Gå til innhold

Serielån eller annuitetslån

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest a survivor

Over hele perioden er del vel slik at annuitetslån medfører totalt sett mindre renteutgifter.

Bakdelen er jo at man må betale større månedsbeløp i starten ved annuitet.

Men lån er jo en langsiktig ting, mener nå jeg da.

Stemmer ikke det jeg her skriver? Håper det :) hihi...

Over hele perioden er del vel slik at annuitetslån medfører totalt sett mindre renteutgifter.

"Stemmer ikke det jeg her skriver? Håper det :) hihi... "

Vel - hvis du bytter ut annuitetslån med serielån, så er det stort sett riktig.

Omvendt, altså.

:o)

Nei... det er ikke sant vel.... ???

Annuitetslån innebærer at du nedbetaler lånet med like store terminbeløp, helt til lånet er innfridd. I begynnelsen er avdragsdelen liten, mens rentedelen er stor. Etter hvert som tida går, stiger avdragsdelen og rentedelen blir mindre. Summen er altså konstant.

Serielån har en fast avdragsdel i hvert terminbeløp, men rentedelen synker etter hvert som lånet blir nedbetalt. Det vil da si at terminbeløpet synker etter hvert som lånet nedbetales, og du betaler altså mest i starten.

Har vi to like store lån med samme effektive rente og løpetid, vil terminbeløpene for et annuitetslån alltid være lavere i startfasen enn for et serielån. Mot slutten av løpetiden vil det være omvendt.

De totale rentekostnadene for annuitetslånet er høyere enn for serielånet. Det skyldes at nedbetalingen skjer raskere med et serielån. Ettersom rentedelen for annuitetslån er større enn for serielån, blir rentefradraget på selvangivelsen større og lånet lettere å betjene i for eksempel en etableringsperiode.

Annonse

Nei, det er omvendt.

Gjest a survivor

Nei, det er omvendt.

Ja, stemmer, nå sjekket jeg opp i dokumentene :) hihi..

Jeg visste at mitt lån var billigst :) Jeg vet realitetene, men jeg visste ikke merkelappen :) hihi... det er jo realitetene som teller :)

Serielån er billigst over hele perioden, fordi man betaler totalt sett mindre renter :)

Men samtidig er serielån hardere å håndtere i starten, fordi månedsbeløpet blir høyere enn for serielån :)

For øvrig se Gydas glimrende utredning lengre nede her :)

Og beklager min begrepsnavneforvirring innledningsvis:)

Ja, stemmer, nå sjekket jeg opp i dokumentene :) hihi..

Jeg visste at mitt lån var billigst :) Jeg vet realitetene, men jeg visste ikke merkelappen :) hihi... det er jo realitetene som teller :)

Serielån er billigst over hele perioden, fordi man betaler totalt sett mindre renter :)

Men samtidig er serielån hardere å håndtere i starten, fordi månedsbeløpet blir høyere enn for serielån :)

For øvrig se Gydas glimrende utredning lengre nede her :)

Og beklager min begrepsnavneforvirring innledningsvis:)

Ikke noe å beklage.. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...