Gå til innhold

Fortolling

Anbefalte innlegg

Gjest Freyde
Skrevet

Hei!

I dag fikk jeg brev fra posten om at det har ankommet en ufortollet sending til meg fra utlandet. En kompis av meg fra Sverige skulle sende meg tre cd-skiver med selvkomponert musikk, og jeg går ut ifra at det er denne sendingen det gjelder. Han har sendt meg cd-er tidligere også, og da har det ikke vært snakk om noen fortolling, så hvorfor krever de dette nå? Er det noe systematikk i disse tollreglene i det hele tatt? (har jeg vært heldig som har sluppet unna fortolling tidligere...eller er jeg uheldig som må nå?).

I brevet står det: "Pris (inkl. mva) fra 01.01.06: Fortolling: kr. 175. Om vareverdien er under kr 1000, og varen ikke er restriksjonsbelagt, er prisen kr 85. Mva og evt. avgifter på varen kommer i tillegg. Avgiftsfrie sendinger behandles gratis".

Hva betyr dette? At jeg må punge ut 175 kroner? Eller kan jeg risikere at det bli enda dyrere? Jeg hadde liksom ikke regnet med at jeg måtte betale noe for dette i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest ChiengMai
Skrevet

Får du pakke fra utlandet med CD-er må avsender presisere at dette er gave for at du skal slippe unna toll.

mil1365380270
Skrevet

"Avgiftsfrie sendinger behandles gratis".

Når det er gave skal du ikke betale noe. Spør posten hva vennen din må fakse over for at det skal være i orden da vel? :-)

Gjest Freyde
Skrevet

Får du pakke fra utlandet med CD-er må avsender presisere at dette er gave for at du skal slippe unna toll.

Takk for svar! Så da har vel avsender glemt å krysse av for at sendingen var en gave. Det er mye å huske på :-)

Gjest Freyde
Skrevet

"Avgiftsfrie sendinger behandles gratis".

Når det er gave skal du ikke betale noe. Spør posten hva vennen din må fakse over for at det skal være i orden da vel? :-)

Hei!

Tusen takk for svar! Jeg skal sannelig ta en telefon til Posten Norge AS å forhøre meg litt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...