takk ;o) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 alkohol er jo med på å gjøre at feks fettern min og ei venninne satt fulle på gelendenderet til en trapp i 2 etasje og ramlet ned og skadet seg alvorlig. så skjer de fleste voldsepisoder også i forbindelse med at enten offer,gjerningsmann eller begge har drukket. Men jeg tror at hvis man er tilbøyelig til å slå og også gjør det i fylla så har man en type psykisk lidelse. Personlighetsforstyrrelse. Manglende impulskontroll. Alkohol er ikke noe som gjør mennesker til troll. De demonene som evt kommer fram var der fra før På dobbeltdiagnose.no kan man lese litt om kombinasjonen rus/psykiske lidelser. Veldig godt nettsted. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 Det var sannelig et skikkelig godt innlegg. ;o) Men egentlig så er dette altfor alvorlige tema til å skulle si at noen innlegg er gode eller ei. Det er svært alvorlig dette temaet. Men takk for ditt innlegg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.