Gå til innhold

Fikk jobb som var lovet bort

Anbefalte innlegg

Gjest trønderfår tom
Skrevet

Jeg fikk for kort tid siden en telefon fra en tidligere arbeidsgiver med tilbud om en nyopprettet stilling i firmaet. Jeg godtok tilbudet, men dagen etter fikk jeg telefon om at stillingen allerede var besatt. Firmaet fikk nettopp en ny daglig leder, og det var han som hadde ansatt en annen i stillingen som jeg "fikk".

Firmaet har nå forsøkt å finne andre løsninger for meg, men de stillingene de har kommet opp med har vært totalt uinteressante.

Det skal tillegges at jeg var bare en 1/2 unna å si opp min nåværende stilling.

Hva hadde du gjort i denne situasjonen, noen som kjenner til det juridiske i dette?

Fortsetter under...

Gjest printa
Skrevet

Med å godta tilbudet, mener du da at du har skrevet under en kontrakt. I tilfelle du ikke har gjort det, er jeg redd du ligger dårlig ann.

Men, for jævlig dårlig gjort. Det tyder iallfall på en veldig dårlig internkommunikasjon i det firma du fikk tilbudet om jobben. I såfall kan du kanskje være glad om du ikke aksepterte tilbudet.

Gjest trønderfår tom
Skrevet

Med å godta tilbudet, mener du da at du har skrevet under en kontrakt. I tilfelle du ikke har gjort det, er jeg redd du ligger dårlig ann.

Men, for jævlig dårlig gjort. Det tyder iallfall på en veldig dårlig internkommunikasjon i det firma du fikk tilbudet om jobben. I såfall kan du kanskje være glad om du ikke aksepterte tilbudet.

Nei, jeg skrev aldri under på noen kontrakt, men er ikke en muntlig kontrakt like bindende som en skriftelig?

Gjest printa
Skrevet

Nei, jeg skrev aldri under på noen kontrakt, men er ikke en muntlig kontrakt like bindende som en skriftelig?

Ja, i utgangspunktet skal den være det, men det kommer litt ann på. Å bli behandlet slik er ekkelt, jeg vet..

Kanksje du burde forhørt deg med Arbeidstilsynet. De skal iallfall vite endel om lover og regler som gjelder i arbeidslivet.

Skrevet

Det er i utgangspunktet det. Men i praksis er det naturlig nok ikke slik, fordi det sjelden er mulig å dokumentere/bevise noe som bare har blitt sagt.

".............................................."

hjertebarnet
Skrevet

Jeg håper du aldri, aldri ville ha sagt opp en jobb før du hadde en ny skriftlig kontrakt i hånden...

Annonse

Skrevet

Her vil jeg si at du har rettigheter du må kreve. Du har fått et jobbtilbud som du aksepterte, og det er juridisk bindende.

Skrevet

Jeg håper du aldri, aldri ville ha sagt opp en jobb før du hadde en ny skriftlig kontrakt i hånden...

Joda, men den som har fått jobben har også det. Derfor er ikke svaret så enkelt.

Gjest Persille
Skrevet

Her vil jeg si at du har rettigheter du må kreve. Du har fått et jobbtilbud som du aksepterte, og det er juridisk bindende.

Men hvordan skal han bevise det da?

X ringte og sa at....

Men X sier - øh, nei, det har jeg aldri hørt noe om? Det er jo ansatt en annen i den stillingen?

Skrevet

Men hvordan skal han bevise det da?

X ringte og sa at....

Men X sier - øh, nei, det har jeg aldri hørt noe om? Det er jo ansatt en annen i den stillingen?

Jeg vil bare dra en liten sammenlikning: Bud som gis per telefon er juridisk bindende, selv om budgiver skulle finne på å nekte.. Er dette så annerledes da? Et muntlig jobbtilbud er bindende så h*n bør stå på og kreve en kompensasjon for dette kontraktbruddet. Det er i hvertfall lov å prøve seg, jeg ville aldri rådet noen til bare å gi seg uten å ha prøvd først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...